TEACHING GAME “THREE TRACKS IN ACTION”: UNVEILING THE SYSTEMS” FOR THE INTEGRATED TEACHING OF PHYSIOLOGICAL SYSTEMS
Abstract
Observing the need to break with the fragmented form and memorization of content through which physiology teaching is often conducted in classrooms, the need for new differentiated pedagogical practices that favor the integration of concepts, stimulate critical thinking and offer opportunities for the application of knowledge in real-world situations. The role of games can be a tool to favor the teaching-learning process, as they can motivate student participation and arouse interest in the classroom. Therefore, our objective was to develop and apply the game “Three clues in action: Unraveling the systems” on the digestive, circulatory and excretory systems. The game was applied to students in a 2nd year high school class and after its application, the students answered a usability questionnaire regarding this game. Through the analysis of the didactic game usability questionnaires, we realized that the game developed acted as a motivating and facilitating agent in the teaching and learning process. Thus, we conclude that the use of alternative methodologies can enhance the understanding of basic concepts related to human physiology.
Downloads
Metrics
References
BORGES, G. A. et al. Body: Um jogo digital educacional de tabuleiro na área de fisiologia humana. Proceedings of SBGames, p. 412-420, 2016.
BRASIL. Orientações Curriculares para o Ensino Médio: Ciências da natureza, matemática e suas tecnologias. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Brasília: MEC/SEB, v.2, 2006
KRASILCHIK, M. Prática de ensino de biologia. 4ª. ed. São Paulo: Edusp, 2004. 126p.
SILVA, I. A. et al. Board Game e Role-Playing Game (RPG) minicurso sobre confecção de jogos didáticos e sua aplicação em medidas socioeducativas: relato de experiência no IFPB - CAMPUS CABEDELO/PB. Revista Vivências em Ensino de Ciências. V.2, p. 13-23, 2018.
DECLARAÇÃO DE ORIGINALIDADE E DIREITOS AUTORAIS
Declaro que o presente artigo é original, não tendo sido submetido à publicação em qualquer outro periódico nacional ou internacional, quer seja em parte ou em sua totalidade.
Os direitos autorais pertencem exclusivamente aos autores. Os direitos de licenciamento utilizados pelo periódico é a licença Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY ): são permitidos o acompartilhamento (cópia e distribuição do material em qualqer meio ou formato) e adaptação (remix, transformação e criação de material a partir do conteúdo assim licenciado para quaisquer fins, inclusive comerciais.
Recomenda-se a leitura desse link para maiores informações sobre o tema: fornecimento de créditos e referências de forma correta, entre outros detalhes cruciais para uso adequado do material licenciado.
