Reading of literature in the school: the importance of teaching the literary work’s aesthetic and formal aspects in reader formation
Abstract
Taking into consideration the theme of readers´ community (Chartier, 1999), readers´ school community (Dionísio, 2000) and literary literacy (Zappone, 2008), current analysis forwards an investigation on the importance of dealing with the aesthetic stance in literary text readings within the school. Notions given by Antonio Candido (2013), João Adolfo Hansen (2005) and others on the reading of the literary text are considered. It may be enhanced that the teaching of aesthetic and formal aspects of a literary work in the classroom is highly relevant for readers´ formation, specifically in the school where the formation of the reader who practices cultured practices in reading as underlined in official documents is expected.
Downloads
References
Aguiar, F. (2000). As questões da crítica literária. In M. H. Martins (Org.), Outras leituras: literatura, televisão, jornalismo de arte e cultura, linguagem interagente (pp. 19-36). SENAC SP; Itaú Cultural.
Base Nacional Comum Curricular. Educação é a base. Ensino Médio. (2018). Ministério da Educação. http://portal.mec.gov.br/docman/abril-2018-pdf/85121-bncc-ensino-medio/file
Bosco, M. J. P. (2023). Abordagens da obra de Graciliano Ramos em livros didáticos brasileiros (1971-2021): construção estética e leitura literária [Tese de Doutorado em Letras – Estudos Literários, Programa de Pós-graduação em Letras, Universidade Estadual de Maringá].
Candido, A. (2011). O direito à literatura (Vários escritos, 5a ed.). Ouro sobre Azul.
Candido, A. (2013). Formação da literatura brasileira: momentos decisivos, 1750-1880 (14a ed.). Ouro sobre Azul.
Candido, A. (2017). Na sala de aula: cadernos de análise literária (9a ed.). Ouro sobre Azul.
Cereja, W. R. (2005). Ensino de literatura: uma proposta dialógica para o trabalho com literatura. Atual.
Chartier, R. (1991). O mundo como representação. Estudos Avançados, 5(11). https://revistas.usp.br/eav/article/view/8601
Chartier, R. (1998). A aventura do livro: do leitor ao navegador: conversações com Jean Lebrun (R. C. C. Moraes, Trad.). UNESP.
Chartier, R. (1999). A ordem dos livros: leitores, autores e bibliotecas na Europa entre os séculos XIV e XVIII (M. D. Priori, Trad.). Universidade de Brasília.
Colomer, T. (2007). Andar entre livros: a leitura literária na escola (L. Sandroni, Trad.). Global.
Dalvi, M. A. (2013). Literatura na escola: propostas didático-metodológicas. In M. A. Dalvi, N. Rezende, & R. Jover-Faleiros (Orgs.), Leitura de literatura na escola (pp. 67-97). Parábola.
Dionísio, M. L. T. (2000). A construção escolar de comunidades de leitores: leituras do manual de Português. Almedina.
Durão, F. A. (2016). O que é crítica literária? Nankin Editorial; Parábola Editorial.
Fish, S. (1980). Is there a text in this class? The authority of interpretive communities. Harvard University Press.
Hansen, J. A. (2005). Reorientações no campo da leitura literária. In M. Abreu, & N. Schapochnik (Orgs.), Cultura letrada no Brasil: objetos e práticas (pp. 13-44). Mercado de Letras.
Hansen, J. A. (2021). Nenhuma leitura é natural: o livro como signo. Revista Ensaio Geral, 1(2021), 11-22.
Pilati, A. (2018). Função humanizadora e especificidade estética: elementos da ‘concepção de educação literária’ presente no pensamento de Antonio Candido. In M. A. Fonseca & R. Schwarz (Orgs.), Antonio Candido 100 anos (pp. 211-225). Editora 34.
Pinheiro, H. (2006). Reflexões sobre o livro didático de literatura. In C. Bunzen, & M. Mendonça (Orgs.), Português no ensino médio e formação do professor (pp. 103-116). Parábola Editorial.
Rezende, N. M. (2013). O ensino de literatura e a leitura literária. In M. A. Dalvi, N. Rezende, & R. Jover-Faleiros (Orgs.), Leitura de literatura na escola (pp. 99-112). Parábola.
Saviani, D. (2015). Sobre a natureza e a especificidade da educação. Germinal: Marxismo e educação em Debate, 7(1), 286-293. https://doi.org/10.9771/gmed.v7i1.13575
Zappone, M. H. Y. (2008). Modelos de letramento literário e ensino da literatura: problemas e perspectivas. Teoria e Prática da Educação, 11(1), 49-60.
Zilberman, R. (1988). A leitura e o ensino da literatura (Coleção Contexto Jovem). Contexto.
Copyright (c) 2025 Miriam Juliana Pastori Bosco, Mirian Hisae Yaegashi Zappone

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
DECLARATION OF ORIGINALITY AND COPYRIGHTS
I Declare that current article is original and has not been submitted for publication, in part or in whole, to any other national or international journal.
The copyrights belong exclusively to the authors. Published content is licensed under Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY 4.0) guidelines, which allows sharing (copy and distribution of the material in any medium or format) and adaptation (remix, transform, and build upon the material) for any purpose, even commercially, under the terms of attribution.
Read this link for further information on how to use CC BY 4.0 properly.







6.png)






