On scientific literacy: representations and discourses in school routine

  • Angelica Aier Munhoz Centro Universitário Univates
  • Morgana Domenica Hattge Centro Universitario Univates
  • Alissara Zanotelli Centro Universitário Univates
Keywords: scientific literacy, representations, discourses

Abstract

The partial results of the research entitled Representations of scientific literacy, and reading and writing acquisition in a school community, carried out by a group of researchers from the Pedagogy Course of Univates University Center in Lajeado RS Brazil, are provided. Through questionnaires and focus group with four teachers, the authors investigated between June and November 2012, how the concept of scientific literacy pervaded the daily routine in a school. Michel Foucault´s theoretical contributions foregrounded the representations of scientific literacy, the discourses on the theme and how such representations produced both discursive and non-discursive practices in the school. The analysis of the material has enabled the authors to infer that, in the case of teachers, scientific literacy is
related to: a) literacy, and reading and writing acquisition; b) environmental education; and c) literacy on the world.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Angelica Aier Munhoz, Centro Universitário Univates
Graduação em Pedagogia pela PUCRS; especialização em Psicopedagogia Institucional pela UNISC; mestrado e doutorado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2009 - Capes 6), com bolsa sanduiche Capes na Université Paris VIII (Vincennes Saint Denis), Departements de Arts, Philosophie et Esthétique. É professora titular do Centro de Ciências Humanas e Jurídicas e do Programa de Pós-graduação - Mestrado em Ensino de Ciências Exatas e Mestrado em Ensino - Centro Universitário UNIVATES. Atualmente também é Coordenadora do Curso de Pedagogia dessa instituição. Atua na área de educação com ênfase em estudos do currículo, pedagogias e diferenças, pensamento e aprendizagem, Filosofia da diferença. Os temas mais frequentes na produção científica são: currículo, diferenças, aprendizagem, corpo-pensamento, dança
Morgana Domenica Hattge, Centro Universitario Univates
Possui graduação em Pedagogia pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos UNISINOS (2002), especialização em Gestão Educacional - administração, orientação e supervisão pela Faculdades de Taquara FACCAT (2004), mestre em Educação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos UNISINOS (2007) e doutoranda em Educação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos UNISINOS. Atua como professora dos cursos de Pedagogia e demais Licenciaturas no Centro Universitário Univates. Tem interesse de pesquisa, especialmente nos seguintes temas: gestão educacional, programas de gestão, política educacional, educação especial, inclusão e formação de professores. Possui experiência docente em escolas regulares em todos os níveis (Educação Infantil, Ensino Fundamental, Ensino Médio, Educação de Jovens e Adultos e Ensino Superior). Membro integrante do Grupo de Estudos e Pesquisa em Inclusão (GEPI/UNISINOS/CNPq)
Alissara Zanotelli, Centro Universitário Univates
Professora de Educação infantil na Prefeitura Municipal de Lajeado. Atua como Bolsista do Programa Institucional de Iniciação à Docência (PIBID) - CAPES. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação. Graduanda em Pedagogia pelo Centro Universitário Univates.
Published
2013-10-29
How to Cite
Munhoz, A. A., Hattge, M. D., & Zanotelli, A. (2013). On scientific literacy: representations and discourses in school routine. Imagens Da Educação , 3(3), 01-09. https://doi.org/10.4025/imagenseduc.v3i3.20992
Section
Historical and Philosophical Studies