DESAFIOS ENFRENTADOS NO ENSINO EMERGENCIAL REMOTO DE QUÍMICA: UMA PERSPECTIVA DO ALUNO

Abstract

The SARS-CoV-pandemic and social distancing brought many impacts to the training of students, mainly affecting students at the university. In this way, this research aimed to identify the factors that make it difficult for students to learn from the Licentiate in Biological Sciences and Agronomic Engineering courses at the Universidade do Estado da Bahia, campus IX, during the emergency remote caused by COVID-19. This study was carried out using the Websurve strategy with the participation of 29 randomly selected students. The second issue of constrained complexity problems and the first open in two sections of emergency teaching. The results showed that most students, from public schools, were similar in the discipline of Chemistry in education. These difficulties are related to the absence of meaningful learning in education, which was exacerbated by the basic challenges faced by students during Emergency Remote Teaching. Listing the factors that make it difficult to learn in the discipline of Chemistry during the remote period, teaching can cite the poor quality internet, the precarious environment, the family environment and the few familiarity with technologies.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Mayana Valentin Santana, Universidade do Estado da Bahia

Graduada em Licenciatura em Ciências Biológicas pela Universidade do Estado da Bahia 

Francielle Milton Lira, Universidade do Estado da Bahia

Graduanda em Licenciatura em Ciências Biológicas pela Universidade do Estado da Bahia 

References

ANDRADE, P. S.; SOARES, M. H. F. B.; DA SILVA MESQUITA, N. A. Migração de Docentes em Química do Nível Estadual para o Federal: Estrutura e/ou Salário? Revista Debates em Ensino de Química, v. 4, n. 2, p. 5-36, 2018.
APPENZELLER, S. et al.. Novos tempos, novos desafios: estratégias para equidade de acesso ao ensino remoto emergencial. Revista Brasileira de Educação Médica, v. 44, 2020.DOI: https://doi.org/10.1590/1981-5271v44.supl.1-20200420
ARRUDA, E. P. Educação remota emergencial: elementos para políticas públicas na educação brasileira em tempos de Covid-19. Em Rede-Revista de Educação a Distância, v. 7, n. 1, p. 257-275, 2020.
BELLO, T. N.; LEITE, L. B. P.; MEOTTI, P. R. M. As dificuldades de aprendizagem de química: um estudo feito com alunos da Universidade Federal do Amazonas. Scientia Naturalis, v. 1, n. 3, 2019.
BONI, R. B. Websurveys nos tempos de COVID-19. Cad. Saúde Pública. Rio de Janeiro: Epub July, v. 36, 2020.
BRASIL. Medida Provisória Nº 934, de 1º de abril de 2020. Estabelece normas excepcionais sobre o ano letivo da educação básica e do ensino superior decorrentes das medidas para enfrentamento da situação de emergência de saúde pública de que trata a Lei nº 13.979, de 6 de fevereiro de 2020. Recuperado em 02 de abril, 2020. Disponível em: http://www.in. gov.br/ en/web/dou/-/medida-provisoria-n-934-de-1-de-abril-de-2020-250710591. Acesso em 11 jan. 2022.
BRASIL. Portaria Nº 343, de 17 de março de 2020. Dispõe sobre a substituição das aulas presenciais por aulas em meios digitais enquanto durar a situação de pandemia do Novo Coronavírus -COVID-19. Recuperado em 02 de abril, 2020. Disponível em: http://www.in.gov.br/en/web/ dou/-/portaria-n-343-de-17-de-marco-de-2020-248564376. Acesso em 12 jan. 2022.
BULHÕES, F. K. M. et al.. Estudo do uso do hipoclorito de sódio no combate à covid-19 pela população do extremo Oeste da Bahia. NBC-Periódico Científico do Núcleo de Biociências, v. 10, n. 20, 2020.
CARVALHO, E. M. A educação em tempos de pandemia: primeiras aproximações. Revista de Educação da Unina, v. 2, n. 2, 2021.
CHANG, L.; KROSNICK, J.A. National surveys via RDD telephone interviewing versus the internet: Comparing sample representativeness and response quality. Public Opin, n.73, p. 641-78, 2009.
CUCINOTTA, D.; VANELLI, M. Who declares COVID-19 a Pandemic. Acta Biomed, p.157–160, 2020.
DOMCHE, G.N. et al.. Telephone versus web panel National Survey for monitoring adoption of preventive behaviors to climate change in populations: a case study of Lyme disease in Québec, Canada. BMC Med Res Methodol, p. 20-78, 2020.
FEITOSA, M. C. et al.. Ensino Remoto: O que Pensam os Alunos e Professores? In: Anais do V Congresso sobre Tecnologias na Educação. SBC, 2020. p. 60-68. DOI: https://doi.org/10.5753/ctrle.2020.11383.
GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Editora Atlas SA, 2008.
LOBO, M. B. Panorama da evasão no ensino superior brasileiro: aspectos gerais das causas e soluções. ABMES Cadernos. Brasília, 2012.
LOPES, J. O Fazer do Trabalho Científico em Ciências Sociais Aplicadas. Recife: Editora Universitária UFPE, 2016. 303 p.
MACHADO, S. P.; MELO FILHO, J. M.; PINTO, A. C. A evasão nos cursos de graduação de química: uma experiência de sucesso feita no Instituto de Química da Universidade Federal do Rio de Janeiro para diminuir a evasão. Química Nova, v. 28, p. S41-S43, 2005.
MUELLER, E. R. et al.. Por que a disciplina de química geral reprova tanto? Revista Prática Docente, v. 5, n. 1, p. 449-468, 2020.
NUNES, A. S.; ADORNI, D.S. O ensino de química nas escolas da rede pública de ensino fundamental e médio do município de Itapetinga-BA: O olhar dos alunos. In: Encontro Dialógico Transdisciplinar. Enditrans. Vitória da Conquista: Educação e conhecimento científico, 2010.
OLIVEIRA, A. C.; OLIVEIRA, J. C. XI Encontro Nacional Perspectiva do ensino de história. Educação on-line: o alcance e as dificuldades do ensino remoto em tempos de pandemia. Disponível em: https://www.perspectivas2020.abeh.org.br/resources/anais/19/epeh2020/1605235620_ARQUIVO_af86e5351b76ec7b5b3ed11763ad6cf7.pdf. Acesso em: 09 nov. 2021.
DE OLIVEIRA, Wender Antonio; CHAVES, Sandro Nobre. Os desafios da gestão do ensino superior durante a pandemia da covid-19: uma revisão bibliográfica. Revista de Saúde-RSF, v. 7, n. 2, 2020.
PARK, S. E. Epidemiology, virology, and clinical features of severe acute respiratory syndrome -coronavirus-2 (SARS-CoV-2; Coronavirus Disease-19). Clin Exp Pediatr, p.119–124, 2020.
PEREIRA, A. G. S.; COSTA, V. D.; SILVA, J. A. C.; BAMBIRRA, V. L. M. 2021. Ensino remoto em tempos de pandemia (Covid-19): percepções e experiências docentes. Capítulo 8 do livro: Tecnologias Emergentes no Campo Educacional educação e tecnologia no cenário contemporâneo. p. 86-93. DOI: https://doi.org/10.37885/210404279
DE REZENDE PINTO, J. M. O que explica a falta de professores nas escolas brasileiras? Jornal de Políticas Educacionais, v. 8, n. 15, 2014. DOI: http://dx.doi.org/10.5380/jpe.v8i15.39189
RONDINI, C. A.; PEDRO, K. M.; DOS SANTOS DUARTE, C. Pandemia do Covid-19 e o ensino remoto emergencial: Mudanças na práxis docente. Interfaces Científicas-Educação, v. 10, n. 1, p. 41-57, 2020. (1), 41–57. https://doi.org/10.17564/2316-3828.2020v10n1p41-57
SILVA FILHO, R. L. L. et al.. A evasão no ensino superior brasileiro. Cadernos de pesquisa, v. 37, n. 132, p.641-659, 2007.
SILVA, A. C. O.; SOUSA, S. D. A.; MENEZES, J. B. F. D. O ensino remoto na percepção discente: desafios e benefícios. Dialogia, n. 36, p. 298-315, 2020.
SOUZA, E. P. Educação em tempos de pandemia: desafios e possibilidades. Cadernos de Ciências Sociais Aplicadas, v 17, n 30, p 110-118, 2020.
WORLD, H. O. et al.. Cleaning and disinfection of environmental surfaces in the context of COVID-19: interim guidance, 15 May 2020. World Health Organization, 2020.
Published
2022-04-25
How to Cite
1.
Bulhões FKM, Santana MV, Lira FM, Rego EL do. DESAFIOS ENFRENTADOS NO ENSINO EMERGENCIAL REMOTO DE QUÍMICA: UMA PERSPECTIVA DO ALUNO. arqmudi [Internet]. 2022Apr.25 [cited 2025Sep.27];26(1):217-26. Available from: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ArqMudi/article/view/62209
Section
Original Article in Teaching Methodologies in Basic and Higher Education