Reconstructive Hermeneutics of Habermas in Education: current perspectives

perspectivas atuais

Keywords: hermeneutics; education research; technologies.

Abstract

The work problematizes hermeneutics yesterday and today as a way of producing a self-critical look in the field of education. In order to unveil the contradictions present in technical-scientific progress, we carried out a reflection of hermeneutic, counter-hegemonic origin, in the sense of questioning the homogeneous practices of technologies. Transformations in the relation ship between humans and machines raise questions about the effects of excessive use of technology on modern life and people’sability to interpret and find meaning in a complex world. These ambiguities and contradictions of the digital age are rooted in the intersection between oral language, symbolic technology and the human sciences. The over stimulation and hybrid inter connection provided by the use of digital technologies conflict with the need for calm and deceleration to cultivate new forms of existence, which promote dense and sensitive hermeneutic experiences, environments conducive to attentive listening, concentration and joint reasoning, recognizing the inherent complexity of human beings. The need to slow down and promote experiences of listening and reflection clashes with digital overstimulation. The reconstructive hermeneutic approach in education high lights the importance of a critical and profound interpretation to deal with these challenges. Only assuming that there is a dialogical circularity in the understanding process, we can think of other practices open to multiple discourses, whiche lucidate the contradictions of know ledge and the complexity of educational processes. Reconstructive hermeneutics makes it possible to discuss the counter point sand hidden problems of cultural traditions, expanding horizons that make sense with other.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Referências

André, M. (2001). Pesquisa em Educação: buscando rigor e qualidade. Cadernos de Pesquisa, 113, 51-64.

Candau, V. M. F. (2011). Diferenças culturais, cotidiano escolar e práticas pedagógicas. Currículo sem fronteiras, 11(2), 240-255.

Conte, E., & Habowski, A. C. (2019). O agir comunicativo na educação como dispositivo e autoridade epistêmica à práxis tecnológica. Educação and Sociedade, 40, 1-16. DOI: https://doi.org/10.1590/ES0101-73302019193424

Conte, E., & Martini, R. M. F. (2019). Fenomenologia e hermenêutica: um desafio para a educação? Veritas, 64(2), 1-28. DOI: https://doi.org/10.15448/1984-6746.2019.2.28372

Conte, E., & Flores, C. G. de C. (2019). Os resultados da hermenêutica à compreensão das pesquisas em educação. Barbarói, 53, 67-88. DOI: https://doi.org/10.17058/barbaroi.v1i53.6566

Conte, E. (2012). Aporias da performance na educação (Tese de Doutorado). Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre.

Coutinho, M. de S. (2002). Racionalidade comunicativa e desenvolvimento humano em Jurgen Habermas: bases de um pensamento educacional. Lisboa, PT: Colibri.

Dalbosco, C. A., Santa, F. D., & Baroni, V. (2018). A hermenêutica enquanto diálogo vivo: contribuições para o campo da pesquisa educacional. Educação, 41, 145-153. DOI: https://doi.org/10.15448/1981-2582.2018.1.24967

Devechi, C. P. V., & Trevisan, A. L. (2010). Sobre a proximidade do senso comum das pesquisas qualitativas em educação: positividade ou simples decadência? Revista Brasileira de Educação, 15(43), 148-161. DOI: https://doi.org/10.1590/S141324782010000100010

Freire, P. (1996). Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo, SP: Paz e Terra.

Gatti, B. A. (1999). Algumas considerações sobre procedimentos metodológicos nas pesquisas educacionais. EccoS Revista Científica, 63-79.

Grondin, J. (1999). Introdução a hermenêutica filosófica (B. Dischinger, Trad.). São Leopoldo, RS: Editora Unisinos.

Habermas, J. (1987). Dialética e Hermenêutica. Para a crítica da hermenêutica de Gadamer. Porto Alegre, RS: L&PM.

Habermas, J. (1997). Direito e democracia: entre facticidade e validade (F. Beno Siebeneichler, Trad.). Rio de Janeiro, RJ: Tempo brasileiro.

Habermas, J. (2003). Consciência moral e agir comunicativo. Rio de Janeiro, RJ: Tempo Brasileiro.

Habermas, J. (2002). Racionalidade e comunicação. Lisboa, PT: 70.

Habermas, J. (2015). Teoria política: obras escolhidas de Jürgen Habermas. Lisboa, PT: 70.

Habermas, J. (2009a). A lógica das ciências sociais. Petrópolis, RJ: Vozes.

Habermas, J. (2009b). Verdade e justificação: ensaios filosóficos (M. C. Mota, Trad.). São Paulo, SP: Loyola.

Habermas, J. (2012). Teoria do agir comunicativo 2: sobre a crítica da razão funcionalista (F. B. Siebeneichler, Trad.). São Paulo, SP: Martins Fontes.

Han, B.-C. (2017). Sociedade do cansaço (Ê. P. Giachini, Trad.). Petrópolis, RJ: Vozes.

Macedo, A. C., & Devechi, C. P. V. (2022). Solidariedade intelectual: aproximando interseccionalidade e hermenêutica reconstrutiva nas pesquisas em educação. Educação e Filosofia, 36(77), 951-975. DOI: https://doi.org/10.14393/REVEDFIL.v36n77a2022-64209

Petry, C., & Casagrande, A. L. (2019). A educação e o ‘fenômeno digital’ na sociedade contemporânea. Práxis Educativa, 14(2), 622-637. DOI: https://doi.org/10.5212/PraxEduc.v.14n2.012

Reale, G. (2015). Salvar a escola na era digital. São Paulo, SP: Ideias and Letras.

Rifkin, J. (2010). La civilización empática: la carrera hacia una conciencia global en un mundo en crisis. Barcelona, ESP: Paidós.

Selwyn, N. (2017). Educação e Tecnologia: questões críticas. In G. M. dos S., L. Ferreira, A. da S. Rosado, & J. de S. Carvalho (Org.). Educação e tecnologia: abordagens críticas (85-103). Rio de Janeiro, RJ: Universidade Estácio de Sá.

Sgró, M. (2007). Educação pós-filosofia da história: racionalidade e emancipação. São Paulo, SP: Cortez.

Trevisan, A. L., Devechi, C. P. V., & Tauchen, G. (2022). A hermenêutica reconstrutiva habermasiana na pesquisa em educação. Gestão and Aprendizagem, 11, 91-111.

Zubof, S. (2021). A era do capitalismo de vigilância. Intrínseca.

Published
2024-12-13
How to Cite
Conte, E., Santos, F. R. dos, & Cardoso, C. B. dos S. (2024). Reconstructive Hermeneutics of Habermas in Education: current perspectives. Acta Scientiarum. Human and Social Sciences, 46(3), e71873. https://doi.org/10.4025/actascihumansoc.v46i3.71873
Section
Philosophy and Education