<b>The thematic content in the genre of discourse comic strip</b> - doi: 10.4025/actascilangcult.v32i2.9536

  • Natalia Gonçalves Moterani Universidade Estadual de Maringá
  • Renilson José Menegassi Universidade Estadual de Maringá
Keywords: genre of discourse, comic strips, thematic content

Abstract

This article has as objective to present how the work with the thematic content of the comic strip occurs in one of the modules produced to the elaboration to the Didactic Sequence, designated to the eighth grade of the elementary education. This way, as theory base, we used Bakhtin’s Circle studies about interaction and writing and genres of discourse, and Dolz et al. (2004) theory, which concerns the production of a didactic sequence. In order to achieve a better way of learning, the results of the study with the comic strips show that: a) it is necessary to make the student perceive that the comic strips present a thematic diversity that reaches since super heroes histories until the ones that treats of our political and social context; b) when the author’s social position is identified, it is easier to set the theme and, consequently, his purpose; c) the thematic cut makes the text exhausted, being, in this way, a common aspect of this genre of discourse

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Natalia Gonçalves Moterani, Universidade Estadual de Maringá
Natalia Gonçalves Moterani nasceu no dia 31 de Outubro de 1986, na cidade de Birigui, interior de São Paulo. Em 2005, ingressou na Universidade Estadual de Maringá, onde se graduou em Letras. Atualmente, é pós-graduanda pela Universidade Estadual de Maringá, participa do Grupo de Pesquisa “Interação e Escrita”, presidido pelo Professor Dr. Renilson José Menegassi, do qual é orientanda e desenvolve pesquisas na área de Linguística, no que diz respeito ao Ensino e Aprendizagem de Línguas.
Renilson José Menegassi, Universidade Estadual de Maringá
Relizou seu curso de Mestrado em LingÜística na Universidade Federal de Santa Catarina, investigando os processos de leitura em sala de aula. No curso de Doutorado em Letras, realizado na Universidade Estadual Júlio de Mesquita Filho (UNESP-Assis), investigou os processos de revisão e reescrita em textos de alunos do curso de Letras. Atua nas linhas de pesquisa 'Ensino e Aprendizagem de Línguas', enfatizando-se a leitura e a escrita em situação de ensino, e 'Formação do Professor de Língua', investigando a constituição da escrita na formação incial e continuada. Coordena o Grupo de Pesquisa Interação e Escrita no Ensino e Aprendizagem (UEM/CNPq), cuja página eletrônica apresenta toda sua produção, assim como a dos membros do grupo: www.escrita.uem.br. Atua na graduação em Letras da Universidade Estadual de Maringá e no Programa de Pós-Graduação em Letras da mesma instituição. Foi, também, membro do Comitê Assessor de Lingüística e Letras da Fundação Araucária, no estado do Paraná e bolsista de Produtividade em Pesquisa pela mesma Fundação. Atualmente, coordena projetos de pesquisa financiados pela Fundação Araucária, um deles com Bolsa de Produtividade de Pesquisa.
Published
2010-12-22
How to Cite
Moterani, N. G., & Menegassi, R. J. (2010). <b>The thematic content in the genre of discourse comic strip</b&gt; - doi: 10.4025/actascilangcult.v32i2.9536. Acta Scientiarum. Language and Culture, 32(2), 225-232. https://doi.org/10.4025/actascilangcult.v32i2.9536
Section
Linguistics

 

0.1
2019CiteScore
 
 
45th percentile
Powered by  Scopus

 

 

0.1
2019CiteScore
 
 
45th percentile
Powered by  Scopus