DESAFIOS E REFLEXÕES ACERCA DA ESCASSEZ DO ENSINO DE EDUCAÇÃO AMBIENTAL NA EDUCAÇÃO INFANTIL

UM RELATO DE EXPERIÊNCIA

Keywords: Environment. Awareness. Playful.

Abstract

This article was prepared as an integral part of the requirements of the Environmental Education discipline of the pedagogy course at Centro Universitário do Sagrado Coração. Given the scarcity of environmental education in early childhood education institutions, we address the need to incorporate effective teaching of environmental education for students at this crucial stage, where the foundations of values ​​that will accompany them throughout their lives begin. The main objective is to raise awareness and awareness among children in relation to the environment in a playful way. Therefore, a workshop was held with the theme “small guardians of the environment”. This action research provided practical experience at the school, involving the mobilization and significant support of the majority of employees. The expected results were successfully achieved, evidenced by the interest and active participation of students and the entire school community in the proposed practices on environmental awareness.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

ALMEIDA, B. C.; PORTO, L. J. L. S.; SILVA, C. M. Construção de histórias em quadrinhos como recurso didático para a Educação Ambiental. Revista brasileira de Educação Ambiental (Revbea), São Paulo, v. 15, n. 3, p. 229- 245, 2020.

BALDISSERA, A. Pesquisa-ação: uma metodologia do “conhecer” e do “agir” coletivo. Sociedade em Debate. Pelotas, 2001.

BRASIL. Lei 9795/99. Dispõe sobre a Educação ambiental e institui a Política Nacional de Educação Ambiental e dá outras providências. DOU 28.04.1999.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional, LDB. 9394/1996.


BRASIL. MEC. Referencial Curricular Nacional para a Educação Infantil. Secretaria de Educação Fundamental. Brasília, 1998.

BROUGÈRE, G. Jogo e educação . Porto Alegre: Artes Médicas, 1998.

ESPINOSA, B. de. Ética. São Paulo: Abril Cultural, 1983. (Coleção os pensadores).

HOHENDORFF, J.V. Como escrever um artigo de revisão de literatura. In: KOLLER, S.H; COUTO, M. C. P. P.; HOHERNDORFF, J. V (Orgs.) Manual de produção científica. Porto Alegre; Penso, 2014. P 39-54

MARCONI, M. A; LAKATOS, E. M. Fundamentos de metodologia científica. 7 ed. São Paulo: Atlas, 2010.

TIRIBA, Lea. Reinventando relações entre seres humanos e natureza nos espaços de educação infantil. In: Vamos cuidar do Brasil : conceitos e práticas em educação ambiental na escola. Brasília, 2007. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/publicacao3.pdf. Acesso em: 6 nov. 2023.
Published
2024-04-10
How to Cite
1.
da Silva Borgato F, Mazzi JM, de Oliveira Scaramussi G. DESAFIOS E REFLEXÕES ACERCA DA ESCASSEZ DO ENSINO DE EDUCAÇÃO AMBIENTAL NA EDUCAÇÃO INFANTIL. arqmudi [Internet]. 2024Apr.10 [cited 2025Sep.6];28(1):82-3. Available from: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ArqMudi/article/view/70426
Section
Original Article in Teaching Methodologies in Basic and Higher Education