TEACHERS PERCEPTIONS ABOUT POTENTIALITIES OF PEDAGOGICAL WORK WITH IMAGES IN TEACHING-LEARNING OF GEOGRAPHY IN SCHOOLS

Keywords: Cognitives competences; Phenomenology; Teaching perceptions; Pedagogical work through images

Abstract

This paper investigated teachers perceptions about possible qualitative transformations in the Geography teaching-learning through the pedagogical work with images, as well as the possibilities of approximation between this work and students' experiences. For its development, phenomenological interviews were conducted with six Geography teachers from the Public Educational System in the state of Bahia, in Salvador city. The results indicate that teachers perceptions show that the pedagogical work with images seek to potentiate “significationknowledge”, once the opening of image calls on students to become more deeply involved in the subject and in the learning process itself. Besides, the pedagogical work with images allows teachers to practice a more problematizing, sensitive, innovative, dynamic, geography teaching and, mainly, related to the students'lives. This work encourages teachers and students to develop cognitive, social and affective competences, enabling them deep knowledge to create images and also, to read them critically. The pedagogical work with images provides contact with students’ feelings and experiences, generating a greater approximation and a teacher-student interaction. In addition to that, when articulated with the contents of Geography subject, these feelings provide students a more experiential and remarkable learning in their memories.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Willian Falcão Lopes, Universidade do Estado da Bahia - UNEB

Doutorando em Educação e Contemporaneidade pela Universidade do Estado da Bahia (UNEB). Professor da Rede Pública de Educação da Bahia.

Liége Maria Queiroz Sitja, Universidade do Estado da Bahia - UNEB

Doutora em Educação pela Universidade Federal da Bahia (UFBA). Professora Titular do Departamento de Educação da Universidade do Estado da Bahia (UNEB).

References

BARROS, Manoel de. O livro das ignorãças. Rio de Janeiro: Alfaguara, 2016

BELLO, Ângela Alles. Introdução à fenomenologia. Bauru, SP: Edusc, 2006.

CARVALHO, Maria Inez da Silva de Souza. Fim de século: a escola e a Geografia. 1. ed. Ijuí, RS: Unijui, 1998.

CAVALCANTI, Lana de Souza. Geografia, escola e construção de conhecimentos. Campinas, SP: Papirus, 1998.

CAVALCANTI, Lana de Souza. Geografia e práticas de ensino: geografia escolar e procedimentos de ensino numa perspectiva sócio-construtivista. Goiânia: Alternativa, 2002.

CAVALCANTI, Lana de Souza. A geografia escolar e a cidade: ensaios sobre o ensino de geografia para a vida urbana cotidiana. Campinas, SP: Papirus, 2008.

FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir: história da violência nas prisões. 8ª ed., Petrópolis, Vozes, 1991.

GIORGI, Amedeo. Sobre o método fenomenológico utilizado como modo de pesquisa qualitativa nas ciências humanas: teoria, prática e avaliação. In: Vários autores, A pesquisa qualitativa: enfoques epistemológicos e metodológicos. Petrópolis, RJ: Vozes. 1997. p. 386- 409.

GOMES, William Barbosa. A entrevista fenomenológica e o estudo da experiência consciente. Psicologia USP, São Paulo, v. 8, n. 2, p. 305-336, 1997.

LIMEIRA, Josué. O pequeno príncipe em cordel. Recife: Carpe Diem, 2015.

LIZARRAGA. Maria Luisa Sanz de Acedo. Competencias cognitivas em educación superior. Madrid: Narcea, 2010.

[Referência omitida para avaliação cega por pares]. 2020.

PLATÃO. O mito da caverna. Tradução e Notas: Edson Bini. 1. ed. São Paulo: Edipro, 2015.

SAINT-EXUPÉRY, Antoine de. O pequeno príncipe. Tradução de Dom Marcos Barbosa. 48. ed. São Paulo: Agir, 2009.

SARTRE, Jean-Paul Charles Aymard. O imaginário: psicologia fenomenológica da imaginação. São Paulo: Ática, 1996.

TAXA de analfabetismo no Brasil. Gazeta do Povo, 08 mar. 2019. Disponível em: https://infograficos.gazetadopovo.com.br/educacao/taxa-de-analfabetismo-no-brasil/. Acesso em: 16 jan. 2020.
Published
2022-06-21
How to Cite
Lopes, W. F., & Sitja, L. M. Q. (2022). TEACHERS PERCEPTIONS ABOUT POTENTIALITIES OF PEDAGOGICAL WORK WITH IMAGES IN TEACHING-LEARNING OF GEOGRAPHY IN SCHOOLS. Imagens Da Educação , 12(2), 163-181. https://doi.org/10.4025/imagenseduc.v12i2.55716
Section
Image Studies