COLLABORATIVE LEARNING IN / FROM TEACHING IN BASIC EDUCATION

PEDAGOGICAL WEEK IN FOCUS

Keywords: Formation; Narrative Research; Teaching

Abstract

The present work aims to understand how the Pedagogical Week, promoted by the municipal education network of Várzea do Poço/BA, constitutes a training space for teachers of the network.  The text seeks to highlight the potential of the Pedagogical Week as an insurgent space characterized by the formative modes that emerge in the contexts of Basic Education and the demands of teachers in contemporary times.  Narrative research was used as a methodological approach, in which the elements experienced are woven by the senses that the subject himself produces when talking about himself, when he reveals learning achieved by the weave of the teaching profession.  The narratives were the devices by which the narrative reports were produced, which each collaborator produced from the experience of the Pedagogical Week.  The analysis took place in an anchoring of the comprehensive-interpretative approach in which interpretations emerge from the movement that the narrator himself makes when narrating.  The work evidenced that the Pedagogical Week is a fertile space to think about the education processes, revealing the conceptions of a teaching practice based on everyday school events.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Charles Maycon de Almeida Mota, Universidade do Estado da Bahia - UNEB

Doutor em Educação e Contemporaneidade pela Universidade do Estado da Bahia (UNEB). Docente na Universidade Estadual de Feira de Santana - UEFS e Secretaria Municipal de Educação de Várzea do Poço (SMEVP). 

Fabrício Oliveira da Silva, Universidade Estadual de Feira de Santana - UEFS

Doutor em Educação e Contemporaneidade pela Universidade do Estado da Bahia (UNEB). Docente na Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS).

References

BAUMAM, Zygmunt. (2005). Identidade: entrevista a Benedetto Vecchin. Tradução, Carlos Alberto Medeiros. Rio de Janeiro: Jorge Zahar.
BHABHA, Homi K. (2013). O local da cultura. 2. ed. Belo Horizonte: Editora UFMG.

CLANDININ, D. Jean. CONNELLY, F. Michael. (2015). Pesquisa narrativa: experiência e história em pesquisa qualitativa. 2. ed. Uberlândia: EDUFU.
FOUCAULT, Michel. (2001). A ordem do discurso. São Paulo: Edições Loyola.
HEIDEGGER, Martin. (2015). Ser e tempo. 10 ed. Petrópolis: Vozes.
JOSSO, Marie-Cristine. (2006). Tempos Narrativas e Ficções: a invenção de si. Porto Alegre: EDIPUCRS: EDUNEB.
LARROSA, Jorge. Tremores: escritos sobre experiência. Belo Horizonte: Autêntica, 2015. 1ed. 1. Reimp. (Coleção: Experiência e Sentido).

MOTA, Charles M. A.; SILVA, Fabrício O.; RIOS, Jane Adriana V. P. (2017). Profissão docente e ruralidades contemporâneas: identidade e diferença nas escolas rurais. Práxis Educativa. Ponta Grossa, v. 12, n. 3, set./dez. Disponível em: < http://www.revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/9370/5833>. Acesso em: 23 de jan. 2019. p. 848-863. DOI: https://doi.org/10.5212/PraxEduc.v.12i3.009

MOTA, Charles M. A.; SILVA, Fabrício O. (2020) Docência em classes multisseriadas na roça: modos de formar-se e compreender as diferenças. Roteiro. Joaçaba, v. 45, jan./dez. Disponível em: https://portalperiodicos.unoesc.edu.br/roteiro/article/view/20903/14225. Acesso em: 11 de agos. 2020. p. 1-26. DOI: https://doi.org/10.18593/r.v45i0.20903
NÓVOA, Antonio. (1999). O professor na virada do milênio: do excesso dos discursos à pobreza das práticas. Revista Educação e Pesquisa. São Paulo, V. 2, nº 1, p. 11-20, jan/junho.
PINEAU, Gaston. Temporalidades na formação. São Paulo: Triom, 2004.

SILVA, Fabrício Oliveira; RIOS, Jane Adriana V. Pacheco. Aprendizagem experiencial da iniciação à docência no PIBID. Práxis Educativa (UEPG. Online), v. 13, p. 202-218, 2018. Ponta Grossa-PR. Disponpivel em: https//doi.org/105212/praxeduc.v.13i1.0012.
SOUZA, Elizeu Clementino de. (2014). Diálogos cruzados sobre pesquisa (auto)biográfica: análise interpretativo-compreensiva e políticas de sentido. Educação. Santa Maria, v. 39, n. 1. jan./abr. p. 39-50.
SOUZA, Cristóvão Pereira e PASSEGGI, Maria da Conceição. (2013). Videobiografias: um dispositivo pedagógico de escuta sensível de adolescentes abrigados. In.: SOUZA, Elizeu Clementino de; PASSEGGI, Maria da Conceição; VICENTINI, Paula Perin (Orgs.). Pesquisa (Auto)biográfica: trajetórias de formação e profissionalização. Curitiba: CRV, p. 107-120.
VÁRZEA DO POÇO (BA). (2015). Decreto-lei nº 09, de 19 de junho de 2015. Plano Municipal de Educação. Arquivo da SME/Várzea do Poço-BA.
Published
2022-06-21
How to Cite
Mota, C. M. de A., & Silva, F. O. da. (2022). COLLABORATIVE LEARNING IN / FROM TEACHING IN BASIC EDUCATION. Imagens Da Educação , 12(2), 72-95. https://doi.org/10.4025/imagenseduc.v12i2.56575
Section
Ensino, Aprendizagem e Formação de Professores