Analysis of the political-pedagogical projects of health courses on interprofessional education in a public university
Abstract
Objective: to analyze the conceptions and strategies of interprofessional education present in the Political-pedagogical Projects of graduate courses in the health area of a federal public university. Method: descriptive and documentary research, with a qualitative approach, carried out with the political-pedagogical projects of the courses in biomedicine, nursing, pharmacy, physiotherapy, medicine, nutrition and dentistry of this University. Data collection took place in the period from November to December 2022. For the organization and analysis of data, the Content Analysis was used in the thematic modality. Results: two categories and a subcategory were obtained, respectively entitled: “Conceptions that aim to interdisciplinarity”; “The multiprofessional work in line, but uniprofessional in the leads”, and “Few advances in the conceptions and strategies of interprofessional education”. The strategies aimed at interprofessional education are scarce and the structure of projects and curricula is predominantly uniprofessional. Final thoughts: interprofessional education in the studied scenario is incipient and there are few advances in the strategies formally provided for in the curricula, although there are attempts to approach it from a multidisciplinary work concept.
Downloads
References
Khalili H, Thistlethwaite J, El-awaisi A, Pfeifle A, Gilbert J, Lising D. Orientação para a educação interprofissional global e pesquisa sobre a prática colaborativa: Documento de trabalho. Publicação conjunta do Interprofessional Research. Global e da Interprofessional. Global. 2019. Disponível em: https://interprofessionalresearch.global/wp-content/uploads/2019/10/Orienta%C3%A7%C3%A3o-sobre-pesquisa-global-em-educa%C3%A7%C3%A3o-interprofissional-e-pr%C3%A1tica-colaborativa-Documento-de-trabalho_FINAL-WEB.pdf.
Freire Filho JR, Silva CBG. Educação e prática interprofissional do SUS: o que se tem e o que está previsto na política nacional de saúde. In: Toassi RFC, editor. Educação e prática interprofissional no SUS: o que se tem e o que está previsto na política nacional de saúde. Interprofissionalidade e formação na saúde: onde estamos?. Porto Alegre: Rede Unida; 2017. p. 28. DOI: 10.18310/ 9788566659931.
Reeves S, Lewin S, Espin S, Zwarenstein M. Interprofessional teamwork for health and social care. London: Blackwell-Wiley; 2010. Disponível em: https://tcsc-indonesia.org/wp-content/uploads/2012/11/ebooksclub.org__Interprofessional_Teamwork_in_Health_and_Social_Care__Promoting_Partnership_for_Health_.pdf
Van Diggele C, Roberts C, Burgess A, Mellis C. Interprofessional education: tips for design and implementation. BMC Med Educ. 2020; 3(20) (Suppl 2):455. DOI: https://doi.org/10.1186/s12909-020-02286-z.
Finkler M, Moratelli LB, Vásquez MF, Verdi M, Bara FE. Formação ética de profissionais de saúde: contribuições de uma vivência interprofissional. Interface. 2021; 25:210096. DOI: https://doi.org/10.1590/interface.210096.
Peduzzi M, Agreli HLF, Silva JAM, Souza HS. Trabalho em equipe: uma revisita ao conceito e a seus desdobramentos no trabalho interprofissional. Trab. Educ. Saúde. 2020; 18:0024678. DOI: https://doi.org/10.1590/1981-7746-sol00246.
Bardin L. Análise de conteúdo. 1º edição. São Paulo. Almedina Brasil, 2016. Pág. 123-131.
Souza VRS, Marziale MHP, Silva GTR, Nascimento PL. Tradução e validação para a língua portuguesa e avaliação do guia COREQ. Acta paul enferm [Internet]. 2021;34:eAPE02631. DOI: https://doi.org/10.37689/acta-ape/2021AO02631
Ogata MN, Silva JAM, Peduzzi M, Costa MV, Fortuna CM, Feliciano AB. Interfaces entre a educação permanente e a educação interprofissional em saúde. Rev esc enferm USP. 2021; 55. DOI: https://doi.org/10.1590/S1980-220X2020018903733.
Tompsen NN, Meireles E, Peduzzi M, Toassi RFC. Educação interprofissional na graduação em Odontologia: experiências curriculares e disponibilidade de estudantes. Rev Odontol UNESP. 2018; 47(5): 309-320. DOI: https://doi.org/10.1590/1807-2577.08518.
Matulewicz AT, Lanning SK, Lockeman K, Frankart LM, Peron EP, Powers K, et al. Using a mixed methods approach to explore perceptions of early learners in classroom-based interprofessional education experiences. Am J Pharm Educ. 2020;84(5):592-604. DOI: 10.5688/ajpe7693
UNIFAL-MG. Universidade Federal de Alfenas. Cursos. In: UNIFAL-MG. Universidade Federal de Alfenas. Cursos. 2019. Disponível em: https://www.unifal-mg.edu.br/graduacao/cursos/.
Cavinatto TJ, Mininel VA, Peduzzi M, Leite DR, Meireles E, Toassi RFC, et al. Experiências extracurriculares e disponibilidade para a educação interprofissional em saúde na graduação. Saberes Plurais Educ Saúd. 2022;6(2). doi: 10.54909/sp.v6i2.128200.
Thiesen JS. A interdisciplinaridade como um movimento articulador no processo ensino-aprendizagem. Rev Bras Educ. 2008;13(39):545-554. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/swDcnzst9SVpJvpx6tGYmFr/?format=pdf&lang=pt.
Farinha AL, Jaeger FP, Marchiori MRCT, Budel LJ, Colomé JS. Educação interprofissional nas práticas de integração ensino-serviço-comunidade: perspectivas de docentes da área de saúde. Esc Anna Nery 2023;27. DOI: https://doi.org/10.1590/2177-9465-EAN-2022-0212p
Silva GTRS. Educação interprofissional e formação de professores em saúde. Rev Enf Ref [Internet]. 2020;V(1):1-2. Disponível em: https://www.redalyc.org/journal/3882/388263105001/html/
Katoue MG, Awad AI, Dow AW, Schwinghammer TL. Interprofessional education and collaborative practice in Kuwait: attitudes and barriers from faculty. J Interprof Care. 2021; 35(2):208-216. DOI: 10.1080/13561820.2020.1713062.
Kithuci RK, Makworo D, Mutisya A, Simba J, Mburugu P. Attitudes towards interprofessional education and associated factors among faculty at the college of health sciences in a public university in Kenya: a cross-sectional study. Pan Afr Med J. 2022; 42. DOI: 10.11604/pamj.2022.42.4.32732.
Lago LPM, Dóbie DV, Fortun CM, L'Abbate S, Silva JAM, Matumoto S. Resistance to interprofessional collaboration in in-service training in primary health care. Rev Esc Enferm USP. 2022; 5(6). DOI: https://doi.org/10.1590/1980-220X-REEUSP-2021-0473en.
Cardoso LFC, Ferreira APF, Silva MC, Melo Filho CA, Lima SF, Silva MCP, et al. Perspectivas dos estudantes universitários sobre Educação Interprofissional. Res Soc Dev. [Internet]. 2021Apr.27; 10(5):e5110514743. DOI: https://doi.org/10.33448/rsd-v10i5.14743
Oliveira AA, Silva BF, Oliveira DM, Santos J, Santos JP, Souza RS, et al. Uma viagem rumo à educação interprofissional: relato de experiência. Rev Interdiscip Saúde Educ Ribeirão Preto. 2023;4(1). DOI: https://doi.org/10.56344/2675-4827.v4n1a2023.8
Rosa OM, Arruda Teo CRP, Mattia BJ, Ribeiro KP. Educação Interprofissional em Saúde: elucidando conceitos. Res Soc Dev. 2022;11(12). doi:10.33448/rsd-v11i12.34216.
Bogossian F, New K, George K, Barr N, Dodd N, Hamilton AL, et al. The implementation of interprofessional education: a scoping review. Adv in Health Sci Educ. 2022; 28(1):243-277. DOI: https://doi.org/10.1007/s10459-022-10128-4
Lima AWS, Alves FAP, Linhares FMP, Costa MV, Coriolano-Marinus MWL, Lima LS. Perception and manifestation of collaborative competencies among undergraduate health students. Rev Lat Am Enfermagem. 2020;28:e3240. DOI: 10.1590/1518-8345.3227.3240.
Barbosa GR, Sampaio RA, Appenzeller S. Disponibilidade para educação interprofissional em cursos orientados por métodos ativos de ensino-aprendizagem. Rev Bras Edu Med. 45 (3) : e177, 2021. Available from: DOI: https://doi.org/10.1590/1981-5271v45.3-20200090
Dutra EB, Lemos ASP, Guizardi FL. Trabalho em equipe para a construção de práticas colaborativas na saúde. Rede UNIDA; 2020. Available from: https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/46107.
Viana SBP, Hostins RCL, Buenza, JJ. Educação interprofissional na graduação em saúde no brasil: uma revisão qualitativa da literatura. e-Curriculum. 2021; 19(2): 817-839. DOI: https://doi.org/10.23925/1809-3876.2021v19i2p817-839.
Silva EAL, Silva RMO, Cordeiro ALAO, Silva GTR, Velôso RBP, Silva MES. Colaboração interporfissional no programa de educação no trabalho para a saúde. CienCuidSaúde. 2023; 22: 65847. DOI: 10.4025/ciencuidsaude.v22i0.65847.
Copyright (c) 2025 Ciência, Cuidado e Saúde

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
















