INCLUSIVE EDUCATION AND SCHOOL VIOLENCE
RELATIONS AMONG PEERS
Abstract
The purpose of this article is to defend the proposal of inclusive education as a possibility to face two types of school violence: bullying and prejudice. Its reference is Critical Theory. It starts from the hypothesis that schools with a higher degree of school inclusion would have fewer situations of violence and presents research data from two out of five state schools in Guarulhos to test it: the one with the highest and the lowest degree of inclusion. Two instruments were applied to identify the degree of school inclusion and scales to 83 ninth-year students to verify the occurrence of bullying, prejudice and authoritarianism among students. The results indicate that the school with the highest degree of school inclusion had a lower degree of authoritarianism and the practice of discrimination among students; the frequency of bullying remained similar in both schools. The study concludes that living with difference, conducive to inclusive education proposals, offers possibilities to reflect on the aggressive impulses expressed by prejudice and, thus, to curb them. Bullying, on the other hand, seems to need measures to face it that go beyond the proposal of inclusion.
Downloads
References
Abramovay, M.; Rua, M. G. (2003). Violências nas escolas: Versão resumida. Brasília, DF: Unesco.
Adorno, T.W. Educação e emancipação. (1995). Rio de Janeiro: Paz e Terra.
Adorno, T.W (2015).Ensaio sobre psicologia social e psicanálise. São Paulo: Editora Unesp.
Adorno, T.W. (2004). Escritos Sociológicos I. Madrid: Ediciones Akal.
Adorno, T.W. (1975). Mínima Moralia. Caracas: Monte Ávila.
Adorno, T.W; Frenkel-Brunswik, E.; Levinson, D.J., & Sanford, R.N. (1950). The authoritarian personality. New York: Harper and Row.
Ainscow, M.; Porter, G., & Wang, M. (Eds.) (1997). Caminhos para as escolas inclusivas. Lisboa: Instituto de Inovação.
Antunes, D. C. & Zuin, A. A. S. Do bullying ao preconceito: os desafios da barbárie à educação. Psicologia & Sociedade, 20(1), pp. 33-42, 2008. https://doi: 10.1590/S0102-71822008000100004.
Batista, E. H. M. (2011). Bullying e diferenças: a busca por um olhar ampliado. (Dissertação de mestrado). Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP. http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/251143
BBC NEWS BRASIL. (2019). Desempregados, mas felizes: as conclusões da Finlândia após projeto de renda mínima. https://www.bbc.com/portuguese/geral-47196165
Booth, T. & Ainscow, M. (2002). Índex para a inclusão: desenvolvendo a aprendizagem e a participação na escola. Sintra/PT: Cidadãos do Mundo, 2002.
Carlile, A. (2019) Teacher experiences of LGBTQ: inclusive education in primary schools serving faith communities in England, UK. Pedagogy, Culture & Society. https://doi.org/10.1080/14681366.2019.1681496
Chaves, D. R. L. & Souza, M. R.(2018). Bullying e preconceito: a atualidade da barbárie. Revista Brasileira de Educação, 23, e230019. https://doi.org/ 10.1590/s1413-24782018230019
Autor, 2015.
Autor, 2019.
Autores, 2005.
Autores, 2009.
Autores, 2013.
Autores, 2017.
D'aurea-Tardeli, D. & Paula, F.V. (Orgs.)(2009). Violência na escola e da Escola: Desafios Contemporâneos à Psicologia da Educação. São Paulo: Editora Metodista.
Fante, C. (2005). Fenômeno bullying: como prevenir a violência nas escolas e educar para a paz. Campinas, SP: Versus Editora.,
Freud, S. (1986). “Recordar, Repetir e Elaborar.” In: _____ . Obras Completas. Rio de Janeiro: Imago. Vol. XII.
Freud, S. (2010). O Mal-Estar Na Civilização. São Paulo: Companhia Das Letras.
Gorz, A. (1997). Metamorfosis Del Trabajo. Madrid: Editorial Sistema.
Hein, V.; Koka, A. & Hagger, M. S. (2015). Relationships between perceived teachers' controlling behaviour, psychological need thwarting, anger and bullying behaviour in high-school students. Journal of Adolescence, v. 42:103-114. https://www.researchgate.net/publication/276362688_Relationships_between_perceived_teachers'_controlling_behaviour_psychological_need_thwarting_anger_and_bullying_behaviour_in_high-school_students
Hidalgo, A.J.R. (2019). La discriminación invisible. Identificar el Bullying Étnicocultural en adolescentes y prevenirlo mediante el Modelo Educativo de Convivencia Intercultural (MECI). In: Educación, sociedad e interculturalidad. VII Premios a la Investigación e Innovación Educativa para la Interculturalidad. Córdoba, UCOPress, pp. 81-96. http://hdl.handle.net/10396/18940
Horkheimer, M. & Adorno, T. W. (1985). Dialética do esclarecimento. Rio de Janeiro, RJ: Jorge Zahar.
Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. (2019). Sinopse Estatística da Educação Básica 2000; 2018. Brasília: Inep. Disponível em:
Jesus, A.D. (2016). O bullying escolar na contramão da educação inclusiva: considerações preliminares sobre a realidade do ensino médio em São Raimundo Nonato, Piauí. Cadernos Cajuína, 3(3),122-138. https://cadernoscajuina.pro.br/revistas/index.php/cadcajuina/article/view/209
Krech, D., Crutchfiel, R. S., & Ballachey, E. L. (1975). O indivíduo na sociedade: um manual de psicologia social. São Paulo: Pioneira.
Lima, M.R.S. (2019). Práticas pedagógicas para incluir alunos da educação especial na escola de ensino médio: significações de uma professora. Braz. J. of Develop., 5(9), 15338-15353. https://www.researchgate.net/publication/336271035_Praticas_pedagogicas_para_incluir_alunos_da_educacao_especial_na_escola_de_ensino_medio_significacoes_de_uma_professora
Lopes Neto, A. A.(2005). Bullying: comportamento agressivo entre estudantes. Jornal de Pediatria, 81(5), 161-172. http://www.scielo.br/pdf/%0D/jped/v81n5s0/v81n5Sa06.pdf
Mahl, E.; Denari, F.E.; Borella, D.R.; Stoch, J.A.; & Rocha, F.G. (2012). Desafios e ações para a efetiva inclusão educacional: algumas considerações. Revista Exitus, Santarém, 2(1), .http://www.ufopa.edu.br/portaldeperiodicos/index.php/revistaexitus/article/view/80>
Marcuse, H. (1981). Eros e civilização. Rio de Janeiro: Zahar.
Melero, M. L. (2006). Escolas inclusivas: o projeto Roma Ponto de Vista: Revista de Educação e Processos Inclusivos, 8.
Monteiro, M.B. & Castro, P. (1997). Cada Cabeça sua Sentença. Oeira: Celta Editora.
Olher, R.. & Guilhoto, L.M.F.F (2013). Educação inclusiva e a transição da escola especial. Revista Deficiência Intelectual 3, (4-5).
Organizações das Nações Unidas para a Educação, Ciência e Cultura – Unesco (1990). Declaração Mundial sobre Educação Para Todos (Conferência de Jomtien). Tailândia: Unesco.
Pacheco, J., Eggertsdóttir, & R., Marinósson, G. L. (2007). Caminhos para a inclusão. Porto Alegre: Artmed.
Qureshi, S. (2018). Consequences of bullying on children with disabilities in regular schools. Centre for Disability Studies and Action School of Social Work Tata Institute of Social Sciences. Project of Master of Arts in Social Work in Disability Studies and Action Mumbai 2018. http://dspace.tiss.edu/jspui/handle/1/10911
Roth, G.; Kanat-Maymon, Y., & Bibi; U. (2010). Prevention of school bullying: The important role of autonomy-supportive teaching and internalization of pro-social values. British Journal of Educational Psychology, 1-13. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21199484
Salmivalli, C.; Kärnä, A., & Poskiparta, E. (2011). Counteracting bullying in Finland: The KiVa program and its effects on different forms of being bullied. International Journal of Behavioral Development, 35(5), 405-411. https://www.researchgate.net/publication/254110592_Counteracting_bullying_in_Finland_The_KiVa_program_and_its_effect_on_different_forms_of_being_bullied
Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização, Diversidade e Inclusão (SECADI) (2019). Programas e Ações. Brasília: SECADI/MEC.
Secretaria de Educação do Estado de São Paulo (SEDUC). (2020). Inova Educação: Formação. São Paulo: SEE, 2020. https://inova.educacao.sp.gov.br/formacao-edicoes-2020/
Sposito, M. P.(2001). Um breve balanço da pesquisa sobre violência escolar no Brasil. Educação e pesquisa, 27(1),87-99. https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1517-97022001000100007&script=sci_abstract&tlng=pt
Swearer, S.M.; Wang, C.; Maag, J.W.; Siebeckerl, A.B.; & Frierichs, L. J. (2012). Understanding the bullying dynamic among students in special and general educacion. Journal of school psychology, 50(4), 503-520. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22710018
The World Bank. (2018). Quase metade do mundo vive com menos de USD $5.50 por dia. Disponível em: https://www.worldbank.org/pt/news/press-release/2018/10/17/nearly-half-the-world-lives-on-less-than-550-a-day-brazilian-portuguese
UNESCO. (1994). Declaração de Salamanca e Linha de Ação sobre Necessidades Educativas Especiais. Brasília: CORDE. http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/salamanca.pdf
Copyright (c) 2022 Imagens da Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
DECLARATION OF ORIGINALITY AND CESSATION OF COPYRIGHT
I Declare that current article is original and has not been submitted for publication, in part or in whole, to any other national or international journal. I also declare that once published in the Imagens da Educação, a publication of the IES (UEM, UEL, UFSM, Univali, Unioeste and UEPG), it will not be submitted by me or by any co-author to any other journal. In my name and in the name of co-authors, I shall cede the copyright of the above mentioned article to the Universidade Estadual de Maringá and I declare that I know that the non-observance of this norm may make me liable for the penalties contemplated in the Law for the Protection of Authors' Rights (Act 9609 of the 19th February 1998).