An explanation regarding the semivocalization of liquids in the acquisition of phonology in Brazilian Portuguese

  • Ananda Ramos Pereira Universidade Federal de Ciências da Saúde de Porto Alegre
  • Letícia Pacheco Ribas Universidade Federal de Ciências da Saúde de Porto Alegre https://orcid.org/0000-0001-9741-0441
Keywords: speech-language pathology; language acquisition; speech sound disorder; liquid consonants; semivocalization.

Abstract

This study aims to propose an argument for the phenomenon of liquid semivocalization in the speech of children with Speech Sound Disorder (henceforth SSD). Specifically, it discusses the manifestation of the phonemes /l, ʎ, ɾ, R/ when replaced by the glides [j, w]. The sample for this study consists of secondary data from 63 children, sourced from a database that includes speech data from children with SSD aged between 5 and 10 years. After being processed using the statistical program Goldvarb-X, the results suggest that the type of liquid, gender, severity level, preceding contexto, and following contexts play a role in liquid semivocalization. The explanation for the substitution of liquids by glides was guided by the proposals of Bisol (1994-2019) and Walsh (1995), who attribute vowel-like characteristics to liquids. In addition to these proposals, the present study defines liquids as complex segments, given that their internal structure includes a vocalic node associated with a secondary place of articulation node, understood as the node that dominates the floating feature ‘coronal’ ‘dorsal’. Based on this interpretation, the substitutions of liquids by glides in the language acquisition process of children with SSD are explained.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Berti, L. C. (2010). Contrastes e contrastes encobertos na produção da fala de crianças. Pró-fono Revista de Atualização Científica, 22(4), 531-536. https://doi.org/10.1590/S0104-56872010000400029

Berticelli, A., & Bolli Mota, H. (2013). Ocorrência das estratégias de reparo para os fonemas plosivos, considerando o grau do desvio fonológico. Revista CEFAC, 15(3), 572-578. https://doi.org/10.1590/S1516-18462012005000027

Bisol, L. (1994-2019). Ditongos derivados. DELTA: Documentação e Estudos em Linguística Teórica e Aplicada, 10(3). https://revistas.pucsp.br/index.php/delta/article/view/45380

Ghisleni, M. R. L., Keske-Soares, M., & Mezzomo, C. L. (2010). O uso das estratégias de reparo, considerando a gravidade do desvio fonológico evolutivo. Revista CEFAC, 12(5). https://doi.org/10.1590/S1516-18462010005000030

Chomsky, N., & Halle, M. (1968). The sound pattern of English. Harper and Row.

Clements, G.N. (1990). The role of the sonority cycle in core syllabification. In J. Kingston, & M. E. Beckman (Eds.), Papers in laboratory phonology I (pp. 283-333). Cambridge Univercity Press.

Clements, G. N., & Hume, E. V. (1995). The internal organization of speech sounds. In J. A. Goldsmith (Org.), The handbook of phonological theory (pp. 245-306). Blackwell.

Cordeiro, L. R., & Gomes, D. K. (2020). Aquisição da fonologia do português brasileiro: evidências da fala infantil. Revista da ABRALIN, 19(2), 1-5. https://doi.org/10.25189/rabralin.v19i2.1560

Goldsmith, J. A. (1979). Autossegmental phonology. Garland Publishing.

Gonçalves, J. S. S., Redmer, S. C. S., Richardt, L. G., Riet, S. N., Costa, V. G., & Matzenauer, C. L. B. (2006). A relação líquidas/glides na aquisição da linguagem à luz das Teorias Fonológicas. Anais do 7º Encontro do Círculo de Estudos Linguísticos do Sul, Pelotas, RS.

Harris, J. W. (1983). Syllabe structure and stress in Spanish: a nonlinear analysis. The MIT Press.

Matzenauer, C. L. B. (1990). A aquisição da fonologia do português: estabelecimento de padrões com base em traços distintivos [Tese de Doutorado em Letras, Instituto de Letras e Artes, PUCRS]. https://oasisbr.ibict.br/vufind/Record/BRCRIS_686c83803a8b717deef34040517a32c9

Matzenauer, C. L. B. (2005). Introdução à teoria fonológica. In L. Bisol (Org.), Introdução a estudos de fonologia do português brasileiro (4a ed., pp. 11-81). EDIPUCRS.

Matzenauer, C. L. B., & Miranda, A. R. M. (2012). A construção do conhecimento fonológico na aquisição da linguagem. Revista de Estudos da Linguagem, 20(2), 91-124. http://dx.doi.org/10.17851/2237-2083.20.2.91-124

Matzenauer Hernandorena, C. L. (1995). Sobre a descrição de desvios fonológicos e de fenômenos da aquisição da fonologia. Letras de Hoje, 30(4), 91-110. https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/fale/article/view/15688/10329

Matzenauer Hernandorena, C. L. (1999). Tendências dos estudos em aquisição da fonologia do português brasileiro: a pertinência dos modelos gerativos. Letras de Hoje, 34(3). https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/fale/article/view/14947

Medeiros-Azambuja, E. J. (2013). Aquisição das líquidas laterais do português brasileiro por crianças de 2:0 a 4:0. Letras de Hoje, 36(3). https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/fale/article/view/14570

Mezzomo, C. M., & Ribas, L. P. (2004). Sobre a aquisição das líquidas. In R. R. Lamprecht (Org.), Aquisição fonológica do Português: perfil de desenvolvimento e subsídios para terapia (pp. 95-109). Artmed.

Miranda, A. R. M. (1996). A aquisição do ‘r’: uma contribuição à discussão sobre seu status fonológico [Dissertação de Mestrado em Letras, Instituto de Letras e Artes, PUCRS]. https://wp.ufpel.edu.br/geale/files/2019/02/MIRANDA-1996.pdf

Oliveira, C. C. (2006). Aquisição das consoantes róticas no português brasileiro e no espanhol : um estudo comparativo [Tese de Doutorado em Letras, Instituto de Letras e Artes, PUCRS]. http://tede2.pucrs.br/tede2/handle/tede/1960

Rangel, G. A. (1998). Uma análise auto-segmental da fonologia normal: estudo longitudinal de 3 crianças de 1:6 a 3:0. [Dissertação de Mestrado em Letras, Instituto de Letras e Artes, PUCRS]. https://www.leffa.pro.br/tela2/trabalhos/dissertacoes/Separadas/GilseniraRangel.pdf

Ribas, L. P. (2006). Onset complexo nos desvios fonológicos: descrição, implicações para a teoria, contribuições para a terapia [Tese de Doutorado em Letras, Faculdade em Letras, PUCRS]. https://repositorio.pucrs.br/dspace/handle/10923/4081

Sankoff, D., Tagliamonte S. A., & Smith, E. (2005). Goldvarb X: A variable rule application for Macintosh and Windows. Linguistic Statistical Analysis Program. Department of Linguistics, University of Toronto. http://individual.utoronto.ca/tagliamonte/goldvarb.html

Shriberg, L. D., & Kwiatkowski, J. (1982). Phonological disorders I: a diagnostic classification system. The Journal of Speech and Hearing Disorders, 47(3), 226-241. https://doi.org/10.1044/jshd.4703.226

Souza, V. R. A. (2022). Monotongação de ditongo decrescentes orais no português brasileiro: uma revisão sistemática da literatura. Revista de Estudos da Linguagem, 30(3), 1143-1184. http://dx.doi.org/10.17851/2237-2083.30.3.1143-1184

Stampe, D. (1973) A dissertation on natural phonology [Tese de Doutorado, Chicago University].

Tarallo, F. (2007). Pesquisa sociolinguística (8a ed.). Ática.

Tavares, F. C., & Miranda, A. R. M. (2020). A líquida palatal do português na diacronia e na aquisição da escrita. Revista do GEL, 17(1), 50-80. https://doi.org/10.21165/gel.v17i1.2770

Tomblin, J., Records, N. L., Buckwalter, P., Zhang, X., Smith, E., & O’brien, M. (1997). Prevalence of specific impairment in kindergarten children. Journal of Speech, Language and Research, 40(6), 1245-1260. https://doi.org/10.1044/jslhr.4006.1245

Vidor, D. C. G. M. (2000). Aquisição das líquidas não-laterais por crianças com desvios fonológicos evolutivos: descrição, análise e comparação com o desenvolvimento normal [Dissertação de Mestrado em Letras, Faculdade em Letras, PUCRS].

Walsh, L. (1995). Representing laterals. In J. N. Beckman (Ed.), Proceedings of the Noth-East Linguistics society 25 (Vol. 1, pp. 531-550). University of Massachusets. https://scholarworks.umass.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1249&context=nels

Wetzels, W. L. (1992). Mid vowel neutralization in brasilian portuguese. Cadernos de Estudos Linguísticos, 23, 19-55. https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/cel/article/view/8636844/4565

Yavas, M., Hernandorena, C. L. M., & Lamprecht, R. R. (1991). Avaliação fonológica da criança: reeducação e terapia. Artes Médicas; Casa do Psicólogo.

Published
2025-04-22
How to Cite
Pereira, A. R., & Ribas, L. P. (2025). An explanation regarding the semivocalization of liquids in the acquisition of phonology in Brazilian Portuguese. Acta Scientiarum. Language and Culture, 47(1), e72728. https://doi.org/10.4025/actascilangcult.v47i1.72728
Section
Linguistics

 

0.1
2019CiteScore
 
 
45th percentile
Powered by  Scopus

 

 

0.1
2019CiteScore
 
 
45th percentile
Powered by  Scopus