OPPOSITIONAL DEFIANT DISORDER

AN ANALYSIS OF THE TEACHER’S BEHAVIOR

Keywords: Disorder challenging opponent; teacher behaviors; educative practices

Abstract

We analyze the possible behaviors of the teacher in front of the oppositional defiant disorder (TDO). The TDO corresponds to a psychological disorder, characterized particularly by a standard behavior exhibited by individuals in the intention to act contrary to what is asked or expected of them. The study included 17 teachers of elementary school from a private network of Campinas’ city / SP. To collect the data we created a fictional story about a child with TDO and questions about teacher’s possible behaviors. The results showed that the behaviors reported by teachers are not fully in accordance with the proposals by experts. Maintaining conceptions of the blame lies in the family and the feeling of lack of training was identified. Moreover, the study found that teachers believe that work should be carried out in partnership with the family. The results are discussed emphasizing the need for ongoing dialogue between the school community.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Betânia Alves Veiga Dell'Agli, Centro Universitário das Faculdades Associadas de Ensino - UNIFAE

Doutora em Educação pela Pela Universidade Estaduald de Campinas (UNICAMP). Docente do Centro Universitário das Faculdades Associadas de Ensino (UNIFAE). Docente Credenciada no Programa de Pós-Graduação em Psicologia Escolar e do Desenvolvimento Humano do Instituto de Psicologia da Universidade de São Paulo (USP/SP). 

Nathara Peruzzi de Canio, Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP

Especialização em Neuropsicologia Infantil pela Faculdade de Ciências Médicas, Departamento de Neurologia. Pedagoga pela Faculdade Integrada Metropolitana de Campinas (METROCAMP).

Luciana Maria Caetano, Universidade de São Paulo - USP

Doutora em Psicologia Escolar e do Desenvolvimento Humano pelo Instituto de Psicologia da Universidade de São Paulo (USP). Docente do Departamento de Psicologia da Aprendizagem, do Desenvolvimento e da Personalidade e do Programa de Pós-Graduação em Psicologia Escolar e do Desenvolvimento Humano do Instituto de Psicologia da Universidade de São Paulo (USP).

 

Priscila Bonato Galhardo, Universidade de São Paulo - USP

Doutoranda em Psicologia Escolar e do Desenvolvimento Humano pelo Instituto de Psicologia da Universidade de São Paulo (USP). Docente do Curso de Psicologia na Faculdade Lusófona de São Paulo (FL-SP) e de Medicina na Universidade de Santo Amaro (UNISA). Atua como psicóloga escolar e orientadora profissional no Colégio Português de São Paulo.

References

American Psychiatric Association. (2014). Manual diagnóstico e estatístico de transtornos mentais: DSM-5. (5. ed. rev.). Porto Alegre: Artmed.
Bardan. L. (1979). Análise de conteúdo. Lisboa: Edição 70.
Barkley, R. A. (2002). Transtorno de déficit de atenção e hiperatividade (TDAH): guia completo e atualizado para os pais, professores e profissionais da saúde. Porto Alegre: Artmed.
Barros, P., & Silva, F. B. N. (2006). Origem e manutenção do comportamento agressivo na infância e adolescência. Revista Brasileira de Terapias Cognitivas, 2(1), 55-66.
Bordin, I. A. S., & Offord, D. R. (2000). Transtorno da conduta e comportamento anti-social. Revista Brasileira de Psiquiatria, 22(2 suplemento), 12-15.
Brasil. (1996). Ministério da Educação. Lei 9394, de 23 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília.
Caetano, L. M. (2009). Pais, adolescentes e autonomia moral: escala de concepções educativas (Doctoral dissertation, Universidade de São Paulo).
Caetano, L. M., & Dell'Agli, B. A. V. (2017). Concepções educativas morais de professores. Arquivos Brasileiros de Psicologia, 69(3), 167-182.
Caetano, L. M., & Yaegashi, S. F. R. (2012). A obediência e a relação escola e família. Teoria e Prática da Educação, 14(3), 57-66. https://doi.org/10.4025/tpe.v14i3.18488
Caetano, L. M., Yaegashi, S. F. R., & Deolindo, K. L. (2019). Relações interpessoais e conflito: o caso da relação escola e família. In: Caetano, L. M., & Cano, S. Psicologia para pais e educadores: Desenvolvimento Cognitivo e Afetivo. Vol. 2. Curitiba: Juruá. pp. 115 a 131.
DeVries, R., & Zan, B. 1998. A ética na educação infantil. Porto Alegre: Artmed.
Deusdará, B., & Rocha, M. L. (2013). Premissa em torno da desvalorização do magistério em análise: pelo que lutamos? Abrapee, 17(2), 215-222.
Fortuna, T. R. (1996). Desenvolvimento infantil: como manejar comportamentos que provocam queixas. Revista do Professor, 12(46), 41-45.
Gequelin, J., & Carvalho, M. C. N. (2007). Escola e comportamento antissocial. Ciência e Cognição, 11, 132-142.
Grevet, E. H., Salgado, C. A. I., Zeni, G., & Belmonte-de-Abreu, P. (2007). Transtorno de oposição e desafio e transtorno de conduta: os desfechos do TDAH em adultos. Jornal Brasil Psiquiatria, 56(1 suplemento), 34-38.
Marinho, M. L., & Caballo, V. E. (2002). Comportamento anti-social infantil e seu impacto para competência social. Psicologia, Saúde & Doenças, 3(2), 141-147.
Organização Mundial de Saúde (OMS). (1993). Classificação dos transtornos mentais e de comportamento da CID-10: descrições clínicas e diretrizes diagnósticas. Porto Alegre: Artmed, 1993.
Pacheco, J., Alvarenga, P. Piccinini, C. A., & Hutz, C. S. (2005). Estabilidade do comportamento anti-social na transição da infância para adolescência: uma perspectiva desenvolvimentalista. Psicologia: Reflexão e Crítica, 18(1), 55-61.
Pastura, G., Mattos, P., & Araújo, A. P. Q. C. (2007). Prevalência do transtorno de déficit de atenção e hiperatividade e suas comorbidades em uma amostra de escolares. Arquivo Neuropsiquiatria, 65(4a), 1078-1083.
Possa, M. A., Spanemberg, L., & Guardiola, A. (2005). Comorbidades do transtorno de déficit de atenção e hiperatividade em crianças escolares. Arquivo Neuro-psiquiatria, 63(2b), 479-483.
Rodrigues, C. I., Sousa, M. C., & Carmo, J. S. (2010). Transtorno de conduta/TDHA e aprendizagem da matemática: um estudo de caso. Abrapee, 14(2), 193-201.
Sawaya, S. M. (2002). Novas perspectivas sobre o sucesso e o fracasso escolar. In: Oliveira, M. K., Souza, D. T. R., & Rego, T. C. (Orgs.). Psicologia, educação e as temáticas da vida contemporânea. (p. 197-213). São Paulo: Moderna.
Serra-Pinheiro, M. A., Schimitz, M., Mattos, P., & Souza, I. (2004). Transtorno desafiador de oposição: uma revisão de correlatos neurobiológicos e ambientais, comorbidades, tratamento e prognóstico. Revista Brasileira de Psiquiatria, 26(4), 273-276.
Souza, I., Serra, M. A., Mattos, P., & Franco, V. A. (2001). Comorbidade em crianças e adolescentes com transtorno déficit de atenção. Arquivo Neuro-psiquiatria, 59(2b), 401-406.
Vinha, T. P. (2000). O educador e a moralidade infantil: uma visão construtivista. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2000.
Published
2023-04-02
How to Cite
Dell’Agli, B. A. V., Canio, N. P. de, Caetano, L. M., & Galhardo, P. B. (2023). OPPOSITIONAL DEFIANT DISORDER . Imagens Da Educação , 13(1), 15-32. https://doi.org/10.4025/imagenseduc.v13i1.58443
Section
Ensino, Aprendizagem e Formação de Professores