Online educational guide about care for premature babies: user acceptance

  • Luciana Mara Monti Fonseca Universidade de São Paulo
  • Adriana Moraes Leite Universidade de São Paulo
  • Maria Gorete Lucena de Vasconcelos Ministério da Educação
  • Thaila Corrêa Castral Universidade de São Paulo
Keywords: Patient discharge, Didactical-instructional material, Premature, Health education.

Abstract

Motivated by the lack of didactical material about care for premature babies directed at parents, we participatively developed an educational guide about daily and special care, feeding, hygiene and family relations of premature babies, in collaboration with nursing staff and mothers. The guide is available online (www.eerp.usp.br/gesca) and was widely disseminated in the media. The goal was to describe the dissemination and repercussion of the educational guide in communication means and to identify the opinions of users who requested the guide by e-mail. We received 120 requests, of which 48 subjects participated in this study (11 preterm mothers, 6 fathers, 2 aunts, 5 students, 4 faculty and 20 health professionals from 10 states) and sent their free and informed consent. The contents of the users’ opinions were analyzed. We found that the acceptance of the guide was excellent, as it attends to clients’ needs, helps them with their self-confidence, fills a gap in literature and permits the return of the produced knowledge to society. Users presented suggestions to improve the guide, such as the inclusion of contents about growth and development of the preterm baby, the child’s recovery and the parents’ emotional state; as well as its large-scale distribution. We conclude that the guide is an adequate instrument to help parents, family, students and health professionals in permanent and health education about care with a view to preterm babies’ discharge. Content suggestions were incorporated into the 2nd edition of the guide, called “Care for the premature baby: orientations for the family”, offered freely in a print and online version.

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Author Biographies

Luciana Mara Monti Fonseca, Universidade de São Paulo
possui graduação em Enfermagem e Obstetrícia pela Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo (1997), mestrado em Enfermagem em Saúde Pública pela Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo (2002) e doutorado em Enfermagem em Saúde Pública pela Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo (2007). Tem experiência na área de Enfermagem, com ênfase em Ciências da Saúde, atuando principalmente nos seguintes temas: assistência de enfermagem, enfermagem neonatal, educação em saúde e permanente. Currículo Lattes
Adriana Moraes Leite, Universidade de São Paulo
possui graduação em Enfermagem e Obstetrícia pela Universidade de São Paulo (1991), mestrado em Enfermagem Obstétrica e Neonatal pela Universidade de São Paulo (2001) e doutorado em Enfermagem Em Saúde Pública pela Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto Usp (2005). Atualmente é professor doutor da Universidade de São Paulo. Tem experiência na área de Enfermagem, com ênfase em Enfermagem Neonatal, atuando principalmente nos seguintes temas: enfermagem neonatal, recém-nascido, enfermagem, dor e aleitamento materno. Currículo Lattes
Maria Gorete Lucena de Vasconcelos, Ministério da Educação
Possui graduação em Zootecnia (1978) pela Universidade Federal Rural de Pernambuco, graduação em Enfermagem (1989), Licenciatura em Enfermagem (1994), mestrado em Nutrição em Saúde Pública (1999) todos pela Universidade Federal de Pernambuco, título de especialista em Enfermagem Neonatal (2002) pela Associação Brasileira de Obstetrizes e Enfermeiros Obstetras e doutorado em Enfermagem em Saúde Pública (2004) pela Universidade de São Paulo. Atualmente é professora adjunto II do curso de graduação em Enfermagem e professora permanente da pós-graduação em Saúde da Criança e do Adolescente da Universidade Federal de Pernambuco. Membro do corpo editorial da Revista de Enfermagem da UFPE (REUOL). Atua como consultora ad-hoc da Revista Mineira de Enfermagem (REME) e Acta Paulista de Enfermagem. Tem experiência na área de Enfermagem e Nutrição, com ênfase em Saúde Pública, atuando principalmente nos seguintes temas: enfermagem neonatal e saúde pública, análise nutricional de população, humanização do cuidado a família, grupos de apoio multidisciplinar, aleitamento materno, recém-nascido de risco e abordagem qualitativa em saúde. Currículo Lattes
Thaila Corrêa Castral, Universidade de São Paulo
Possui graduação em Enfermagem pela Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto - USP (EERP - USP) (2000-2004) e Mestrado em Enfermagem em Saúde Pública pela EERP - USP (2005-2007). Atualmente é doutoranda do Programa de Pós-Graduação Enfermagem em Saúde Pública da EERP- USP, é presidente da Liga de Dor de Ribeirão Preto (LIDORP) e trainee pelo Pain in Child Health (Canadá). Tem pesquisa na área de enfermagem neonatal,com enfoque nas temáticas: dor neonatal, contato pela e pele , cuidado desenvolvimental. Currículo Lattes
Published
2008-07-01
How to Cite
Fonseca, L. M. M., Leite, A. M., Vasconcelos, M. G. L. de, & Castral, T. C. (2008). Online educational guide about care for premature babies: user acceptance. Ciência, Cuidado E Saúde, 6(2), 238-244. https://doi.org/10.4025/ciencuidsaude.v6i2.4171
Section
Experience reports