MINICOURSE: A POSSIBILITY IN THE INITIAL TRAINING OF PHYSICS TEACHERS

Keywords: Teaching Physics, Teacher training

Abstract

The present work refers to the report of a mini-course offered by the “Knowing the School” project of the Licenciar Program at the Federal University of Paraná. Basic mechanics concepts were covered, at high school level, for basic education students. The dynamics consisted of expository classes and then the resolution of exercises with the help of the lecturers, lasting 40 hours. Thus, it is an analysis of the entire process from a perspective of training future teachers, highlighting how the use of this activity contributes to the enrichment of teaching practices. The results went beyond the practice of conducting classes by future educators, but also implied a reevaluation of the teaching and learning process by those involved in the preparation. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARREIRO, I. M. F.; GEBRAN, R. A. A Prática de Ensino e Estágio Supervisionado na Formação de Professores. São Paulo: Ed. avercamp. 2006.
CARVALHO, A. M. P. Os Estágios no Cursos de Licenciatura. São Paulo: Cengage Learning, 2017.
GREGÓRIO, E. A.; OLIVEIRA, L. G.; MATOS, S. A. Uso de simuladores como ferramenta no ensino de conceitos abstratos de biologia: uma proposição investigativa para o ensino da síntese proteica. Experiências em Ensino de Ciências v. 11, N. 1, p. 101 – 125, 2016. Disponível em: https://if.ufmt.br/eenci/artigos/Artigo_ID303/v11_n1_a2016.pdf. Acesso em: 09 de Out. 2022.
MOLINARI, S. G. S.; DELGADO, A. P. A prática do estágio supervisionado: as dificuldades encontradas pelos alunos do curso de pedagogia. Trabalho apresentado XI congresso nacional de educação, Curitiba, 23 a 26 de setembro de 2013.
PERRENOUD, P. et al. Formando professores profissionais: quais estratégias? Quais competências? 2. ed. Trad. Fátima Murad e Eunice Gruman. Porto Alegre: Artmed, 2001.
PIMENTA, S. G.; LIMA, M. S. L. Estágio e docência: diferentes concepções. Revista Poiesis, v.3, nº3 e 4, p.5-24,2005/2006.
SAVIANI, D.; Pedagogia Histórico-Crítica. 11ª ed. Campinas: Autores Associados, 2011.
SERRA, J.; ALMEIDA, L.; SANTOS, R.; QUERINO, M.; SILVA, S. (2020). Relato de Experiências do Estágio de Ciências na forma de minicurso: resíduos sólidos e impactos socioambientais. Com a Palavra, O Professor, 5(12), 252-268. https://doi.org/10.23864/cpp.v5i12.144.
TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. Editora Vozes Limitada, 2012.
Published
2023-12-04
How to Cite
1.
Santos Pedroso da Silva V, Arthur Formaggi de Souza N, Oliveira da Cunha E, Alves Pereira de Carvalho H. MINICOURSE: A POSSIBILITY IN THE INITIAL TRAINING OF PHYSICS TEACHERS . arqmudi [Internet]. 2023Dec.4 [cited 2025Nov.6];27(ESPECIAL3):97-108. Available from: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ArqMudi/article/view/70552