ATUAÇÃO DE DOCENTES NA MODALIDADE A DISTÂNCIA A PARTIR DA APRENDIZAGEM BASEADA EM EXPERIÊNCIA
Abstract
This article aims to present how teachers adapt their practical skills in presential learning to lead classes in distance learning, based on the theory of experiential learning by Kolb (2015). A qualitative approach was adopted with content analysis of semi-structured interviews with six teachers. We sought to analyze the individual learning process and apply the learning model based on experiences. This model emphasizes the interdependence between internal characteristics such as professional skills and external circumstances of the environment. This article contributes to organizational studies by bringing out a learning field based on the experience of distance learning professors, inserted in the contemporary context in conjunction with experience-based learning theory.
Downloads
References
BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.
DEWEY, J. Education and Experience. New York: Free Press, 2003.
FLICK, U. Managing Quality in Qualitative Research. London: Sage Publications, 2007.
GIBBS, G. Análise de dados qualitativos. Porto Alegre: Atrmed, 2009.
KVALE, S. Doing Interviews. London: Sage Publications, 2007.
KOLB, D. A. Experiential Learning: experience as the source of learning and development. New Jersey: Pearson Education, 2015.
MUTTI, C.; ALVIM, S.; LOIOLA, E.; GONDIM, S.M.G; BORGES-ANDRADE, J. E. Aprendizagem experiencial: articulando cognições e emoções para aprender a trabalhar. In: GONDIM, S.M.G. & LOIOLA, E. (org.). Emoções, aprendizagem e comportamento social. Conhecendo para melhor educar nos contextos escolares e de trabalho (p. 53-88). São Paulo: Casa do psicólogo, 2015.
PIAGET, J. Genetic Epistemology. New York: Columbia University Press, 1970.
PIMENTEL, A. A teoria da aprendizagem experiencial como alicerce de estudos sobre desenvolvimento profissional. Estudos de Psicologia. V. 12, n. 2, p. 159-168, 2007.
Os autores podem manter os direitos autorais pelo seu trabalho, mas repassam direitos de publicação à revista Caderno de Administração. A revista poderá usar o trabalho para fins não-comerciais, incluindo direito de enviar o trabalho em bases de dados de Acesso Livre.