The speaking-writing relation and the problem of the nature of writing acquisition
Abstract
This article aims to address the relation between speaking and writing and the problem of the nature of writing acquisition. This approach is guided by a semiological-enunciative perspective on becoming a writer, a perspective affiliated with Émile Benveniste’s theory of language, more precisely with his theories on semiology and enunciation. In methodological terms, this is a theoretical study that is an excerpt from a broader theoretical-analytical study, anchored in two corpora of children’s writing, constituted in naturalistic and longitudinal collection sessions, carried out in a domestic environment, over the course of two years and six months, with two children: a girl, accompanied before the literacy cycle, and a boy, accompanied during the literacy cycle. The results obtained support three principles: (1) the acquisition of writing imposes two major linguistic abstractions, a discursive abstraction and a systemic abstraction; (2) the acquisition of writing presupposes two types of linguistic conversions by the child, the discourse-system/system-discourse conversions and the speaking-writing/writing-speaking conversions; (3) the acquisition of writing is an act of establishing, in the language, the child as a writer and reader and, in the child, the language as a system of signs and written discourse that semiologically remodels this system.
Downloads
References
Benveniste, É. (2005). Problemas de linguística geral I (5a ed.). Pontes Editores.
Benveniste, É. (2006). Problemas de linguística geral II (2a ed.). Pontes Editores.
Benveniste, É. (2014). Últimas aulas no Collège de France (1968 e 1969) (2a ed.). Fundação Editora da Universidade Estadual Paulista.
Benveniste, É. (2016). Singulier et pluriel. In I. Fenoglio, J.-C. Coquet, J. Kristeva, C. Malamoud & P. Quignard (Orgs.), Autour d’Émile Benveniste: Sur l’écriture (1a ed., pp. 45–58). Seuil.
Carvalho, G. M. M. (2006). O erro em aquisição da linguagem: um impasse. In M. F. Lier-DeVitto & L. Arantes (Coords.), Aquisição, patologias e clínica de linguagem (1a ed., pp. 63–78). PUC-SP.
De Lemos, C. T. G. (1986). A sintaxe no espelho. Cadernos de Estudos Linguísticos, 10(1), 5–15.
De Lemos, C. T. G. (2000). Desenvolvimento da linguagem e processo de subjetivação. Interações, 5(10), 53-72.
Ferreiro, E. (1990). A escrita... antes das letras. In H. Sinclair (Coord.), A produção de notações na criança: Linguagem, número, ritmos e melodia (pp. 19–70). Cortez.
Flores, V. N. (2019a). Visão de mundo e enunciação: sobre a passagem do infans a ser falante. Revista Linguística, 35(2), 13-25. https://doi.org/10.5935/2079-312X.20190013
Flores, V. N. (2019b). Problemas gerais de linguística (1a ed.). Vozes.
Franchi, C. (2011). Linguagem – atividade constitutiva. In E. Franchi, & Fiorin, J. L. (Coords.), Linguagem: atividade constitutiva: teoria e poesia. Parábola Editorial.
Milner, J.-C. (2021). Introdução a uma ciência da linguagem: versão resumida (1a ed., Traduzido da edição francesa de 1995). Vozes.
Oliveira, G. F. (2021). O vir a ser escrevente: a criança entre as conversões sistema-discurso e fala-escrita na aquisição da escrita. Cadernos de Linguística, 2(4), e523. https://doi.org/10.25189/2675-4916.2021.v2.n4.id523
Oliveira, G. F. (2022). Do homo loquens ao homo loquens scriptor: por uma perspectiva semiológico-enunciativa da aquisição da escrita [Tese de doutorado, Universidade Federal do Rio Grande do Sul]. https://www.lume.ufrgs.br/handle/10183/257970
Oliveira, G. F. (2023). A constituição da subjetividade e da socialidade na aquisição da escrita. In M. S. Diedrich, G. F. Oliveira & A. Del Ré (Coords.), Língua, discurso e suas relações na aquisição da linguagem (1a ed., pp. 149–198). Pedro & João Editores.
Oliveira, G. F. (2024). Semiologia, enunciação e escrita infantil: Por um novo discurso teórico sobre a aquisição da escrita. Revista da ABRALIN, 23(2), 660–693. https://doi.org/10.25189/rabralin.v23i2.2225
Oliveira, G. F., & Silva, C. L. C. (2023). O que os estudos sobre a aquisição devem a Benveniste. Eutomia, 1(33), 153–184. https://doi.org/10.51359/1982-6850.2023.258892
Ono, A. (2007). La notion d’énonciation chez Émile Benveniste (1a edição). Lambert-Lucas.
Silva, C. L. C. (2009). A criança na linguagem: Enunciação e aquisição (1a edição). Pontes Editores.
Silva, C. L. C., Oliveira, G. F., & Diedrich, M. S. (2020). A teoria da linguagem de Émile Benveniste: uma abertura para os estudos em aquisição da linguagem. Fragmentum, 56, 259–280. https://doi.org/10.5902/2179219447445
Silva, C. L. C., & Oliveira, G. F. (2021). Nos rumores da língua: a escuta entre as enunciações falada e escrita da criança. Revista Conexão Letras, 16(25). https://doi.org/10.22456/2594-8962.116837
Silva, C. L. C., & Diedrich, M. S. (2022). Das formas embrionárias às formas complexas do discurso: Movimentos linguístico-enunciativos da criança na aquisição da língua materna. Estudos da Língua(gem), 20(1), 115–140. https://doi.org/10.22481/el.v20i1.12071
Copyright (c) 2025 Giovane Fernandes Oliveira

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
DECLARATION OF ORIGINALITY AND COPYRIGHTS
I Declare that current article is original and has not been submitted for publication, in part or in whole, to any other national or international journal.
The copyrights belong exclusively to the authors. Published content is licensed under Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY 4.0) guidelines, which allows sharing (copy and distribution of the material in any medium or format) and adaptation (remix, transform, and build upon the material) for any purpose, even commercially, under the terms of attribution.
Read this link for further information on how to use CC BY 4.0 properly.







6.png)






