A ABORDAGEM DA EDUCAÇÃO SEXUAL NO ENSINO BÁSICO: UMA REVISÃO E RELATO DE EXPERIÊNCIA

  • Isabela Peixoto Martins
  • Carmem Patrícia Barbosa
  • Marli Aparecida Defani

Abstract

Sex education in the school environment is essential for the integral formation of the student, from the approach of biological and scientific concepts it is possible to promote discussions that encompass the experiences and subjectivity of each person, observing the social construction of sexuality throughout history. In this way, this work intends to analyze how is the approach of the theme Sexual Education in basic education through the review of articles. In addition, an active methodology activity was applied in a school. This is a bibliographic research with a qualitative approach. As a theoretical contribution, we use the works of Eliane Rose Maio (2018) Gender and sexuality: Educational interfaces, Mary Neide Damico Figueiró (2020) Sexual Education: resuming a proposal, a challenge and Paulo Freire (1996) Pedagogy of autonomy: knowledge necessary for practice educational. In this sense, in order to reach the proposed objective, the contributions of sex education in the student's biopsychosocial training and the confrontation of sexual and gender violence through this training were analyzed. In addition, activities were carried out with students in the final years of Elementary School and New High School enrolled in the State Education Network, regarding the anatomy of the Male and Female Genital Systems, Contraceptive Methods and Sexually Transmitted Infections (STIs), using the active methodologies. In this article, we report the activities carried out at Colégio Estadual Alberto J. Byington Junior, located in the city of Maringá - PR.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALBINO, T.S.L. (2015). A Prática Docente e o Uso de Metodologias Alternativas no Ensino de Matemática: Um olhar para as escolas que adotam propostas pedagógicas diferenciadas. Acesso em: 26 jan. 2020. Disponível em: .

BONFIM, Claudia Ramos de Souza. Educação Sexual e Formação de Professores de Ciências Biológicas; Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP, 2009.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2019. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf>. Acesso em: 27 jan. 2023.

CORREIA, Maria Lygia Alexandre; REBOUÇAS, Willame Anderson Simões; THISOTEINE, George Miguel; BORTOLOZZI, Ana Cláudia. Educação em Sexualidade Desenvolvimento Humano: Pesquisas, Teorias e Práticas. 2022. Disponível em: https://editorarealize.com.br/editora/anais/seminario-genero/2022/TRABALHO_EV173_MD1_SA118_ID1667_01082022192603.pdf>. Acesso em: 5 fev. 2023.

CORTEZ, Antunes; SILVA, Lauanna Malafaia da. pesquisa-ação: promovendo educação em saúde com adolescentes sobre infecção sexualmente transmissível. 2017. Disponível em: file:///C:/Users/NotebookAcer/Downloads/234495-103777-1-PB%20(1).pdf>. Acesso em: 11 fev. 2023.

DE CASTRO MAGALHÃES, Beatriz et al. Utilização de metodologias ativas para a promoção da saúde sexual e reprodutiva de adolescentes. Interfaces-Revista de Extensão da UFMG, v. 7, n. 1, 2019.

DIESEL, Aline; BALDEZ, Alda Leila Santos; MARTINS, Silvana Neumann. Os princípios das metodologias ativas de ensino: uma abordagem teórica. Revista Thema, v. 14, n. 1, p. 268-288, 2017.

DORNELES, Aléxia Vitória Thomé. Educação sexual nas escolas na dimensão da promoção da saúde: revisão narrativa. 2022. Disponível em: https://repositorio.ufsm.br/handle/1/26125. Acesso em: 8 fev. 2023.

FIGUEIRÓ, Mary Neide Damico. Educação Sexual: retomando uma proposta, um desafio. 3ª ed. Londrina: DUEL, 2020.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 25. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
LINS, Dulce; Ferreira, Fernanda; ANACLETO, Roosevelt; SANTOS, Larissa; SANTOS, Ozinaldo. Dificuldades da educação sexual nas escolas: Como enfrentar esse tabu social? Universidade Federal de Alagoas.

MAIO, Eliane Rosa. Gênero e sexualidade: interfaces educativas. 1ª ed. Maringá: ApprisEditora, 2018.

NOVAL, Elaine. Dificuldades enfrentadas pelos professores ao trabalhar educação sexual nas escolas. Medianeira: 2013.

RIBEIRO, Rayane Brandão. As Várias Faces de Eva: o feminino na contemporaneidade - ISBN 978-65-5360-134-5 - Editora Científica Digital - www.editoracientifica.org - Vol. 1. 2022. disponível em: https://downloads.editoracientifica.com.br/articles/220609136.pdf>. Acesso em 21 fev. 2023.

SANTOS, Bruna Kalline Carneiro; PAULA, Francisco Wagner de Sousa; NOGUEIRA, Arlindo Pereira; PAULA, Leidiane de Sousa. Obstáculos para a dialogicidade entre a escola e os adolescentes sobre sexualidade. Revista Educação Pública, Rio de Janeiro, v. 23, nº 9, 14 de março de 2023. Disponível em: https://educacaopublica.cecierj.edu.br/artigos/23/9/obstaculos-para-a-dialogicidade-entre-a-escola-e-os-adolescentes-sobre-sexualidade. Acesso em: 6 março 2023


SOUZA, Ademir Hilário de; Istoe, Rosalee Santos Crespo. O papel da Educação Sexual na prevenção da gravidez na adolescência: uma revisão da literatura. 2022. Disponível em: file:///C:/Users/NotebookAcer/Downloads/6+submission-149667-1217468-field_submission_abstract_file1%20(1).pdf>. Acesso em: 18 abril 2023.

VIEIRA, Kleber José; BARBOSA, Nayara Gonçalves; DIONÍZIO Letícia de Almeida; SANTARATO, Nathália; MONTEIRO, Juliana Cristina dos Santos; GOMES-SPONHO, Flávia Azevedo. Início da atividade sexual e sexo protegido em adolescentes. 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ean/a/xhbCGz6p8CgXWxHdhBZJZCy/?lang=pt&format=pdf>. Acesso em: 20 abril 2023.
Published
2024-12-11
How to Cite
1.
Martins IP, Barbosa CP, Defani MA. A ABORDAGEM DA EDUCAÇÃO SEXUAL NO ENSINO BÁSICO: UMA REVISÃO E RELATO DE EXPERIÊNCIA. arqmudi [Internet]. 2024Dec.11 [cited 2025Nov.6];28(3):61-. Available from: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ArqMudi/article/view/73392
Section
Original Article in Science, Biology and Biodiversity