Knowledge production in nursing: contribution of a master’s degree course

  • Marta Lenise do Prado UFSC
  • Kenya Schmidt Reibnitz UFSC
  • Patrícia Kuerten Rocha UFSC
  • Roberta Waterkamper UFSC
  • Karen Lury Abe UFSC
  • Juliana Jacques da Costa
Keywords: Nursing, Evaluation, Education.

Abstract

The Master's Degree Course in Nursing of the Federal University of Santa Catarina (UFSC) elaborated, implemented and evaluated dissertations during the last ten years. That makes necessary as objective the knowledge of this production, in systematized way, as an important step for process of course evaluation. The present study is identified as descriptive research of quantitative approach. It consists of documental analysis of 195 defended dissertations in Master's Degree Course on Nursing, in the period of January 1999 to January 2004. For data registration, an instrument has been elaborated in order to identify the variables of interest. The obtained data were analyzed through statistical measures. The results show that most of the dissertations are of qualitative approach, standing out the technological area of Health Care and there was predominant participation from the Nursing Team. Among the researched lines it stood out the following ones: The Process of Living; Be Healthy and Get Sick; Education, Health and Nursing. This study partially presented the construction of knowledge in the Master's Degree Course on Nursing at UFSC, demonstrating the importance in having view from the productions accomplished by this Department and observing the repercussion these researches in practice.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marta Lenise do Prado, UFSC
Graduada em Enfermagem pela Universidade de Passo Fundo (1982), Mestre em Assistência da Enfermagem pela Universidade Federal de Santa Catarina (1989) e Doutora em Filosofia da Enfermagem pela Universidade Federal de Santa Catarina (1997). Atualmente é professora associada, dedicação exclusiva, da Universidade Federal de Santa Catarina. Exerceu a função de Coordenadora do Programa de Pós-graduação em Enfermagem da UFSC (2007-2009). Foi Presidente do Conselho Editorial da Revista texto & Contexto Enfermagem (2007-2009). Tem experiência na área de Enfermagem, atuando principalmente nos seguintes temas: enfermagem, educação, assistência de enfermagem, metodologias qualitativas de pesquisa em saúde e enfermagem. Participa do Grupo de Pesquisa em Educação, Saúde e Enfermagem - EDEN e do Grupo de Pesquisa em Tecnologia, Informação e Informática em Saúde e Enfermagem - GIATE. Exerce a função de Vocal de Dessarrollo Institucional da ALADEFE - UDUAL, gestão 2007-2010. É pesquisadora CNPq. Em 2009 realiza Estágio de pós-doutorado na Universidade de Barcelona/Espanha. Currículo Lattes
Published
2012-01-04
How to Cite
Prado, M. L. do, Reibnitz, K. S., Rocha, P. K., Waterkamper, R., Abe, K. L., & Costa, J. J. da. (2012). Knowledge production in nursing: contribution of a master’s degree course. Ciência, Cuidado E Saúde, 10(2), 256-265. https://doi.org/10.4025/ciencuidsaude.v10i2.10254
Section
Original articles