Reading of literature in the school: the importance of teaching the literary work’s aesthetic and formal aspects in reader formation

Keywords: literature in high school; aesthetic aspects; literary teaching.

Abstract

Taking into consideration the theme of readers´ community (Chartier, 1999), readers´ school community (Dionísio, 2000) and literary literacy (Zappone, 2008), current analysis forwards an investigation on the importance of dealing with the aesthetic stance in literary text readings within the school. Notions given by Antonio Candido (2013), João Adolfo Hansen (2005) and others on the reading of the literary text are considered. It may be enhanced that the teaching of aesthetic and formal aspects of a literary work in the classroom is highly relevant for readers´ formation, specifically in the school where the formation of the reader who practices cultured practices in reading as underlined in official documents is expected.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguiar, F. (2000). As questões da crítica literária. In M. H. Martins (Org.), Outras leituras: literatura, televisão, jornalismo de arte e cultura, linguagem interagente (pp. 19-36). SENAC SP; Itaú Cultural.

Base Nacional Comum Curricular. Educação é a base. Ensino Médio. (2018). Ministério da Educação. http://portal.mec.gov.br/docman/abril-2018-pdf/85121-bncc-ensino-medio/file

Bosco, M. J. P. (2023). Abordagens da obra de Graciliano Ramos em livros didáticos brasileiros (1971-2021): construção estética e leitura literária [Tese de Doutorado em Letras – Estudos Literários, Programa de Pós-graduação em Letras, Universidade Estadual de Maringá].

Candido, A. (2011). O direito à literatura (Vários escritos, 5a ed.). Ouro sobre Azul.

Candido, A. (2013). Formação da literatura brasileira: momentos decisivos, 1750-1880 (14a ed.). Ouro sobre Azul.

Candido, A. (2017). Na sala de aula: cadernos de análise literária (9a ed.). Ouro sobre Azul.

Cereja, W. R. (2005). Ensino de literatura: uma proposta dialógica para o trabalho com literatura. Atual.

Chartier, R. (1991). O mundo como representação. Estudos Avançados, 5(11). https://revistas.usp.br/eav/article/view/8601

Chartier, R. (1998). A aventura do livro: do leitor ao navegador: conversações com Jean Lebrun (R. C. C. Moraes, Trad.). UNESP.

Chartier, R. (1999). A ordem dos livros: leitores, autores e bibliotecas na Europa entre os séculos XIV e XVIII (M. D. Priori, Trad.). Universidade de Brasília.

Colomer, T. (2007). Andar entre livros: a leitura literária na escola (L. Sandroni, Trad.). Global.

Dalvi, M. A. (2013). Literatura na escola: propostas didático-metodológicas. In M. A. Dalvi, N. Rezende, & R. Jover-Faleiros (Orgs.), Leitura de literatura na escola (pp. 67-97). Parábola.

Dionísio, M. L. T. (2000). A construção escolar de comunidades de leitores: leituras do manual de Português. Almedina.

Durão, F. A. (2016). O que é crítica literária? Nankin Editorial; Parábola Editorial.

Fish, S. (1980). Is there a text in this class? The authority of interpretive communities. Harvard University Press.

Hansen, J. A. (2005). Reorientações no campo da leitura literária. In M. Abreu, & N. Schapochnik (Orgs.), Cultura letrada no Brasil: objetos e práticas (pp. 13-44). Mercado de Letras.

Hansen, J. A. (2021). Nenhuma leitura é natural: o livro como signo. Revista Ensaio Geral, 1(2021), 11-22.

Pilati, A. (2018). Função humanizadora e especificidade estética: elementos da ‘concepção de educação literária’ presente no pensamento de Antonio Candido. In M. A. Fonseca & R. Schwarz (Orgs.), Antonio Candido 100 anos (pp. 211-225). Editora 34.

Pinheiro, H. (2006). Reflexões sobre o livro didático de literatura. In C. Bunzen, & M. Mendonça (Orgs.), Português no ensino médio e formação do professor (pp. 103-116). Parábola Editorial.

Rezende, N. M. (2013). O ensino de literatura e a leitura literária. In M. A. Dalvi, N. Rezende, & R. Jover-Faleiros (Orgs.), Leitura de literatura na escola (pp. 99-112). Parábola.

Saviani, D. (2015). Sobre a natureza e a especificidade da educação. Germinal: Marxismo e educação em Debate, 7(1), 286-293. https://doi.org/10.9771/gmed.v7i1.13575

Zappone, M. H. Y. (2008). Modelos de letramento literário e ensino da literatura: problemas e perspectivas. Teoria e Prática da Educação, 11(1), 49-60.

Zilberman, R. (1988). A leitura e o ensino da literatura (Coleção Contexto Jovem). Contexto.

Published
2025-06-05
How to Cite
Bosco, M. J. P., & Zappone, M. H. Y. (2025). Reading of literature in the school: the importance of teaching the literary work’s aesthetic and formal aspects in reader formation . Acta Scientiarum. Language and Culture, 47(2), e73434. https://doi.org/10.4025/actascilangcult.v47i2.73434
Section
Literature

 

0.1
2019CiteScore
 
 
45th percentile
Powered by  Scopus

 

 

0.1
2019CiteScore
 
 
45th percentile
Powered by  Scopus