<b>Dissertative text concept for history teachers</b> - DOI: 10.4025/actascihumansoc.v25i2.2173

  • Renilson José Menegassi UEM
  • Maria de Fatima Pereira de Sena UEM

Abstract

This study examined how history teachers, in the seventh grade classes of elementary school, deal with dissertative/argumentative text writing as suggested by the ministerial document National Curricular Parameters. Classes, teaching materials and written texts evaluation forms of two history teachers of the public school system from state of Paraná were examined in order to verify their dissertative text concept. The results demonstrated their lack of adaptation to dissertation text writing concept for two different reasons: a) lack of knowledge of text typologies and forms of approaching; b) too strong attachment to informative texts. It was verified, in this case study, a reductive conception of writing which is seen only as an evaluation form. It makes necessary a better qualification on text writing studies for this kind of teachers

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Renilson José Menegassi, UEM
Relizou seu curso de Mestrado em LingÜística na Universidade Federal de Santa Catarina, investigando os processos de leitura em sala de aula. No curso de Doutorado em Letras, realizado na Universidade Estadual Júlio de Mesquita Filho (UNESP-Assis), investigou os processos de revisão e reescrita em textos de alunos do curso de Letras. Sua linha de pesquisa é a do Ensino e Aprendizagem de Línguas, enfatizando-se a leitura e a escrita em situação de ensino. Coordena o Grupo de Pesquisa Interação e Escrita no Ensino e Aprendizagem (UEM/CNPq), cuja página eletrônica apresenta toda sua produção, assim como a dos membros do grupo: www.escrita.uem.br. Atua na graduação em Letras da Universidade Estadual de Maringá e no Programa de Pós-Graduação em Letras da mesma instituição. É, também, membro do Comitê Assessor de Lingüística e Letras da Fundação Araucária, no estado do Paraná Currículo Lattes
Published
2008-04-15
How to Cite
Menegassi, R. J., & Sena, M. de F. P. de. (2008). <b>Dissertative text concept for history teachers</b&gt; - DOI: 10.4025/actascihumansoc.v25i2.2173. Acta Scientiarum. Human and Social Sciences, 25(2), 221-232. https://doi.org/10.4025/actascihumansoc.v25i2.2173
Section
Literature and Linguistics