REFLETIR PARA MUDAR ATITUDES: EXPRESSÕES ARTÍSTICAS E DISCURSIVAS SOBRE ANIMAIS SINANTRÓPICOS ENTRE ESTUDANTES DO ENSINO MÉDIO

EXPRESSÕES ARTÍSTICAS E DISCURSIVAS SOBRE ANIMAIS SINANTRÓPICOS ENTRE ESTUDANTES DO ENSINO MÉDIO

  • Paulo Henrique Lopes Instituto Federal do Paraná, Umuarama https://orcid.org/0000-0003-4275-4209
  • Elisangela Andrade Angelo Instituto Federal do Paraná (IFPR-Umuarama) Programa de Pós-Graduação em Ciências Biológicas UEM.

Abstract

The survey of environmental perception and the attitudes of human groups in relation to the environment are important for environmental education. Some theories in the field of Social Psychology consider attitude as the relationship between factors: cognitive, affective and behavioral. Paying attention to this approach, this study sought to investigate the relationship of high school students with the synanthropic fauna, through a methodological sequence that sought to raise their feelings, knowledge and behavior in relation to this fauna, contained in their speeches and in its artistic expressiveness. In addition, the work sought to promote, through the various practices adopted, the participation of students in reflection on the representations of this fauna. The methodological sequence included the use of focus groups and diverse dynamics. The analysis of the results was based on the theoretical framework of Discursive Textual Analysis. It was possible to observe that, even with the demonstration of some knowledge, the students present a negative view of the synanthropic fauna, influenced by affective components and by anthropocentric views of it. The approach approach draws attention to the consideration of the aspects that make up attitudes in education research, as well as the need to allow the student to be reflective and active in the change that is expected of him. Therefore, the objective of this work is to contribute to the investigations of aspects that permeate the construction of pro-environmental attitudes and, consequently, with the teaching of Science and Biology.

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Author Biography

Elisangela Andrade Angelo, Instituto Federal do Paraná (IFPR-Umuarama) Programa de Pós-Graduação em Ciências Biológicas UEM.
Possui graduação em Licenciatura em Ciências Biológicas pela Universidade Estadual de Londrina (2004), graduação em Bacharelado em Ciências Biológicas pela Universidade Estadual de Londrina (2005) e mestrado em Ciências de Alimentos pela Universidade Estadual de Londrina (2009). Atualmente cursa o doutorado em Ciências Biológicas, na área de concentração em Biologia Celular e Molecular, da Universidade Estadual de Maringá, onde desenvolve a pesquisa intitulada "Atividade antifúngica da urease de soja (Glycine max) e de polipeptídeos derivados: estudos in vitro e modelagem computacional."Tem experiência na área de Microbiologia, com ênfase em Bioquímica dos Micro-organismos, atuando principalmente nos seguintes temas: processos fermentativos, microalga Nostoc sp., produção de bioinseticidas (Bacillus thuringiensis). Tem experiência também nas áreas de Ciência de Alimentos, Genética, Ensino de Ciências e Biologia e Educação Ambiental. Atuou como bióloga na Companhia Paranaense de Energia (COPEL), concentrando suas atividades principalmente em pesquisas com microalgas, aproveitamento energético de resíduos e biotecnologia. Atualmente atua na docência, pesquisa e extensão no Instituto Federal do Paraná, campus Umuarama, ministrando aulas para os cursos técnicos, tecnológicos e licenciaturas.

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Published
2021-08-13
How to Cite
1.
Lopes PH, Angelo EA. REFLETIR PARA MUDAR ATITUDES: EXPRESSÕES ARTÍSTICAS E DISCURSIVAS SOBRE ANIMAIS SINANTRÓPICOS ENTRE ESTUDANTES DO ENSINO MÉDIO. arqmudi [Internet]. 2021Aug.13 [cited 2025Nov.4];25(2):155-74. Available from: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ArqMudi/article/view/59610
Section
Original Article in Science, Biology and Biodiversity