MEMORIES OF PSYCHOLOGY TEACHING IN NORMAL SCHOOL

THE LONDRINA MÃE DE DEUS COLLEGE CONTRIBUTION TO TEACHER'S TRAINING IN 1953 TO 1957 YEARS

Keywords: History – Memory; Teaching; Psychology – Education; Normal School; Teachers – Training

Abstract

The objective of this study was to study how the Teaching of Psychology was taught at the Normal School in the city of Londrina, Paraná, Brazil, in the 1950s. The historical retrospective of the educational reality that was carried out has as a research locus the Mãe de Deus College of Londrina, between 1953 and 1957. The methodological procedures adopted, in addition to the bibliographical research, included documentary research in the archives of the Mãe de Deus College, highlighting as main sources: the discipline programs of psychology; the notebooks and lesson plans of the old normalists; the legislation of the time, etc. The theoretical basis of this study was anchored in the references of history, memory and school institutions. Thus, the reference authors adopted here were Le Goff, Nora, Halbwacks, Rossi, among others. It is hoped that this research can contribute to the enrichment of the thematic and to understand the processes of the history of education in Londrina and Brazil within the researched timeframe.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Filomena Regina Storti Mineto, Universidade Norte do Paraná (UNOPAR)

Mestra em Metodologias para o Ensino de Linguagens e suas Tecnologias pela Universidade Pitágoras Unopar. Professora na Universidade UniCesumar.

Bernadete de Lourdes Streisky Strang, Universidade Norte do Paraná (UNOPAR)

Doutora em Ciências da Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC/RJ).

References

ALMEIDA J. A. A Escola Normal de São Paulo e sua evolução”. In: ROCCO, S. etal. (Org.). Centenário do ensino normal de São Paulo: 1846-1946. São Paulo: [S.n.] 1946.

ALMEIDA, J. Noções de psicologia aplicada à educação. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1947.

ANTUNES, M. M. BOMFIM, M. J. do; CAMPOS, R. H. F. (Org). Dicionário biográfico da psicologia no Brasil: pioneiros. Rio de Janeiro: Imago / Brasília,
DF: CFP, 2001a.

ANTUNES, Mitsuko Aparecida Makino. Psicologia Escolar e Educacional: história, compromissos e perspectivas. Psicol. Esc. Educ. (Impr.), Campinas, v. 12, n. 2, p. 469-475, Dec. 2008.

AZEVEDO, N. Psicologia educacional. São Paulo: Companhia Editora Nacional. [S.n.: S.l., 1936.

BOMFIM, M. Noções de psychologia. Rio de Janeiro: Livraria Francisco Alves. [S.n.: S.l.], 1917.

CARVALHO, M. M. C. Quando a história da educação é a história da disciplina e da higienização das pessoas. In: FREITAS, M. C. (org.). História social da infância no Brasil. São Paulo: Cortez Editora, 1997.

CAMARGO, C. R. À margem do patrimônio cultural. Estudo sobre a rede Institucional de Preservação do patrimônio histórico no Brasil (1838-1980). 1999. Tese (Doutorado em História) – Faculdade de Ciências e Letras, Universidade Estadual Paulista, Assis, São Paulo, 1999.

COLÉGIO MÃE DE DEUS. Didática e metodologia. Londrina: Colégio Mãe de Deus, [1953-1955]. (Arquivo histórico, caixa 0003).

______. Programa do curso normal. Londrina: Colégio Mãe de Deus, 1953. (Arquivo histórico, caixa 0002).

______. Programa do curso normal. Londrina: Colégio Mãe de Deus, 1955. (Arquivo histórico, caixa 0002).

FONSECA, M. C. L. O patrimônio em processo: Trajetória da política federal de preservação no Brasil. 2. ed. Rio de janeiro: Editora UFRJ; Minc- IPHAN, 2005.GOULART, I. B. Psicologia da educação – fundamentos teóricos: aplicações à prática pedagógica. Rio de Janeiro: Vozes, 2015.

HALBWACKS, M. A memória coletiva. São Paulo: Centauro, 2003.

LE GOFF, J. Prefácio à obra de Marc Bloch: Apologia da História ou o ofício do historiador. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 2001.

______. Documento-Monumento. Enciclopédia Einaudi. Lisboa: Imprensa Nacional, Casa da Moeda, 1985.

______. História e Memória. São Paulo: UNICAMP, 2003.

MELLO, G. N. Observação da interação professor-aluno: uma revisão critica. Cadernos de pesquisa, mar. (12), p.19-27, São Paulo, 1975.

LIMA, A. L. G. A psicologia ensinada a normalistas: um estudo de manuais de ensino. Psicologia Escolar e Educacional, São Paulo. v. 20, n. 1, pp. 23-31, jan/abr.,
2016.

LOURENÇO FILHO. A psicologia no Brasil. In: AZEVEDO, F. (Org.). As ciências no Brasil. São Paulo: Melhoramentos. [S.n.: S. l.], 1954.

LOURENÇO, Érica; TINOCO, Breno. Dicionário bibliográfico de psicologia no Brasil. Rio de Janeiro: Imago, 2001.

MENDES, J. Psicologia educacional: conforme o programa das Escolas Normais de 1º e 2º graus. Juiz de Fora: Livraria Editora Lar Católico, 1943.

MONARCHA, C. Escola Normal da Praça: o lado noturno das luzes. Campinas: Editora da Unicamp, 1999.

NAGLE, Jorge. A reflexão pedagógica crítica: uma necessidade e um exemplo ( a propósito da obra educacional de Dante Moreira Leite). Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 17, 1976.

NORA, Pierre. Entre memória e história: a problemática dos lugares. Projeto História Revista do Programa de Estudos Pós-Graduados em História e do Departamento de História da PUC-SP, n. 10. São Paulo, dez.-1993.

PATTO, M. H. S. Psicologia e ideologia: uma introdução crítica à psicologia escolar. São Paulo, T.A. Queiroz, 1984.

______. A produção do fracasso escolar: histórias de submissão e rebeldia. São Paulo: T.A. Queiroz, 1990.

PENTEADO JUNIOR, O. A. Compêndio de psicologia: problemas de psicologia educacional. São Paulo: [ed. do autor], 1949.

PIMENTEL, I. Noções de psicologia aplicadas à educação. São Paulo: Melhoramentos, [S.l.].

OLINTO, P. Psicologia. Rio de Janeiro: Editora Guanabara, 1934.

ROSE, N. Psicologia como uma ciência social. Psicologia & Sociedade, v. 20, n. 2, p.155-164, 2008.

SAMPAIO, D. A Psychologia. São Paulo: Tipografia do Instituto Ana Rosa, 1926.

SCHWARCZ, L. M. O espetáculo das raças: cientistas, instituições e questão racial no Brasil. 1870-1930. São Paulo: Companhia das Letras, 1993.
Published
2022-06-21
How to Cite
Mineto, F. R. S., & Strang, B. de L. S. (2022). MEMORIES OF PSYCHOLOGY TEACHING IN NORMAL SCHOOL . Imagens Da Educação , 12(2), 01-20. https://doi.org/10.4025/imagenseduc.v12i2.55116
Section
Ensino, Aprendizagem e Formação de Professores