Transdisciplinarity in linguistic education with children: enhancing textual engagement
Abstract
In view of the new challenges that are being faced by teachers and students in a context already affected by the lack of national guidelines, which is the teaching of additional languages to children, we understand that transdisciplinary activities organized in a didactic sequence can enhance the linguistic development of students, with textual genres as mega-instruments for teaching and learning. In this work we present analyzes of excerpts from interactions during the application of 3 activities of a didactic sequence of the contemporary pop song genre with a focus on textual engagement for critical language education in childhood. Elements of the English language and the musical language were used to carry out transdisciplinary activities with the students of a 4th grade class, in a private school located in a city in the north of Parana, with the objective of producing a contemporary pop song with a motivational function in English. Regarding the final considerations, we observed that solving a problem through transdisciplinarity contributed to the textual engagement and linguistic development of the students participating in the research, resulting in the overcoming of challenges imposed by the context and collaborating for the realization of the proposed class project.
Downloads
Metrics
References
Referências
Ammer, C. (2004). The facts on file dictionary of music (4th ed.). New York, NY: Facts on File.
Archanjo, R. (2011). Linguística aplicada: uma identidade construída nos CBLA. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, 11(3), 609-632. DOI: https://doi.org/10.1590/S1984-63982011000300002
Bakhtin, M. (2003). Estética da criação verbal (4a ed.). São Paulo, SP: WMF Martins Fontes.
Boucourechliev, A. (2003). A linguagem musical. Lisboa, PT: Edições 70.
Bronckart, J. (2006). Atividade de linguagem, discurso e desenvolvimento humano. Campinas, SP: Mercado de Letras.
Bronckart, J.-P. (2003). Atividade de linguagem, textos e discursos: por um interacionismo sócio-discursivo. São Paulo, SP: Educ.
Brossi, G. C., Silva, M. P., & Freitas, C. C. (2020). “We can’t stop playing”: peraltagens e esperanças na educação linguística na infância. Revista de Linguística e Teoria Literária, 12(2), 171-192. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.4630698
Bueno, B. A. G. (2020). Chameleon: o jogo de tabuleiro como instrumento de avaliação para a aprendizagem de língua inglesa por crianças (Dissertação de Mestrado). Universidade Estadual de Londrina, Londrina.
Celani, M. A. A. (1992). Afinal, o que é linguística aplicada? In M. S. Z. Paschoal & M. A. A. Celani (Orgs.), Linguística aplicada: da aplicação da linguística à linguística transdisciplinar (p. 15-23). São Paulo, SP: Educ.
Correia, M. A. (2010). A função didático-pedagógica da linguagem musical: uma possibilidade na educação. Educar em Revista, (36), 127-145. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-40602010000100010
Costa, N. B. (2001). A produção do discurso lítero-musical brasileiro (Tese de Doutorado). Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo.
Costa, N. B. (2002). As letras e a letra: o gênero canção na mídia literária. In A. P. Dionisio, A. R. Machado, & M. A. Bezerra (Orgs.), Gêneros textuais & ensino (p. 107-121). Rio de Janeiro, RJ: Lucerna.
Cristovão, V. L. L. (2001). Gêneros e ensino de leitura em LE: os modelos didáticos de gêneros na construção e avaliação de material didático (Tese de Doutorado). Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo.
Denzin, N. K., & Lincoln, Y. S. (2006). O planejamento da pesquisa qualitativa: teorias e abordagens (2a ed.). Porto Alegre, RS: ArtMed.
Dolz, J., Gagnon, R., & Decândio, F. (2010). Produção escrita e dificuldades de aprendizagem. Campinas, SP: Mercado de Letras.
Dolz, J., Pasquier, A., & Bronckart, J. (1993). L'acquisition des discours: émergence d'une compétence ou apprentissage de capacités langagières diverses? Études de Linguistique Appliquée, (92), 23-37.
Ferraz, D. M. (2018). Educação linguística e transdisciplinaridade. In R. R. Pessoa, V. P. V. Silvestre, & W. M. Mór (Orgs.), Perspectivas críticas de educação linguística no Brasil: trajetórias e práticas de professoras(es) universitárias(os) de inglês (p. 105-119). São Paulo, SP: Pá de Palavra.
Freire, V. B. (2011). Música e sociedade: uma perspectiva histórica e uma reflexão aplicada ao ensino superior de música (2a ed.). Florianópolis, SC: Associação Brasileira de Educação Musical.
Furlan, C. J. K., & Tonelli, J. R. A. (2021). Re(thinking) critical language education with children and teacher education during (and after) pandemic times. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, 21(2), 467-496. DOI: https://doi.org/10.1590/1984-6398202117553
Gibbons, M., Limoges, C., Nowotny, H., Schwartzman, S., Scott, P., & Trow, M. (1997). La nueva producción del conocimiento: la dinámica de la ciencia y la investigación en las sociedades contemporáneas. Barcelona, ES: Pomares-Corredor.
Kumaravadivelu, B. (2006). A linguística aplicada na era da globalização. In L. P. M. Lopes (Org.), Por uma linguística aplicada indisciplinar (p. 129-147). São Paulo, SP: Parábola.
Lenka, O. (2009). The use of pop songs in the efl classroom. Hamburg, DE: Diplomarbeit.
Lopes, L. P. (2009). Da aplicação de linguística a linguística aplicada indisciplinar. In R. C. Pereira, & P. Roca (Orgs.), Linguística aplicada: um caminho com diferentes acessos (p. 11-24). São Paulo, SP: Contexto.
Lopes, L. P. M. (2006). Por uma linguística aplicada indisciplinar. São Paulo, SP: Parábola.
Machado, A. R., & Cristovão, V. L. L. (2006). A construção de modelos didáticos de gêneros: aportes e questionamentos para o ensino de gêneros. Linguagem em (Dis)curso, 6(3), 547-573.
Med, B. (1996). Teoria da música (4a ed., rev. e ampl.). Brasília, DF: APGIQ.
Paranhos, A. (2000). Sons de sins e de não: a linguagem musical e a produção de sentidos. Projeto História: Revista do Programa de Estudos Pós-Graduados de História, 20, 221-226.
Scheifer, C. L. (2013). Transdisciplinaridade na linguística aplicada: um processo de desreterritorialização - um movimento do terceiro espaço. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, 13(3), 919-939. DOI: https://doi.org/10.1590/S1984-63982013005000017
Schneuwly, B., & Dolz, J. (2011). Gêneros orais e escritos na escola (3a ed.). Campinas, SP: Mercado de Letras.
Silva, J. B. (2006). Rock nos anos 80: um gênero textual de resistência (Dissertação de Mestrado). Universidade Estadual de Londrina, Londrina.
Silveira, G. E. L., Ribeiro, A. S. M., Pedrosa, A. B. R., Villela, M. M., & Ruiz, S. M. J. (2021). Projetos digitais de inglês na educação básica: reflexões, possibilidades e ações em tempos de pandemia. Signo, 46(85), 134-144. DOI: https://doi.org/10.17058/signo.v46i85.15684
The New London Group. (2000). A pedagogy of multiliteracies: designing social futures. In B. Cope, & M. Kalantzis (Orgs.), Multiliteracies: literacy learning and the design of social futures (p. 9-37). New York, NY: Routledge.
Tonelli, J. R. A. (2012). A “dislexia” e o ensino-aprendizagem da língua inglesa (Tese de Doutorado). Universidade Estadual de Londrina, Londrina.
Tonelli, J. R. A., & Ferreira, O. H. S. (2017). Adaptação de sequência didática para o Ensino de inglês a uma criança com transtorno do espectro do autismo. In M. A. A. Celani, & B. P. Medrado. (Orgs.), Diálogos sobre inclusão: das políticas às práticas na formação de professores de línguas estrangeiras (p. 201-228). Campinas, SP: Pontes.
Tonelli, J. R. A., & Furlan, C. J. K. (2021). Perspectivas de professoras de inglês para crianças: (re)planejar, (re)pensar e (trans) formar durante a pandemia (Covid-19). Signo, 46(85), 83-96. DOI: https://doi.org/10.17058/signo.v46i85.15654
Tonelli, J. R. A., & Pádua, L. S. (2017). O estado da arte de pesquisas sobre ensino e formação de professores de línguas estrangeiras para crianças no Brasil. In J. R. A. Tonelli, L. S. Pádua, & T. R. R. Oliveira, Ensino e formação de professores de línguas estrangeiras para crianças no Brasil (p. 17-31). Curitiba, PR: Appris.
Tonelli, J. R. A., Ferreira, O. H. S., & Belo-Cordeiro, A. E. (2017). Remendo novo em vestido velho: uma reflexão sobre os cursos de letras-inglês. REVELLI - Revista de Educação, Linguagem e Literatura, 9(1), 124-141.
DECLARATION OF ORIGINALITY AND COPYRIGHTS
I Declare that current article is original and has not been submitted for publication, in part or in whole, to any other national or international journal.
The copyrights belong exclusively to the authors. Published content is licensed under Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY 4.0) guidelines, which allows sharing (copy and distribution of the material in any medium or format) and adaptation (remix, transform, and build upon the material) for any purpose, even commercially, under the terms of attribution.
Read this link for further information on how to use CC BY 4.0 properly.