BEING A RESEARCHER OF ONE'S OWN PEDAGOGICAL PRACTICE

REASONING ABOUT TEACHERS’ FORMATION, BASED ON SCIENTIFIC PRODUCTIONS IN THE PROFLETAS PROGRAM

Keywords: Researcher/teacher; Research at Profletras; Pedagogical Practice

Abstract

Acknowledging researchers/teachers’ research and formation demands maturity and consistent theoretical and methodological formation linked to teachers and researchers’ social responsibility – which is a topic often addressed in Post-Graduation courses.  Based on this issue, the aim of the present study is to analyze how dissertations written between 2015-2020, by students at Profletras, UFPB unit, Mamanguape County, were developed and the bonds they set with teachers’ formation. The present study is moored on the quali/quantitative research approach and was carried out through case studies and documental analysis. Results have pointed out that the collected data were mostly treated through comparisons between students’ productions, before and after teachers’ intervention. Such productions start from problems less associated with learning than with teaching methods and broader social matters. Finally, resolution actions inspired by these productions have pointed towards actions in the literature, and oral and written text production fields. Our analyses have shown the subtleties of daily life at school, which result from relationships set with the social contexts and reflects on school scope, pedagogical practice and teachers’ formation, given the countless interventionist actions focused on learning, teaching process transformation and on the construction of a fairer and more plural society.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Joseval dos Reis Miranda, Universidade Federal da Paraíba - UFPB

Doutor em Educação pela Universidade de Brasília (UnB). Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal da Paraíba (UFPB).

Roksyvan de Paiva Silva, UFPB e Prefeitura de João Pessoa-PB

Universidade Federal da Paraíba - Mestre em Letras pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB). Docente da rede municipal de João Pessoa.

References

ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso de. Mestrado profissional e mestrado acadêmico: aproximações e diferenças. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v. 17, n. 53, p. 823-841, 2017.
ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso de. Etnografia da prática escolar. São Paulo: Papirus, 2009.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Trad. Luís Antero Reto e Augusto Pinheiro. Lisboa: Edições 70, 1979.
BORTONI-RICARDO, Stella Maris. O professor pesquisador: introdução à pesquisa qualitativa. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.
BRASIL. MCTIC. IBICT. Biblioteca digital brasileira de teses e dissertações. Disponível em: http://bdtd.ibict.br/vufind/. Acesso em: 21 jun. 2020.
BRASIL. MEC. Capes. Portaria n. 60, de 20 de março de 2019. Diário Oficial da União. 22 mar. 2019; Seção I, p. 26.
CERTEAU, Michael de; GIARD, Luce; MAYOL, Pierre. A Invenção do cotidiano 2: morar, cozinhar. 9. ed. Trad. Ephraim F. Alves e Lúcia Englich Orth. Petrópolis, RJ: Vozes, 2009.
CHASIN, José. Ad hominem: rota e prospectiva de um projeto marxista. Ensaios ad hominem, São Paulo, n.1, tomo 3 – política, 2000, p. 5-78.
CHISTÉ, Priscila de Souza. Pesquisa-ação em mestrados profissionais: análise de pesquisas de um programa de pós-graduação em ensino de ciências e de matemática. Ciênc. Educ., Bauru, v. 22, n. 3, p. 789-808, 2016.
COSSON, Rildo. Círculos de leitura e letramento literário. São Paulo: Contexto, 2014.
COSSON, Rildo. Letramento literário: teoria e prática. São Paulo: Contexto, 2009.
DOLZ, Joaquim; NOVERRAZ, Michèle; SCHNEUWLY, Bernard. Sequências didáticas para o oral e a escrita: apresentação de um procedimento. In: SCHNEUWLY, Bernard; DOLZ, Joaquim (Org.). Gêneros orais e escritos na escola. Trad. e org. Roxane Rojo e Glaís S. Cordeiro. 3. ed. Campinas, SP: Mercado das Letras, 2011, p. 81-108.
ESTEBAN, Maria Teresa. Nas dobras cotidianas, pistas da complexidade escolar. In: GARCIA, Regina Leite (Org.). Diálogos – cotidiano. Petrópolis, RJ: DP et alii; Rio de Janeiro: FAPERJ, 2010, p. 97-110.
FERRARO, Alceu Ravanello. Quantidade e qualidade na pesquisa em educação, na perspectiva da dialética marxista. Pro-Posições, Campinas, v. 23, n. 1 (67), p. 129-146, jan./abr. 2012.
FORPRED. Fórum de Coordenadores de Programas de Pós-Graduação em Educação. Relatório das condições e perspectivas dos mestrados profissionais na área de educação. Goiânia, 29 de setembro de 2013. 27 p. (em pdf).
GATTI, Bernadete A. Política de ciência e tecnologia e formação do pesquisador em educação. In: PINTO, Anamelea de Campos, COSTA, Cleide Jane de Sá Araújo e HADDAD, Lenira. Formação do pesquisador em educação: questões contemporâneas. Maceió: EDUFAL, 2007, p.19-32.
GERHARDT, Tatiana Engel; SILVEIRA, Denise Tolfo (Org.) Métodos de pesquisa. Org. UAB/UFRGS e Curso de Graduação Tecnológica – Planejamento e Gestão para o Desenvolvimento Rural da SEAD/UFRGS. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2009.
KOSIK, Karel. Dialética do concreto. Trad. Célia neves e Alderico Toríbio. 7. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2002.
LOPES-ROSSI, Maria Aparecida Garcia. Procedimentos para estudo de gêneros discursivos da escrita. Revista Intercâmbio, São Paulo, vol. xv, 2006, ISSN 1806-275X.
MARX, Karl. O capital: crítica da economia política. Livro I: o processo de produção do capital. Trad. Rubens Enderle. S.l.: Boitempo, s/d [1867]. Versão em pdf. Disponível em: https://drive.google.com/open?id=0B7-WWrDncjz1MTRhalZIMlU1VlkAcesso em: 17 jun. 2020.
MINAYO, Maria Cecília de Souza (org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 19. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2001.
PROFLETRAS. Apresentação. Disponível em: http://www.profletras.ufrn.br/organizacao/apresentacao#.XurMQedv_IU Acesso em: 17 jun. 2020a.
PROFLETRAS. Dissertações de mestrado dos alunos do Profletras. Disponível em: http://www.profletras.ufrn.br/repositorio/dissertacoes# Acesso em: 20 mai. 2020b.
RIBEIRO, Renato Janine. Ainda sobre o mestrado profissional. RBPG, Brasília, v. 3, n. 6, p. 313-315, dez. 2006.
RIBEIRO, Renato Janine. O mestrado profissional na política atual da Capes. RBPG, Brasília, v. 2, n. 4, p. 8-15, jul. 2005.
UFPB. Profletras. Dissertações/Teses. Disponível em: https://sigaa.ufpb.br/sigaa/public/programa/defesas.jsf?lc=pt_BR&id=2627 Acesso em: 5 jun. 2020b.
UFPB. Repositório institucional da UFPB. Disponível em: https://repositorio.ufpb.br/jspui/ Acesso em: 19 maio 2020a.
UFRN. Conselho de Ensino, Pesquisa e Extensão. Resolução Consepe nº 043/2012, Natal - RN, 15 de maio de 2012.
Published
2021-07-17
How to Cite
Miranda, J. dos R., & Silva, R. de P. (2021). BEING A RESEARCHER OF ONE’S OWN PEDAGOGICAL PRACTICE. Imagens Da Educação , 11(2), 233-255. https://doi.org/10.4025/imagenseduc.v11i2.54521
Section
Políticas Públicas e Gestão Educacional