Technologies in the empowerment process of primary nursing care in the covid-19 context
Abstract
Objective: Understand the use of technologies in the empowerment process of nursing practices in the Primary Health Care (PHC) context in a social isolation scenarios ulting from the Covid-19 pandemic. Methods: A descriptive and exploratory study, with a qualitative approach, conducted online, with 23 nurses and nursing residents who work in Primary Care, through the application of a virtual form released from May to June 2020. Data analysis was performed using the Collective Subject Discourse, with the contribution of Merhy and Nietsche’s theoretical concepts. Results: The speeches were compiled regarding the use of social interaction technologies and individual health education actions, as well as in the recruitment of mass communication to restructure assistance in the identification of exposed individuals. These technologies permeate light, light-hard and hard densities, with educational, care and management objectives. Conclusion: New ways of creating the work process pass through previously unseen possibilities, using technologies that empower nurses in primary health care.
Downloads
References
2. Sharma A, et al. Using digital health technology to better generate evidence and deliver evidence-based care. Journal of the American College of Cardiology. 2018; 71 (23): 2680-2690. doi: http://dx.doi.org/10.1016/j.jacc.2018.03.523
3. Martin DB, Barnhart E, Junior JG, Vazquez GA . Primary Care Population Management for covid-19 Patients. Journal Gen Intern Med. 2020; 35 (10):3077-3080 doi: http://dx.doi.org/10.21203/rs.3.rs-29530/v1
4. Culyer A J. Health economics and health technology assessment. Medicine. 2018; 46 (7): 379-382. doi: http://doi.org/10.1016/j.mpmed.2018.04.002
5. Merhy EE, Feuerwerker LCM. Novo olhar sobre as tecnologias de saúde: uma necessidade contemporânea. Hexis. 2016; 1 (não esp.): 59-72. Acesso em: http://periodicos.pucminas.br
6. Nietsche EA, Backes VMS,Colomé CLM,Ceratti RN, Ferraz F. Tecnologias educacionais, assistenciais e gerenciais: uma reflexão a partir da concepção dos docentes de enfermagem. Revista Latino-Americana de Enfermagem. 2005; 13 (3):344-352. doi: http://doi.org/10.1590/S0104-11692005000300009
7. Friend ML, Sieloff CL. Empowerment in nursing literature: An update and look to the future. Nursingsciencequarterly. 2018; 31 (4): 355-361. doi: http://doi.org/10.1177/0894318418792887
8. Lapa AB, Pina AB, Menou M. Empoderamento e educação na cultura digital. Revista Educação e Cultura Contemporânea. 2019; 16 (43): 419-438. doi: http://dx.doi.org/105935?2238-1279.20190020
9. Gutierrez DMD, Mascarenhas SAN. Saúde e empoderamento social: reflexões teóricas. Revista Educação e Humanidades. 2020; 1 (2): 104-188. Acesso em: https://periódicos.ufam.edu.br
10. Oliveira SX, et al. Teoria das representações sociais e o discurso do sujeito coletivo como ferramentas para o desenvolvimento de pesquisas qualitativas. Temas em Saúde. 2018, (não esp):156-135. Acesso em: https://temaemsaude.com
11. Javadi M, Zarea K. Understanding thematic analysis and its pitfall. Demo. 2016, (não esp): 33-39. doi: http://dx.doi.org/10.15412/J.JCC.02010107
12. Teixeira AC, Nogueira MAA, Alves PJP. Empoderamento estrutural em enfermagem: tradução, adaptação e validação do Conditions of Work Effectiveness Questionnaire II. Revista de Enfermagem Referência. 2016, (10):39-47. doi: http://dx.doi.org/10.12707/RI16014
13. Abreu TFK, Amendola F, Trovo MM. Relational technologies as instruments of care in the Family Health Strategy.Rev Bras Enferm. 2017, 70(5):981-7. doi: http://dx.doi.org/10.1590/0034-7167-2016-0337
14. Greenhalgh T, Koh GC, Car J. covid-19: a remote assessment in primary care. Bmj. 2020, (não esp): 368. doi: http://dx.doi.org/10.1136/bmj.m1182
15. Brasil. Portaria nº 2.436, de 21 de setembro de 2017. Estabelece a revisão de diretrizes da Política Nacional de Atenção Básica (PNAB), no âmbito do Sistema Único de Saúde (SUS). Diário Oficial da União, 2017, 183 (1). Acesso em: https://bvms.saude.gov.br
16. Santos ABS, França MVS,Santos JLF. Atendimento remoto na APS no contexto da covid-19: a experiência do Ambulatório da Comunidade da Escola Bahiana de Medicina e Saúde Pública em Salvador, Bahia. APS em revista. 2020, 2(2):169-176. doi: http://dx.doi.org/10.14295/aps.v2i2.120
17. Silveira JPM, Zonta R. Experiência de reorganização da APS para o enfrentamento da covid-19 em Florianópolis. APS em revista. 2020, 2 (2): 91-96. doi: http://dx.doi.org/10.14295/aps.v2i2.122
18. Neto EPB, et al. Utilização de mídias digitais como meio de educação em saúde no contexto de emergências:extensão universitária. Cidadania em Ação: Revista de Extensão e Cultura. 2018, 2 (2): 47-58. doi: http://dx.doi.org/10.5965/25946412222018047
19. Barreto ACO, et al. Percepção da equipe multiprofissional da Atenção Primária sobre educação em saúde. Revista Brasileira de Enfermagem. 2019,72(1):278-85. doi: http://dx.doi.org/10.1590/0034-7167-2017-0702
20. Chimbindi N, et al. Translating DREAMS intopractice: Earlylessonsfromimplementation in six settings. Plos One. 2018, 13 (12):,1-17. doi: http://dx.doi.org/10.1371/journal.pone.
Copyright (c) 2022 Ciência, Cuidado e Saúde

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.