ATUAÇÃO DE DOCENTES NA MODALIDADE A DISTÂNCIA A PARTIR DA APRENDIZAGEM BASEADA EM EXPERIÊNCIA

  • Natalia Batista Universidade Federal do Espírito Santo
  • Patrick dos Santos Pereira Universidade Federal do Paraná

Abstract

This article aims to present how teachers adapt their practical skills in presential learning to lead classes in distance learning, based on the theory of experiential learning by Kolb (2015). A qualitative approach was adopted with content analysis of semi-structured interviews with six teachers. We sought to analyze the individual learning process and apply the learning model based on experiences. This model emphasizes the interdependence between internal characteristics such as professional skills and external circumstances of the environment. This article contributes to organizational studies by bringing out a learning field based on the experience of distance learning professors, inserted in the contemporary context in conjunction with experience-based learning theory.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALARCÃO, I. (2002). Escola reflexiva e desenvolvimento institucional. Que novas funções supervisivas? In: J. Oliveira-Formosinho (Org.), A supervisão na formação de professores (pp. 217-238). Porto: Porto Editora.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

DEWEY, J. Education and Experience. New York: Free Press, 2003.

FLICK, U. Managing Quality in Qualitative Research. London: Sage Publications, 2007.

GIBBS, G. Análise de dados qualitativos. Porto Alegre: Atrmed, 2009.

KVALE, S. Doing Interviews. London: Sage Publications, 2007.

KOLB, D. A. Experiential Learning: experience as the source of learning and development. New Jersey: Pearson Education, 2015.

MUTTI, C.; ALVIM, S.; LOIOLA, E.; GONDIM, S.M.G; BORGES-ANDRADE, J. E. Aprendizagem experiencial: articulando cognições e emoções para aprender a trabalhar. In: GONDIM, S.M.G. & LOIOLA, E. (org.). Emoções, aprendizagem e comportamento social. Conhecendo para melhor educar nos contextos escolares e de trabalho (p. 53-88). São Paulo: Casa do psicólogo, 2015.

PIAGET, J. Genetic Epistemology. New York: Columbia University Press, 1970.

PIMENTEL, A. A teoria da aprendizagem experiencial como alicerce de estudos sobre desenvolvimento profissional. Estudos de Psicologia. V. 12, n. 2, p. 159-168, 2007.
Published
2022-12-17
How to Cite
Batista, N., & dos Santos Pereira, P. (2022). ATUAÇÃO DE DOCENTES NA MODALIDADE A DISTÂNCIA A PARTIR DA APRENDIZAGEM BASEADA EM EXPERIÊNCIA. Caderno De Administração, 30(2), 6-19. https://doi.org/10.4025/cadadm.v30i2.55042
Section
Articles