School policy and distribution of knowledge in local curriculum documents

  • Fabiany de Cássia Tavares Silva Universidade Federal de Mato Grosso do Sul
  • Aline Rabelo Marques Universidade Federal do Mato Grosso do Sul
Keywords: school, curriculum, educational policy

Abstract

Partial results of research carried out by the Research and Study Group are provided. Research investigated planning and knowledge distribution in three local curriculum documents published by an educational network between 2000 and 2008. Methodology comprised bibliographical, documentary and comparative research. The documents are considered an expression of a series of challenges. Will the school, in the context of these documents, manage to overcome its identity as "a place for the teaching of subject-matters" and transform itself into a place for a broader and more comprehensive human environment in which the individual, and not merely the student, fits? The above mentioned documents are a source for answers to these questions. In fact, they bear two types of discourse, or rather, discourses focused on school and discourses centered on the curriculum, which owe their legitimacy to the
acceptance of political assumptions based on school renewal.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fabiany de Cássia Tavares Silva, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul
Doutorado em Educação, em 2003, no Programa de Estudos Pós-graduados em Educação: História, Política, Sociedade, pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Realizou estágio de doutoramento na Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação, da Universidade do Porto (Portugal), no Centro de Intervenção e Investigação Educativa (CIIE), com bolsa PDEE - Capes. Atualmente é professora-pesquisadora da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS), atuando na Graduação e no Programa de Pós-Graduação (Cursos de Mestrado e Doutorado), tendo como objetos de estudo e pesquisas os Estudos Comparados (Método), o currículo (políticas, documentos e práticas), a Escola e a cultura escolar.
Aline Rabelo Marques, Universidade Federal do Mato Grosso do Sul
Graduanda em Pedagogia na Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS). Bolsista de PIBIC-CNPq nos anos de 2010-2011 e, atualmente (2012-2013) desenvolvendo o sub-projeto POLÍTICAS DE ESCOLA EM CAMPO GRANDE (MS): documentos curriculares da rede municipal de ensino como tradução (2000 a 2008), vinculada a pesquisa OBSERVATÓRIO DE CULTURA ESCOLAR (6): políticas de escola e de distribuição de conhecimentos em documentos curriculares locais (1998-2008). Participa do Grupo de Estudos e Pesquisa Observatório de Cultura Escolar, na Linha de Pesquisa Escola, Currículo e Cultura Escolar.
Published
2013-10-29
How to Cite
Silva, F. de C. T., & Marques, A. R. (2013). School policy and distribution of knowledge in local curriculum documents. Imagens Da Educação , 3(3), 62-71. https://doi.org/10.4025/imagenseduc.v3i3.21610
Section
Public Policies