Revisiting Whitney: on the social and political dimensions of language studies

  • Cristine Gorski Severo Universidade Federal de Santa Catarina
  • Edair Maria Görski Universidade Federal de Santa Catarina
Keywords: sociolinguistics, language policy, language, variation, change

Abstract

We aim at reflecting on the ideas of the American linguist William Whitney (1827-1894), considering: (i) a certain role (not) attributed to him as the precursor of modern linguistics; (ii) the socio-political context of production of his ideas; (iii) the connection between language, individual and community, establishing the concept of language as a human/social institution; (iv) the political and institutional role of Whitney’s work, focusing on his conception of education and his contributions to language policy. We assume that revisiting some of Whitney’s works is an important step, on one hand, to relativize genealogical discourses of linguistics that erase or minimize his contributions and, on the other hand, to highlight the way his ideas still dialogue with contemporary linguistic questions. We recognize that by taking a step backwards – to the 19th century writings – we can comprehend the present moment in a broader way, relativizing possible fads or hurried claims of what counts as ‘contemporaneity’ in language studies.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Cristine Gorski Severo, Universidade Federal de Santa Catarina
Tem graduação em Letras-Inglês/Literatura e em Psicologia pela Universidade Federal de Santa Catarina, mestrado e doutorado em Teoria e Análise Lingüística pela UFSC e pós-doutorado em Políticas Linguísticas pela Universidade da Pennsylvania. Tem interesse nas seguintes áreas: políticas linguísticas e estudos de variação e/ou mudança sob uma perspectiva discursiva. Tem pesquisado os temas: dimensões política e ética das políticas linguísticas em contextos coloniais e pós-coloniais de uso da língua portuguesa; Linguística Colonial; o papel dos diálogos interculturais na (re)configuração dos sujeitos. Atualmente é professora associada da Universidade Federal de Santa Catarina, é vice-coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Linguística, membro do NDE do curso Letras-Português. Integra o GT da ANPOLL de Sociolinguística. Participa, como pesquisadora, do Núcleo de Estudos de Identidades e Relações Interétnicas/NUER-UFSC e do Projeto Variação Linguística na Região Sul do Brasil/Varsul-UFSC. Lidera o grupo de pesquisa Políticas Linguísticas Críticas (CNPq). Em 2017 ministrou a conferência "Uma visão panorâmica das políticas linguísticas no Brasil: construindo diálogos" no ciclo de conferências "Para uma política do idioma" realizado na Academia Brasileira de Letras (https://www.youtube.com/watch?v=FcRnB3f6ocI)
Edair Maria Görski, Universidade Federal de Santa Catarina
É graduada em Letras pela Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Alegrete-RS (1975), com especialização em Linguística Aplicada pela PUC-RS/Uruguaiana (1976), mestrado (1985) e doutorado (1994) em Linguística pela Universidade Federal do Rio de Janeiro. Atualmente é professor adjunto IV (aposentada/voluntária) da Universidade Federal de Santa Catarina, atuando no Curso de Pós-Graduação em Linguística da UFSC, nas áreas de Sociolinguística, linha de pesquisa Variação e Mudança Linguística; e Teoria e Análise Linguística, linha de pesquisa Gramática do Uso. É integrante do Núcleo Interinstitucional de Pesquisa VARSUL. Campos de interesse: gramaticalização, variacao e mudança linguística, ensino.
Published
2019-05-31
How to Cite
Severo, C. G., & Görski, E. M. (2019). Revisiting Whitney: on the social and political dimensions of language studies. Acta Scientiarum. Language and Culture, 41(1), e43009. https://doi.org/10.4025/actascilangcult.v41i1.43009
Section
Linguistics

 

0.1
2019CiteScore
 
 
45th percentile
Powered by  Scopus

 

 

0.1
2019CiteScore
 
 
45th percentile
Powered by  Scopus