Competencies in promoting health in the light of the project Competencies Health Promotion (CompHP): an integrative review
Abstract
Objective: To identify what the literature has approached about competencies in health promotion using the Competencies Health Promotion (CompHP) project as a theoretical contribution. Method: This is an integrative review of the literature on competencies for health promotion following the assumptions of the CompHP project. The searches were carried out at the bases of Literatura Latino-Americana e do Caribe emCiências da Saúde (Latin American and Caribbean Literature in Health Sciences), Medical Literature Analysis and Retrieval System Online and in the Web of Science. Results: It was emphasized the year 2016, the Portuguese language and the journal Saúde&Sociedade, in the publications. The findings indicate that CompHP presents itself as an important reference for the reorientation of the training process in health in Brazil, highlighting the different possibilities of research in the field of health promotion competencies. Conclusions: The research reveals some implications for the practice, such as the need to stimulate new reflections and debates on the subject, allowing the reorientation of the training processes for skills acquisition.Downloads
References
Pelicioni MCF, Pelicioni AF. Educação e Promoção da Saúde: uma retrospectiva histórica. Mundo da Saúde.2007; 31(3): 320-28.
Carta de Ottawa. Primeira Conferência Internacional sobre Promoção da Saúde. Ottawa, novembro, 1986.
Constituição (1988). Constituição [da] República Federativa do Brasil. Brasília, DF; Senado federal; 1988.
Brasil. Lei 8.080, de 19 de setembro de 1990 (BR). Dispõe sobre as condições para promoção, proteção e recuperação da saúde, a organização e o funcionamento dos serviços correspondentes e dá outras providências [periódico na internet], Brasília (DF). 19 set 1990 [acesso em 10 nov 2017]. Disponível em:http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l8080.htm.
Guedes-Granzott RB, Silva K, Dornelas R, Domenis DR. Metodologias Ativas e as Práticas de Ensino na Comunidade: sua importância na formação do Fonoaudiólogo. Distúrbios Comum. 2015; 27(2): 369-74.
Dempsey C, Battel-Kirk B, Barry MM. The CompHP Core Competencies Framework for Health Promotion Handbook – Workpackage 4. Executive Agency for Health Promotion and Consumers and National University of Ireland Galway. 2011
Pinheiro DGM, Scabar TG, Maeda ST, Fracolli LA, Pelicioni MCF, Chiesa AM. Competências em Promoção da Saúde: desafios da formação. Saúde e Sociedade, 2015; 24(1): 180-8. DOI 10.1590/S0104-12902015000100014.
Tusset D. Competências em Promoção da Saúde no Programa Saúde na Escola no Distrito Federal [dissertação]. Brasília (DF): Universidade de Brasília, 2012. 160p.
Mendes KDS, Silveira RCCP, Galvão CM. Revisão Integrativa: Método de pesquisa para a incorporação de evidências na saúde e na enfermagem. Texto Contexto Enferm, 2008 17(4): 758 – 64. DOI: 10.1590/S0104-07072008000400018.
Dias S, Gama A. Ensino da Promoção da Saúde em pós-graduação em saúde pública internacional no contexto do processo de Bolonha. Saúde e Sociedade, 2016; 25 (3): 771-85. DOI: 10.1590/s0104-12902016150215.
Mereu A, Sotgiu A, Buja A, Casuccio A, Fabiani L, Guberti E et al. Professional Competencies in health promotion and public health; what is common and what is specific? Review os the European debate and perspectives for professional Development. Epidemiol. Prev. 2015; 39(4): Suppl 1: 151 – 58.
Tavares MFL, Rocha RS, Bittar CML, Petersen CB, Andrade MA. A Promoção da Saúde no ensino profissional: desafios na Saúde e a necessidade de alcançar outros setores. Ciência & Saúde Coletiva, 2016; 21(6): 1799-1808. DOI: 10.1590/1413-81232015216.07622016.
Battel-Kirkl B, Barry MM. Developing competency – based accreditation for health promotion in Europe. Rev Med. 2013; 92(2):87 – 96.
Gandra EC. A defesa da saúde e a atuação política do enfermeiro: competências para a promoção da saúde na formação profissional [dissertação]. Belo Horizonte (MG): Universidade Federal de Minas Gerais, 2014. 161p.
















