THE FEMALE PRESENCE IN THE ENTRANCE EXAMINATIONS FOR THE DEGREE COURSE IN CHEMISTRY AT THE STATE UNIVERSITY OF MARINGÁ IN THE LAST DECADE
Abstract
The participation of women in Higher Education institutions has increased in recent years, however this presence has not been uniform in all areas. In this mixed research, which uses documentary study methodology, a survey was conducted with the aim of identifying the female presence among those approved in the entrance exams for the Full Degree course in Chemistry at the State University of Maringá. The analysis focused on the percentages of women who passed the aforementioned course between 2012 and 2022. The information was acquired through access to the website of the committee responsible for conducting processes relating to entrance exams. The study explored the number of candidates who participated and were approved in the selection processes, covering both the winter and summer entrance exams, as well as the Serial Assessment Process. The results revealed that throughout this interval, women maintained a considerable presence among those approved. This points to the interest and conquest of space by women in Science. However, it is important to highlight that during the pandemic period, a notable reduction in the general number of candidates was observed, also affecting female participation.
Downloads
References
CAMPAGNOLI, A. F. P. F.; COSTA, A. C.; FIGUEIREDO, A. M. S.; KOVALESKI, N. V. J. A mulher, seu espaço e sua missão na sociedade. Análise crítica das diferenças entre os sexos. Emancipação, v. 3, n. 1, p. 127-153, 2003.
CARVALHO, M.R.V. Perfil do professor da educação básica. Série Documental. Relatos de Pesquisa, n. 41. Brasília, DF: INEP, 2018. Disponível em:
http://portal.inep.gov.br/documents/186968/486324/Perfil+do+Professor+da+Educa%C3%A7%C3%A3o+B%C3%A1sica/6b636752-855f-4402-b7d7-b9a43ccffd3e?version=1.2.Acesso em: 30 Out. 2023.
CASEIRA, F. F.; MAGALHÃES, J. C. “Para mulheres na ciência”: uma análise do programa da L’Oréal. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v.10, n. esp., p. 1523-1544, jan./2016. 2016. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/8335 Acesso em: 17 Ago. 2023.
CHASSOT, Á. A ciência é masculina? É, sim senhora! Contexto e Educação, Ijuí, Ano 19, nº 71/72, p. 9-28, 2004. Disponível em: http://www.saci.ufscar.br/data/solicitacao/39867_texto_a_ciencia_e_masculina.pdf Acesso em: 17 Ago. 2023.
CRESWELL, J. W. Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto, Porto Alegre: Artmed, 3. ed., 2010.
GÜNTHER, H. Pesquisa Qualitativa Versus Pesquisa Quantitativa: Esta É a Questão? Psicologia: Teoria e Pesquisa, v. 22, n. 2, p. 201-210, 2006. Disponível em: https:/ https://www.scielo.br/j/ptp/a/HMpC4d5cbXsdt6RqbrmZk3J/?lang=pt. Acesso em: 30 out. 2023.
IBGE. Estudos e Pesquisas, Informação Demográfica e Socioeconômica, Rio de Janeiro, 2018, 38, ISBN 978-85-240-4448-9. IBGE, Estatísticas de Gênero: ocupação das mulheres é menor em lares com crianças de até três anos. 2021. Disponível em: https://agenciadenoticias.ibge.gov.br/agencia-sala-de-imprensa/2013-agencia-de-noticias/releases/30172-estatisticas-de-genero-ocupacao-das-mulheres-e-menor-em-lares-com-criancas-de-ate-tres-anos Acesso em: 17 Ago. 2023.
LÜDKE, M; ANDRÉ, M. E. D. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.
NAIDEK, N.; SANTOS, Y. H.; SOARES, P.; HELLINGER, R.; HACK, T.; ORTH, E. S. Mulheres cientistas na química brasileira. Química Nova, v. 43, n. 6, p. 823-836, 2020. Disponível em: http://dx.doi.org/10.21577/0100-4042.20170556 Acesso em: 17 Ago. 2023.
NUNES, A. O.; SANTOS, A. G. D.; SOUZA, F. C. S.; OLIVEIRA, V. R. C. A história de sete mulheres na Química. Periódico Tchê Química, Porto Alegre, v. 6, n. 11, p. 17-22, jan. 2009.
OLIVEIRA, E. C.; MOREIRA, F. J. F.; SILVA, S. V. C. Abordagens mistas na pesquisa em dissertações de mestrado de um programa de pós-graduação de educação. Revista Transmutare, Curitiba, v. 4, p. 1-17, 2019. Disponível em: https://revistas.utfpr.edu.br/rtr/article/view/11322/7437 Acesso em: 31 Ago. 2023.
PASSOS, E. S. A Mulher na Universidade Federal da Bahia. In.: PASSOS. Elizete S. In.: PASSOS. E. S. (Org.). Um mundo dividido: o gênero nas Universidades do Norte e Nordeste. Salvador: UFBA, 1997.
SÁ-SILVA, J. R.; ALMEIDA, C. D.; GUINDANI, J. F. Pesquisa documental: pistas teóricas e metodológicas. Revista Brasileira de História & Ciências Sociais. Criciúma, v. 5, n. I, p. 1-15, jul. 2009. Disponível em: https://periodicos.furg.br/rbhcs/article/view/1035 Acesso em: 18 Ago. 2023.
SCHIEBINGER, L. O feminismo mudou a ciência? Tradução de Raul Fiker, Bauru, SP: EDUSC, 2001.
UNIVERSIDADE ESTADUAL DE MARINGÁ. Comissão do Unificado Vestibular, Maringá, 2023. Disponível em: https://www.cvu.uem.br/. Acesso em: 15 Ago. 2023.
DECLARAÇÃO DE ORIGINALIDADE E DIREITOS AUTORAIS
Declaro que o presente artigo é original, não tendo sido submetido à publicação em qualquer outro periódico nacional ou internacional, quer seja em parte ou em sua totalidade.
Os direitos autorais pertencem exclusivamente aos autores. Os direitos de licenciamento utilizados pelo periódico é a licença Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY ): são permitidos o acompartilhamento (cópia e distribuição do material em qualqer meio ou formato) e adaptação (remix, transformação e criação de material a partir do conteúdo assim licenciado para quaisquer fins, inclusive comerciais.

Recomenda-se a leitura desse link para maiores informações sobre o tema: fornecimento de créditos e referências de forma correta, entre outros detalhes cruciais para uso adequado do material licenciado.







