Health education and adolescence: challenges for family health strategy

Keywords: Nursing, Adolescent, Primary Health Care, Health Education.

Abstract

Objective: To describe the perception of nurses working in Primary Care about the health education actions directed at adolescents. Method: an exploratory descriptive study with a qualitative approach. Data collection took place using semi-structured, audio-recorded interviews in November 2017, with 15 nurses working in a health district in the capital of Mato Grosso do Sul. The interviews were fully transcribed and submitted to Minayo’s thematic analysis. Results: Most of the time, the nurses carry out educational activities of an informative kind that do not encourage the self- health care of adolescents. Sometimes, the Programa Saúde na Escola (Health at School Program) is the reference for professionals in the creation of health education strategies, especially due to the difficulties resulting from the low demand of adolescents for health services and the absence of educational strategies to work with them. Conclusion: There is a need for greater investments in permanent education, in the implementation of existing public policies, and in intervention programs that favor the increase of incentive strategies for the self-care of adolescents by the Primary Care professionals.

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Author Biographies

Thamara Rosa Leonel da Costa, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

Enfermeira pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul.

Maria Angélica Marcheti, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

Enfermeira. Doutora em enfermagem. Coordenadora do programa de Pós-graduação em Enfermagem-Mestrado acadêmico de Enfermagem da UFMS

Élen Ferraz Teston, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

Enfermeira. Doutora em enfermagem. Professora adjunta do Curso de Enfermagem da UFMS- Instituto Integrado de Saúde (INISA

Soraya Solon, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

Farmacêutica. Doutora em Ciências da Saúde. Professora adjunta do curso de Farmácia da UFMS. Coordenadora do projeto de Extensão e pesquisa relacionado ao Programa de Saúde nas Escolas (PSE) e projeto Saúde e Prevenção nas Escolas (SPE).  É membro do grupo de trabalho Intersetorial  do PSE no município de Campo Grande (GTIM).

Fernanda Baptista Marques, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

Enfermeira. Doutora em enfermagem. Professora adjunta do Curso de Enfermagem da UFMS - Instituto Integrado de Saúde (INISA).

Margarete Knoch, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

Enfermeira. Doutora em enfermagem. Docente da área de Saúde coletiva na UFMS.

Amanda Marques Bezerra, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

Enfermeira. Mestranda em Enfermagem. UFMS.

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Published
2020-10-22
How to Cite
Rosa Leonel da Costa, T., Angélica Marcheti, M., Ferraz Teston, Élen, Solon, S., Baptista Marques, F., Knoch, M., & Marques Bezerra, A. (2020). Health education and adolescence: challenges for family health strategy. Ciência, Cuidado E Saúde, 19. https://doi.org/10.4025/ciencuidsaude.v19i0.55723
Section
Original articles