APPROACHES IN TEACHING MICROBIOLOGY FOR THE PROMOTION OF LITERACY SCIENTIFIC EDUCATION OF MIDDLE LEVEL STUDENTS

Keywords: Experimental practices, High school, Scientific literacy, Teaching by investigation, Teaching microbiology

Abstract

Brazilian public education currently faces numerous problems, from the lack of infrastructure in schools to inadequate levels of Scientific Literacy (CA) of students. Thus, teaching content related to Biology, especially Microbiology in a contextualized has been challenging. In the hope of bringing contributions to the teaching of Microbiology in public high schools, the work aimed to present new teaching proposals through of the E-book: "The Biology that we don't see: practical classes for schools without laboratories”. The work was elaborated after carrying out bibliographic surveys on the types of active methodologies and experimental practices related to Microbiology. Teaching by Investigation methodology was selected for its ability to provide the development of active learning activities to promote CA and critical thinking in students, through the resolution of problems contextualized in everyday life, in addition to the feasibility of its application in basic education by the Biology teachers. The work is suitable for classes from 1st  to 3rd years of high school and based on the competences and skills of the Brazilian National Common Curriculum Base, having as target audience Biology teachers from the public network. The product aims to encourage teachers to develop practical classes in Microbiology, through the use of accessible materials combined with the application of the selected methodology for the development of cognitive and metacognitive skills, aiming at meaningful learning and the development of autonomy and protagonism, for the future formation of more conscious citizens about the role of science for the society in which they are inserted.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANDRADE, J.P.; SARTORI, J. Educação que faz sentido para a vida: metodologia de contextualização da aprendizagem. São Paulo: Atina, 2016. 73 p.

BARBOSA, F. H. F.; BARBOSA, L. P. J. L. Alternativas metodológicas em Microbiologia: viabilizando atividades práticas. Revista de Biologia e Ciências da Terra, Campina Grande, v. 10, n. 2, p.134 – 143, 2010.

BASTOS, A. M. G. L. et al. A construção do livro didático na EAD/Ensp: Normas para os autores. Rio de Janeiro: Fiocruz/ENSP/EAD, 2010. 70 p.

BRANCO, A. B. G. et al. Alfabetização e letramento científico na BNCC e os desafios para uma educação científica e tecnológica. Revista Valore, Volta Redonda, v. 3, p. 702-713, 2018. Disponível em: https://revistavalore.emnuvens.com.br/valore/article/view/174/185. Acesso em: 09 set. 2020.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Censo da Educação Básica 2019: Notas estatísticas. Brasília: Inep, MEC, 2020. 29 p.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018. 600 p. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 22 dez. 2019.

CARVALHO, A.M.P.(org.). Ensino de ciências por investigação: condições para implementação em sala de aula. São Paulo: Cengage Learning, 2013. 164 p.

CHASSOT, A. Alfabetização científica: questões e desafios para a educação. Ijuí: Editora UNIJUÍ, 2018. 360 p.

FONSECA, K.T. et al. Experimentação sobre Micro-organismos e Higienização das Mãos em Escolas de nível Fundamental II e Médio. COGITARE, São Paulo, v. 1, n. 1, p. 47-62, 2018. Disponível em: https://ojs.ifsp.edu.br/index.php/cogitare/article/view/700. Acesso em: 06 abr. 2020.

GOMES, A. S. L. (org.). Letramento Científico: um indicador para o Brasil. São Paulo: Instituto Abramundo, 2015. 93 p. Disponível em: https://acaoeducativa.org.br/wp-content/uploads/2014/10/ILC_Letramento-cientifico_um-indicador-para-o-Brasil.pdf. Acesso em: 28 abr. 2020.

KIMURA, A.H. et al. Microbiologia para o ensino médio e técnico: contribuição da extensão ao ensino e aplicação da ciência. Revista Conexão UEPG, Ponta Grossa, v. 9, n. 2, p. 254 -267, 2013. Disponível em: https://177.101.17.124/index.php/conexao/article/view/5516/3664%20 . Acesso em: 11 dez. 2019.

OLIVEIRA, N. F.; AZEVEDO, T. M.; SODRÉ NETO, L. Concepções alternativas sobre microrganismos: alerta para a necessidade de melhoria no processo ensino-aprendizagem de biologia. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, Ponta Grossa, v. 9, n. 1, p. 260-276, 2016.

RIBEIRO, C. Metacognição: Um Apoio ao Processo de Aprendizagem. Psicologia: Reflexão e Crítica, Lisboa, v. 16, n. 1, p. 109-116, 2003.

ZABALA, A. A prática educativa: como ensinar. Porto Alegre: Artmed, 1998. 224 p.
Published
2022-08-22
How to Cite
1.
Soares Silva F, Alessandro Pieri F. APPROACHES IN TEACHING MICROBIOLOGY FOR THE PROMOTION OF LITERACY SCIENTIFIC EDUCATION OF MIDDLE LEVEL STUDENTS. arqmudi [Internet]. 2022Aug.22 [cited 2025Nov.6];26(2):47-. Available from: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ArqMudi/article/view/63168
Section
Original Article in Teaching Methodologies in Basic and Higher Education