An explanation regarding the semivocalization of liquids in the acquisition of phonology in Brazilian Portuguese
Abstract
This study aims to propose an argument for the phenomenon of liquid semivocalization in the speech of children with Speech Sound Disorder (henceforth SSD). Specifically, it discusses the manifestation of the phonemes /l, ʎ, ɾ, R/ when replaced by the glides [j, w]. The sample for this study consists of secondary data from 63 children, sourced from a database that includes speech data from children with SSD aged between 5 and 10 years. After being processed using the statistical program Goldvarb-X, the results suggest that the type of liquid, gender, severity level, preceding contexto, and following contexts play a role in liquid semivocalization. The explanation for the substitution of liquids by glides was guided by the proposals of Bisol (1994-2019) and Walsh (1995), who attribute vowel-like characteristics to liquids. In addition to these proposals, the present study defines liquids as complex segments, given that their internal structure includes a vocalic node associated with a secondary place of articulation node, understood as the node that dominates the floating feature ‘coronal’ ‘dorsal’. Based on this interpretation, the substitutions of liquids by glides in the language acquisition process of children with SSD are explained.
Downloads
Metrics
References
Berti, L. C. (2010). Contrastes e contrastes encobertos na produção da fala de crianças. Pró-fono Revista de Atualização Científica, 22(4), 531-536. https://doi.org/10.1590/S0104-56872010000400029
Berticelli, A., & Bolli Mota, H. (2013). Ocorrência das estratégias de reparo para os fonemas plosivos, considerando o grau do desvio fonológico. Revista CEFAC, 15(3), 572-578. https://doi.org/10.1590/S1516-18462012005000027
Bisol, L. (1994-2019). Ditongos derivados. DELTA: Documentação e Estudos em Linguística Teórica e Aplicada, 10(3). https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/45380
Ghisleni, M. R. L., Keske-Soares, M., & Mezzomo, C. L. (2010). O uso das estratégias de reparo, considerando a gravidade do desvio fonológico evolutivo. Revista CEFAC, 12(5). https://doi.org/10.1590/S1516-18462010005000030
Chomsky, N., & Halle, M. (1968). The sound pattern of English. Harper and Row.
Clements, G.N. (1990). The role of the sonority cycle in core syllabification. In J. Kingston, & M. E. Beckman (Eds.), Papers in laboratory phonology I (pp. 283-333). Cambridge Univercity Press.
Clements, G. N., & Hume, E. V. (1995). The internal organization of speech sounds. In J. A. Goldsmith (Org.), The handbook of phonological theory (pp. 245-306). Blackwell.
Cordeiro, L. R., & Gomes, D. K. (2020). Aquisição da fonologia do português brasileiro: evidências da fala infantil. Revista da ABRALIN, 19(2), 1-5. https://doi.org/10.25189/rabralin.v19i2.1560
Goldsmith, J. A. (1979). Autossegmental phonology. Garland Publishing.
Gonçalves, J. S. S., Redmer, S. C. S., Richardt, L. G., Riet, S. N., Costa, V. G., & Matzenauer, C. L. B. (2006). A relação líquidas/glides na aquisição da linguagem à luz das Teorias Fonológicas. Anais do 7º Encontro do Círculo de Estudos Linguísticos do Sul, Pelotas, RS.
Harris, J. W. (1983). Syllabe structure and stress in Spanish: a nonlinear analysis. The MIT Press.
Matzenauer, C. L. B. (1990). A aquisição da fonologia do português: estabelecimento de padrões com base em traços distintivos [Tese de Doutorado em Letras, Instituto de Letras e Artes, PUCRS]. https://oasisbr.ibict.br/vufind/Record/BRCRIS_686c83803a8b717deef34040517a32c9
Matzenauer, C. L. B. (2005). Introdução à teoria fonológica. In L. Bisol (Org.), Introdução a estudos de fonologia do português brasileiro (4a ed., pp. 11-81). EDIPUCRS.
Matzenauer, C. L. B., & Miranda, A. R. M. (2012). A construção do conhecimento fonológico na aquisição da linguagem. Revista de Estudos da Linguagem, 20(2), 91-124. http://dx.doi.org/10.17851/2237-2083.20.2.91-124
Matzenauer Hernandorena, C. L. (1995). Sobre a descrição de desvios fonológicos e de fenômenos da aquisição da fonologia. Letras de Hoje, 30(4), 91-110. https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/fale/article/view/15688/10329
Matzenauer Hernandorena, C. L. (1999). Tendências dos estudos em aquisição da fonologia do português brasileiro: a pertinência dos modelos gerativos. Letras de Hoje, 34(3). https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/14947
Medeiros-Azambuja, E. J. (2013). Aquisição das líquidas laterais do português brasileiro por crianças de 2:0 a 4:0. Letras de Hoje, 36(3). https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/fale/article/view/14570
Mezzomo, C. M., & Ribas, L. P. (2004). Sobre a aquisição das líquidas. In R. R. Lamprecht (Org.), Aquisição fonológica do Português: perfil de desenvolvimento e subsídios para terapia (pp. 95-109). Artmed.
Miranda, A. R. M. (1996). A aquisição do ‘r’: uma contribuição à discussão sobre seu status fonológico [Dissertação de Mestrado em Letras, Instituto de Letras e Artes, PUCRS]. https://wp.ufpel.edu.br/geale/files/2019/02/MIRANDA-1996.pdf
Oliveira, C. C. (2006). Aquisição das consoantes róticas no português brasileiro e no espanhol : um estudo comparativo [Tese de Doutorado em Letras, Instituto de Letras e Artes, PUCRS]. http://tede2.pucrs.br/tede2/handle/tede/1960
Rangel, G. A. (1998). Uma análise auto-segmental da fonologia normal: estudo longitudinal de 3 crianças de 1:6 a 3:0. [Dissertação de Mestrado em Letras, Instituto de Letras e Artes, PUCRS]. https://www.leffa.pro.br/tela2/trabalhos/dissertacoes/Separadas/GilseniraRangel.pdf
Ribas, L. P. (2006). Onset complexo nos desvios fonológicos: descrição, implicações para a teoria, contribuições para a terapia [Tese de Doutorado em Letras, Faculdade em Letras, PUCRS]. https://repositorio.pucrs.br/dspace/handle/10923/4081
Sankoff, D., Tagliamonte S. A., & Smith, E. (2005). Goldvarb X: A variable rule application for Macintosh and Windows. Linguistic Statistical Analysis Program. Department of Linguistics, University of Toronto. http://individual.utoronto.ca/tagliamonte/goldvarb.html
Shriberg, L. D., & Kwiatkowski, J. (1982). Phonological disorders I: a diagnostic classification system. The Journal of Speech and Hearing Disorders, 47(3), 226-241. https://doi.org/10.1044/jshd.4703.226
Souza, V. R. A. (2022). Monotongação de ditongo decrescentes orais no português brasileiro: uma revisão sistemática da literatura. Revista de Estudos da Linguagem, 30(3), 1143-1184. http://dx.doi.org/10.17851/2237-2083.30.3.1143-1184
Stampe, D. (1973) A dissertation on natural phonology [Tese de Doutorado, Chicago University].
Tarallo, F. (2007). Pesquisa sociolinguística (8a ed.). Ática.
Tavares, F. C., & Miranda, A. R. M. (2020). A líquida palatal do português na diacronia e na aquisição da escrita. Revista do GEL, 17(1), 50-80. https://doi.org/10.21165/gel.v17i1.2770
Tomblin, J., Records, N. L., Buckwalter, P., Zhang, X., Smith, E., & O’brien, M. (1997). Prevalence of specific impairment in kindergarten children. Journal of Speech, Language and Research, 40(6), 1245-1260. https://doi.org/10.1044/jslhr.4006.1245
Vidor, D. C. G. M. (2000). Aquisição das líquidas não-laterais por crianças com desvios fonológicos evolutivos: descrição, análise e comparação com o desenvolvimento normal [Dissertação de Mestrado em Letras, Faculdade em Letras, PUCRS].
Walsh, L. (1995). Representing laterals. In J. N. Beckman (Ed.), Proceedings of the Noth-East Linguistics society 25 (Vol. 1, pp. 531-550). University of Massachusets. https://scholarworks.umass.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1249&context=nels
Wetzels, W. L. (1992). Mid vowel neutralization in brasilian portuguese. Cadernos de Estudos Linguísticos, 23, 19-55. https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cel/article/view/8636844/4565
Yavas, M., Hernandorena, C. L. M., & Lamprecht, R. R. (1991). Avaliação fonológica da criança: reeducação e terapia. Artes Médicas; Casa do Psicólogo.
DECLARATION OF ORIGINALITY AND COPYRIGHTS
I Declare that current article is original and has not been submitted for publication, in part or in whole, to any other national or international journal.
The copyrights belong exclusively to the authors. Published content is licensed under Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY 4.0) guidelines, which allows sharing (copy and distribution of the material in any medium or format) and adaptation (remix, transform, and build upon the material) for any purpose, even commercially, under the terms of attribution.
Read this link for further information on how to use CC BY 4.0 properly.