The speaking-writing relation and the problem of the nature of writing acquisition

  • Giovane Fernandes Oliveira Universidade Federal de Pelotas
Keywords: Speaking-writing relation; children’s writing; enunciation; semiology.

Abstract

This article aims to address the relation between speaking and writing and the problem of the nature of writing acquisition. This approach is guided by a semiological-enunciative perspective on becoming a writer, a perspective affiliated with Émile Benveniste’s theory of language, more precisely with his theories on semiology and enunciation. In methodological terms, this is a theoretical study that is an excerpt from a broader theoretical-analytical study, anchored in two corpora of children’s writing, constituted in naturalistic and longitudinal collection sessions, carried out in a domestic environment, over the course of two years and six months, with two children: a girl, accompanied before the literacy cycle, and a boy, accompanied during the literacy cycle. The results obtained support three principles: (1) the acquisition of writing imposes two major linguistic abstractions, a discursive abstraction and a systemic abstraction; (2) the acquisition of writing presupposes two types of linguistic conversions by the child, the discourse-system/system-discourse conversions and the speaking-writing/writing-speaking conversions; (3) the acquisition of writing is an act of establishing, in the language, the child as a writer and reader and, in the child, the language as a system of signs and written discourse that semiologically remodels this system.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Benveniste, É. (2005). Problemas de linguística geral I (5a ed.). Pontes Editores.

Benveniste, É. (2006). Problemas de linguística geral II (2a ed.). Pontes Editores.

Benveniste, É. (2014). Últimas aulas no Collège de France (1968 e 1969) (2a ed.). Fundação Editora da Universidade Estadual Paulista.

Benveniste, É. (2016). Singulier et pluriel. In I. Fenoglio, J.-C. Coquet, J. Kristeva, C. Malamoud & P. Quignard (Orgs.), Autour d’Émile Benveniste: Sur l’écriture (1a ed., pp. 45–58). Seuil.

Carvalho, G. M. M. (2006). O erro em aquisição da linguagem: um impasse. In M. F. Lier-DeVitto & L. Arantes (Coords.), Aquisição, patologias e clínica de linguagem (1a ed., pp. 63–78). PUC-SP.

De Lemos, C. T. G. (1986). A sintaxe no espelho. Cadernos de Estudos Linguísticos, 10(1), 5–15.

De Lemos, C. T. G. (2000). Desenvolvimento da linguagem e processo de subjetivação. Interações, 5(10), 53-72.

Ferreiro, E. (1990). A escrita... antes das letras. In H. Sinclair (Coord.), A produção de notações na criança: Linguagem, número, ritmos e melodia (pp. 19–70). Cortez.

Flores, V. N. (2019a). Visão de mundo e enunciação: sobre a passagem do infans a ser falante. Revista Linguística, 35(2), 13-25. https://doi.org/10.5935/2079-312X.20190013

Flores, V. N. (2019b). Problemas gerais de linguística (1a ed.). Vozes.

Franchi, C. (2011). Linguagem – atividade constitutiva. In E. Franchi, & Fiorin, J. L. (Coords.), Linguagem: atividade constitutiva: teoria e poesia. Parábola Editorial.

Milner, J.-C. (2021). Introdução a uma ciência da linguagem: versão resumida (1a ed., Traduzido da edição francesa de 1995). Vozes.

Oliveira, G. F. (2021). O vir a ser escrevente: a criança entre as conversões sistema-discurso e fala-escrita na aquisição da escrita. Cadernos de Linguística, 2(4), e523. https://doi.org/10.25189/2675-4916.2021.v2.n4.id523

Oliveira, G. F. (2022). Do homo loquens ao homo loquens scriptor: por uma perspectiva semiológico-enunciativa da aquisição da escrita [Tese de doutorado, Universidade Federal do Rio Grande do Sul]. https://www.lume.ufrgs.br/handle/10183/257970

Oliveira, G. F. (2023). A constituição da subjetividade e da socialidade na aquisição da escrita. In M. S. Diedrich, G. F. Oliveira & A. Del Ré (Coords.), Língua, discurso e suas relações na aquisição da linguagem (1a ed., pp. 149–198). Pedro & João Editores.

Oliveira, G. F. (2024). Semiologia, enunciação e escrita infantil: Por um novo discurso teórico sobre a aquisição da escrita. Revista da ABRALIN, 23(2), 660–693. https://doi.org/10.25189/rabralin.v23i2.2225

Oliveira, G. F., & Silva, C. L. C. (2023). O que os estudos sobre a aquisição devem a Benveniste. Eutomia, 1(33), 153–184. https://doi.org/10.51359/1982-6850.2023.258892

Ono, A. (2007). La notion d’énonciation chez Émile Benveniste (1a edição). Lambert-Lucas.

Silva, C. L. C. (2009). A criança na linguagem: Enunciação e aquisição (1a edição). Pontes Editores.

Silva, C. L. C., Oliveira, G. F., & Diedrich, M. S. (2020). A teoria da linguagem de Émile Benveniste: uma abertura para os estudos em aquisição da linguagem. Fragmentum, 56, 259–280. https://doi.org/10.5902/2179219447445

Silva, C. L. C., & Oliveira, G. F. (2021). Nos rumores da língua: a escuta entre as enunciações falada e escrita da criança. Revista Conexão Letras, 16(25). https://doi.org/10.22456/2594-8962.116837

Silva, C. L. C., & Diedrich, M. S. (2022). Das formas embrionárias às formas complexas do discurso: Movimentos linguístico-enunciativos da criança na aquisição da língua materna. Estudos da Língua(gem), 20(1), 115–140. https://doi.org/10.22481/el.v20i1.12071

Published
2025-12-03
How to Cite
Oliveira, G. F. (2025). The speaking-writing relation and the problem of the nature of writing acquisition. Acta Scientiarum. Language and Culture, 47(2), e77031. https://doi.org/10.4025/actascilangcult.v47i2.77031
Section
Dossiê Linguística - "Instabilidades da linguagem"

 

0.1
2019CiteScore
 
 
45th percentile
Powered by  Scopus

 

 

0.1
2019CiteScore
 
 
45th percentile
Powered by  Scopus