UNIVERSITY AND SCIENCE

A READING BASED ON COMMUNICATIVE RATIONALITY BY JÜRGEN HABERMAS

Keywords: University and society; Rationality and knowledge; University idea; Theory of Communicative Acting

Abstract

This article situates the University and Science in their links to society in the face of the challenges that it
faces in a context of rapid and profound transformations, impacted and aggravated, now, by the
coronavirus pandemic. Under the horizon of the philosophical project of the Theory of Communicative
Acting by Jürgen Habermas, and of a specific indication of a University Idea, the article supports a
conception of University and, in its scope, of making Science, as oriented, fundamentally, to
intersubjective communication. Under this premise, this institution assumes its educational functions
aimed at the reproduction and renewal of traditions, the establishment of social solidarities and the
socialization of new generations through the development, also, of personal identities. The Habermasian
perspective allows, in turn, to think the University and Science in their social commitment, leading,
also, to a fruitful discussion about their administrative, pedagogical, epistemological processes and
assumptions and links with the common world. Intended to foster a critical-reflective dialogue, writing,
(i) contextualizes the University and its scientific practice in its links with society, (ii) configures the
theme of rationality and, in its scope, the spectrum of the Habermas project, (iii) presents the general lines
of Habermas Theory of Communicative Action and (iv) based on his Idea of University (and Science),
(v) sustains the communicative-social character of making Science and acting at the University.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Tércio Inacio Jung, Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul - UNIJUI

Doutor em Educação nas Ciências pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (UNIJUÍ). Técnico em Assuntos Educacionais na Universidade Federal de Santa Maria (UFSM).

José Pedro Boufleuer, Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul - UNIJUÍ

Doutor em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Docente da Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (UNIJUÍ).

References

ADORNO, Theodor W; HORKHEIMER, Max. (1985). Dialética do Esclarecimento. Rio de Janeiro, Zahar Editores.
BOUFLEUER, José Pedro. (2001). Pedagogia da Ação Comunicativa: uma leitura de Habermas. 3.ed. Ijuí: Unijuí.
CASAGRANDE, Cledes Antonio. (2009). Educação, Intersubjetividade e aprendizagem em Habermas. Ijui: Unijuí.
CHAUÍ, Marilena de Souza. (2001). Escritos sobre a universidade. São Paulo: Ed UNESP.
HABERMAS, Jürgen. (1990). Pensamento Pós-metafísico – estudos filosóficos. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro.
___. (1993ª). Passado como Futuro. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro.
___. (1993b). A Ideia da Universidade: Processos de Aprendizagem. R. bras. Est. pedag., Brasília, v.74, n. 176, p. 111 -130, jan./abr.
___.(1996). Racionalidade e Comunicação. Lisboa: Edições 70.
___. (1999). Comentários à Ética do Discurso. Lisboa: Instituto Piaget.
___. (2001). Textos e Contextos. Lisboa, Instituto Piaget.
___. (2012)a. Teoria do Agir Comunicativo: racionalidade da ação e racionalização social. São Paulo: WMF Martins Fontes.
___. (2012b). Teoria do Agir Comunicativo: sobre a crítica da razão funcionalista. São Paulo: WMF Martins Fontes.
___. Consciência Moral e Agir Comunicativo. (2013ª). Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro.
___. (2013b). Teoria e Práxis, trad. Rúrion Melo, São Paulo: Editora Unesp.
MARQUES, Mario Osorio. (1996). Pedagogia: a ciência do educador. Ijuí: Ed. Unijuí.
___. (2000). A aprendizagem na mediação social do aprendido e da docência. Ijuí: Ed. Unijuí.
PRESTES, Nadja Hermann. (1999). Validade em educação: intuições e problemas na recepção de Habermas. Porto Alegre: EDIPUCRS.
POPPER, Karl. (1978). A Lógica das Ciências Sociais. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro; Brasília: Ed. Universidade de Brasília.
Published
2021-12-17
How to Cite
Jung, T. I., & Boufleuer, J. P. (2021). UNIVERSITY AND SCIENCE. Imagens Da Educação , 11(4), 143-170. https://doi.org/10.4025/imagenseduc.v11i4.54545
Section
Políticas Públicas e Gestão Educacional