GAME OF EXPRESSIONS: AN ANALYSIS FROM A PRACTICE IN ELEMENTARY EDUCATION
Abstract
Extension actions in the context of teacher education have proven to be a relevant initiative for the professional development of those involved. This is because, by connecting social demands, such as those from public schools, to initial training courses, a productive formative environment can be established, consisting of teachers from primary education, teacher educators, and prospective teachers. The aim is to build more democratic practices within the university and schools. In this perspective, the ÁGORA/UFPR Jandaia do Sul extension project has been conducting actions to create spaces for teacher training that consider the demands and knowledge of teachers and future teachers teaching Mathematics in Jandaia do Sul – a city where a UFPR campus exists – and the surrounding region. In this context, in 2023, responding to the requests of public school teachers in the city, the project members, in collaboration with these teachers, planned and conducted Mathematics lessons based on an educational game titled the "game of expressions" for elementary school classes. The objective was to address elementary operations and, more specifically, the concept of numerical expressions. In this text, we report on the experience in elementary school classes in a rural school. The analysis of the practice indicates that the use of the game contributed to the mathematical exploration of concepts such as numerical expressions, elementary operations and their properties, and the approach to mental calculation. Above all, the game's features sustained student engagement, facilitating the conceptual approach to the content inherent to the game.
Downloads
References
BORIN, J. Jogos e resolução de problemas: uma estratégia para as aulas de Matemática. Vol.6. São Paulo: CAEM/USP, 1995.
BORIN, J. Jogos e resolução de problemas: uma estratégia para as aulas de matemática. 3.ed. São Paulo: IME/USP, 1998.
BORIN, J. Jogos e resolução de problemas: uma estratégia para as aulas de matemática. 5ª. ed. São Paulo: CAEM / IME-USP, 2004.
GRANDO, R.C. O Conhecimento Matemático e o uso de Jogos na sala de aula. 2000. 239 f. Tese, Doutorado em Educação- Universidade Estadual de Campinas, São Paulo, 2000.
GRANDO, R.C. O Jogo e a Matemática no contexto da sala de aula. São Paulo: Paulus, 2004.
HERMANN.W; COQUEIRO, V.S; PACHECO, P.S. Um panorama das publicações de quatro periódicos da área da educação matemática a respeito de jogos como recursos didáticos para o ensino de matemática. Research, Society and Development, v. 9, n. 10, p. 1-21, Oct. 2020. DOI. http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v9i10.9002.
DECLARAÇÃO DE ORIGINALIDADE E DIREITOS AUTORAIS
Declaro que o presente artigo é original, não tendo sido submetido à publicação em qualquer outro periódico nacional ou internacional, quer seja em parte ou em sua totalidade.
Os direitos autorais pertencem exclusivamente aos autores. Os direitos de licenciamento utilizados pelo periódico é a licença Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY ): são permitidos o acompartilhamento (cópia e distribuição do material em qualqer meio ou formato) e adaptação (remix, transformação e criação de material a partir do conteúdo assim licenciado para quaisquer fins, inclusive comerciais.

Recomenda-se a leitura desse link para maiores informações sobre o tema: fornecimento de créditos e referências de forma correta, entre outros detalhes cruciais para uso adequado do material licenciado.







