EXTENSÃO UNIVERSITÁRIA: EXPANDINDO O CONHECIMENTO ANATÔMICO A ESCOLAS PÚBLICAS DE MARINGÁ-PR

Keywords: Human anatomy; community; anatomical exposure

Abstract

Valuing university extension is fundamental for both the institution and the surrounding community. This is because it generates actions that benefit the population and enables university students to carry out what is learned in theory, in a way that prepares them to carry out the profession. The project “Anatomy of the UEM goes to school – teaching the human body contributing to healthy living habits” aimed at valuing the extension and dissemination of knowledge, by taking presentations on human anatomy to public schools in Maringá on a mannequin with organs made of felt and filled with fiber, this anatomical model was built based on anatomy atlases and real anatomical pieces, so that it simulated the correct proportion of the human body. In this project, the performance of elementary and high school students regarding the human body was analyzed through questionnaires, which addressed general themes of anatomy, such as the position of organs. This poll showed that, in general, students came to know more about the human body after exposure, given that the percentage of correct answers increased in the final questionnaires. It is therefore concluded that recreational extension activities are an excellent proposal for disseminating anatomical information to the community.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

BRASIL. Lei no 10861, de 14 de abril de 2004. Institui o Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior – SINAES e dá outras providências. Diário oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 20 jan. 2023.

CARBONARI, M. E. E.; PEREIRA, A. C. A extensão universitária no Brasil, do assistencialismo à sustentabilidade. Revista de Educação, Londrina, v. 10, n. 10, 2015, p. 23-28.

ELSEVIER. Claudia Toledo, uma das 100 mais influentes da saúde. Portal : Elsevier, 2018. Disponível em: https://www.elsevier.com/pt-br/connect/claudia-toledo,-uma-das-100-mais-influentes-da-saude. Acesso em: 27 fev. 2023. 

LINS, L. et al. Extensão universitária e inclusão social de estudantes do ensino médio público. Trabalho, Educação e Saúde, v. 12, n. 3, p. 679–694, set. 2014.

MOITA, F. M. G. S. C.; ANDRADE, F. C. B. Ensino-pesquisa-extensão: um exercício de indissociabilidade na pós-graduação. Revista Brasileira de Educação, v. 14, n. 41, p. 269–393, 2009.

MOORE, K. L.; DALLEY, A. F.; AGUR, A. M. R. Anatomia orientada para a clínica. 8. ed. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2019, 1095 p.

MOURA, L. F. A. de D. et al. Impacto de um projeto de extensão universitária na formação profissional de egressos de uma universidade pública. Revista de Odontologia da UNESP, v. 41, n. 5, p. 348–352, 2012.

NETTER, F. H. Atlas de Anatomia Humana. 7. ed. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2018, 672 p.
PARIZOTTO, T. C. Nove pesquisadores da UEM estão entre os mais influentes do mundo. Portal : Assessoria de Comunicação Social (ASC), 2022. Disponível em: http://noticias.uem.br/index.php?option=com_content&view=article&id=27127:nove-pesquisadores-da-uem-estao-entre-os-mais-influentes-do-mundo&catid=986:pgina-central&Itemid=211. Acesso em: 20 fev. 2022.
PONTE, C. I. R. V. et al.. A extensão universitária na Famed/UFRGS: cenário de formação profissional. Revista Brasileira de Educação Médica, v. 33, n. 4, p. 527–534, 2009.
RODRIGUES, A. L. L. et al. Contribuição da Extensão Universitária na Sociedade. Caderno de graduação- Ciências Humanas e Sociais - CGCHS, v. 1, n.16, p. 141-148, 2013. Disponível em: https://periodicos.set.edu.br/cadernohumanas/article/view/494/254. Acesso em: 14 fev. 2023.

SALDANHA, M. Prefeitura do Município de Maringá: Maringá é destaque em ranking entre as melhores cidades do Brasil. Disponível em: http://www.maringa.pr.gov.br/site/noticias/2022/07/07/maringa-e-destaque-em-ranking-entre-as-melhores-cidades-do-brasil/40066#:~:text=No%20estudo%20da%20consultoria%20Macroplan,as%20100%20maiores%20cidades%20brasileiras. Acesso em: 20 fev. 2023.

SANTANA, R. R. et al. Extensão Universitária como Prática Educativa na Promoção da Saúde. Educação & Realidade, v. 46, n. 2, p. 1-17, 2021.

SANTOS, M. C.; LUIZ, M. B. Conduzindo a educação em saúde na educação básica por meio da anatomia humana. Expressa Extensão, v. 23, n. 2, p. 146-160, 2018.

SOBOTTA, J.; BRECHER, H. Atlas de Anatomia Humana. 21. ed. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2000, v. II, 405 p.

MARINGÁ. Universidade Estadual. Conselho de Ensino, Pesquisa e Extensão. Resolução Nº 033/2017-CEP, 20 de setembro de 2017. Aprova o Regulamento para o Desenvolvimento de Projetos de Extensão na Universidade Estadual de Maringá e revoga as Resoluções nºs 040/1997-CEP e 087/1997-CEP. Disponível em: http://www.sgp.uem.br:8080/sgpex/static/regulamentos/extensao/033cep2017.pdf. Acesso em: 14 fev. 2023.

MARINGÁ. Universidade Estadual. Conselho Universitário. Resolução Nº 021/2005-COU, 12 de setembro de 2005. Define Missão e Visão de Futuro da UEM. Disponível em: http://www.scs.uem.br/2005/cou/021cou2005.htm. Acesso em: 19 jan. 2023. 

MARINGÁ. Universidade Estadual. Sistema de Gestão de Projetos (SGP). Pesquisar Projetos. Disponível em: http://www.sgp.uem.br:8080/sgpex/. Acesso em: 14 fev. 2023.
Published
2023-12-14
How to Cite
1.
Thaís Fernanda Hackmann, Alyne Gabriele Barros de Oliveira, Carmem Patrícia Barbosa, Cláudia Regina Pinheiro Lopes, Giovanna de Godoy Tavares, Guilherme Augusto Guimarães Resende, Isadora Yumi Yokoyama Kaminata, Juliana Corá da Silva, Júlia Regina de Andrade, Kamilly Vitória de Siqueira,  Lucas Vitalino, Mariana de Oliveira Ripol, Milena Babugia Pinto. EXTENSÃO UNIVERSITÁRIA: EXPANDINDO O CONHECIMENTO ANATÔMICO A ESCOLAS PÚBLICAS DE MARINGÁ-PR. arqmudi [Internet]. 2023Dec.14 [cited 2025Sep.6];27(3):01-5. Available from: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ArqMudi/article/view/68647
Section
Original article in Morphophysiology