Analysis of Instagram® with a focus on their use as an auxiliary tool in the teaching-learning process of the Phylum Arthropoda

Keywords: Invertebrate zoology, social networks, scientific dissemination.

Abstract

Social networks are very present in the daily lives of students, which made them an auxiliary tool in the teaching-learning process, as it is a space accessible to the entire population. Aiming at the discipline of invertebrate zoology, more specifically the class of the Phylum Arthropoda, the small invertebrates that have characteristics that need to be seen up close, to facilitate a better differentiation of their species, this work aims to analyze social networks of scientific dissemination, In order to see their respective reach and engagements on the social network Instagram, as well as their respective audiences, verify if students seek more visible knowledge on social networks, even if it is out of mere curiosity. Instagram is an online social network for sharing photos and videos among its users, which makes it an auxiliary tool for scientific dissemination, because when reaching different audiences, it ends up having a diversity of species of the Phylum Arthropoda, which are mostly photographed and posted, becoming visible to the whole world, being able to be used for the elaboration of classes by the professors and a research tool for the students.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Paula de Souza Valim, Instituto Federal do Paraná - IFPR/Umuarama

Licenciada em Ciências Biológicas pelo IFPR/ Umuarama.

Alex Sandro Barros de Souza, Instituto Federal do Paraná - IFPR/Umuarama

Doutorando do Programa de Pós-Graduação em Ciência Animal pela Universidade Federal do Paraná - UFPR. Docente do Curso de Licenciatura em Ciências Biológicas do Campus Umuarama – Instituto Federal do Paraná – IFPR.

Marcelo Alberto Elias, IFPR- Instituto Federal do Paraná

Doutorando em Ensino de Ciências e Matemática (PECIM) UNICAMP, mestre em Biologia das Interações Orgânicas (UEM), especialista em Biotecnologia (UEM), licenciando em Ciências Biológicas (UNINGÁ) e docente EBTT no Instituto Federal do Paraná - IFPR, atuando na educação básica/técnica e formação de professores de Ciências e Biologia.

References

BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.
BARBOSA, Juliana da Silva Dias; BATISTA, Danilo Lemos. AS MÍDIAS SOCIAIS NA EDUCAÇÃO. V Colóquio Internacional- Educação e Contemporaneidade. São Cristóvão- SE, 2011.
CORDEIRO, Karolina Maria de Araújo. O IMPACTO DA PANDEMIA NA EDUCAÇÃO: A UTILIZAÇÃO DA TECNOLOGIA COMO FERRAMENTA DE ENSINO. Disponível em:. Acesso em: 04 de Janeiro de 2022.
COSTA, Franciely Vanessa. Uso do Instagram como ferramenta de estudo: análise de um perfil da área biológica. Res., Soc. Dev. 2019; 8(10):e238101360 ISSN 2525-3409 | DOI: http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v8i10.1360.
HINERASKYP, Daniela Aline. O Instagram Como Plataforma De Negócio de Moda: dos “itbloggers” às “it-marcas” 1. Congresso Internacional de Comunicação e Consumo. ESPM/RS – Unifra/RS. 2014.
MALAVÉ, Mayra. O papel das redes sociais durante a pandemia. Instituto Nacional de Saúde da Mulher, da Criança e do Adolescente Fernandes Figueira (IFF/Fiocruz). Maio, 2020. Disponível em: . Acesso em 25 de Junho de 2021.
NETO, J. M. F. Antunes. Sobre Ensino, Aprendizagem e a Sociedade da Tecnologia: Por que se refletir em tempo de pandemia? Revista Prospectus, v. 2, n. 1, p. 28-38, FATEC de Itapira. Ago/Fev, 2020.
PAULINO, W. R. Biologia - seres vivos/ fisiologia. São Paulo: Ática, v.2, 2005.
PEREIRA, Rosecléia da Silva. O USO DE FOTOGRAFIAS COMO ESTRATÉGIA PARA O ENSINO DE ZOOLOGIA. Universidade De Brasília Faculdade Unb Planaltina Licenciatura Em Ciências Naturais. Planaltina-DF, Junho 2014.
PERUZZI, Sarah Luchese; FOFONKA, Luciana. A IMPORTÂNCIA DA AULA PRÁTICA PARA A CONSTRUÇÃO SIGNIFICATIVA DO CONHECIMENTO: A VISÃO DOS PROFESSORES DAS CIÊNCIAS DA NATUREZA. Disponível em: . Acesso em: 26 de Agosto de 2021.
PULZATTO, Mikaela Marques;CONTIERI, Beatriz Bosquê; MUNIZ, Carolina Mendes; GRANZOTTI, Rafaela Vendrametto; SCOARIZE, Matheus Maximilian Ratz; BENEDITO, Evanilde. O papel das redes sociais na divulgação científica do projeto S.O.S. Riachos de Maringá. Área Temática: Meio Ambiente.
SANTOS, Kathyane Clemente Cabral dos; DURÃO, André Falcão. @DESCUBRAPERNAMBUCO: UM ESTUDO SOBRE O ENGAJAMENTO ONLINE DO CONSUMIDOR NO INSTAGRAM OFICIAL DO ESTADO. PODIUM Sport, Leisure and Tourism Review | São Paulo | v. 10 | n. 1 | p. 187-210 | jan./abr. 2021.
SANTOS, M., Almeida, R., ANTUNES, S. C. (2018). Artrópodes, Rev. Ciência Elem, V6(02):042. doi.org/10.24927/rce2018.042.
SILVA, Maria José Sousa da, SILVA, Raniele Marques da. EDUCAÇÃO E ENSINO REMOTO EM TEMPOS DE PANDEMIA: DESAFIOS E DESENCONTROS. Disponível em: . Acesso em: 04 de Janeiro de 2022.
SOUZA, Dominique Guimarães; MIRANDA, Jean Carlos; COELHO, Lincoln Mansur. REDES SOCIAIS E O ENSINO DE BIOLOGIA: O USO DO QUIZ DO INSTAGRAM COMO RECURSO DIDÁTICO. Recite - Revista Carioca de Ciência Tecnologia e Educação, 2020. Disponível em: . Acesso em: 25 de Junho de 2021.
SCHEIDEMANTEL, Sheila Elisa, KLEIN, Ralf, TEIXEIRA, Lúcia Inês. A Importância da Extensão Universitária: o Projeto Construir. Anais do 2º Congresso Brasileiro de Extensão Universitária Belo Horizonte – 12 a 15 de setembro de 2004.
Published
2023-08-12
How to Cite
1.
Paula de Souza Valim A, Sandro Barros de Souza A, Elias MA. Analysis of Instagram® with a focus on their use as an auxiliary tool in the teaching-learning process of the Phylum Arthropoda . arqmudi [Internet]. 2023Aug.12 [cited 2025Nov.6];27(2):01-. Available from: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ArqMudi/article/view/68019
Section
Original Article in Teaching Methodologies in Basic and Higher Education