BALANCE OF PRODUCTIONS ON DIGITAL INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES IN THE TEACHING OF GEOMETRIC CONCEPTS IN BASIC EDUCATION

Keywords: Mathematics; Geometry; Teaching-learning

Abstract

Digital Information and Communication Technologies (TDIC) are gaining increasing importance in people's way of life, in society as a whole and in education in particular. In this sense, the aim of this study is to raise academic productions on the use of TDIC in pedagogical practices for understanding the concepts of Geometry in Basic Education. The search was carried out in the theses and dissertations repository of the Brazilian Institute of Information in Science and Technology (IBICT) and in the Theses and Dissertations Catalog of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES). The following descriptors were used: "ICT" AND "Mathematics", "TDIC" AND "Mathematics" AND "Geometry", "Information and Communication Technologies" AND "Geometry", "ICT" AND "Geometry", "Digital Technologies of Information and Communication” AND “Geometry”. The selection of productions took place according to the theme, publication period from 2010 to 2021 and analysis of abstracts. Thus, found initially, there were only 09 productions that were closest to the object of this research. Throughout this article, the main information on each is described. It was found that the most used way to teach Geometry using TDIC is the software.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Suély Colaço Chaves, Universidade do Planalto Catarinense - UNIPLAC

Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da Universidade do Planalto Catarinense (UNIPLAC). Docente da educação básica do município de São José do Cerrito.

Marialva Moog Pinto, Universidade do Planalto Catarinense - UNIPLAC

Doutora em Educação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS). Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da Universidade do Planalto Catarinense (UNIPLAC).

References

ALVES, M.D.F. et al. Prosa, Poesia, Saberes e Sabedoria em Tempos de Pandemia. Ciências da educação e complexidade. – Maceió: Edufal, 2020.

BIANCHESSI, C. Cultura Digital: novas relações pedagógicas para Aprender e Ensinar: volume II. – Curitiba: Bagai, 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.

BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: Matemática/ Secretaria de Educação Fundamental. – Brasília: MEC/ SEF, 1998.

BRASIL. Senado Federal Secretaria Especial de Editoração de Publicações Subsecretaria de Edições Técnicas: Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional nº 9.394. – Brasília: 2005.

BORBA, M. C.; SCUCUGLIA, R. R. S. O que significa Performance Matemática Digital? Didáctica sin Fronteras, Argentinna, p. 23 - 24, 15 set. 2015.

BORBA, M. C.; SCUCUGLIA, R. R. S.; GADANIDIS, G. Fases das Tecnologias Digitais em Educação Matemática: Sala de Aula e Internet em Movimento. Belo Horizonte: Autêntica, 2014.

CURY,C. R. J. A Educação Básica No Brasil. Vol. 23. – Campinas: Educ. Soc., 2002.

DANTE, L.R. Didática da Resolução de Problemas de Matemática. São Paulo: Ática, 1994.

D’AMBRÓSIO, U. Educação, sociedade e cultura. São Paulo: Vozes, 2005.

DEOTI, L.M.L. A etnomatemática e o ensino de geometria na escola do campo em interação com tecnologias da informação e da comunicação. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal da Fronteira Sul, Programa de Pós – Graduação em Mestrado em Matemática em Rede Nacional – PROFMAT. - Chapecó, 2018. Disponível em: https://rd.uffs.edu.br/bitstream/prefix/1710/1/DEOTI.pdf Acesso em: 18/04/2021.

DINIZ, J.F.S.. Geogebra: uma ferramenta dinâmica na aprendizagem da Geometria no Ensino Básico. Dissertação (Mestrado) – Programa de Pós-graduação em Rede – Matemática em Rede Nacional, Universidade Federal do Maranhão. – São Luís, 2016. Disponível em: http://tedebc.ufma.br:8080/jspui/handle/tede/1608 Acesso em: 23/04/2021.

FELCHER, C.D.O. Tecnologias digitais: percepções dos professores de matemática no contexto do desenvolvimento profissional docente. Tese (Doutorado) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Instituto de Ciências Básicas da Saúde, Programa de Pós – Graduação em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde – Porto Alegre, BR-RS, 2020. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/handle/10183/210747 acesso em: 28/04/2020.

FRANÇA,J.M.E.S. Tecnologia sim, mas sem esquecer o papel do professor. Revista Cenas Educacionais, Caetité, v. 3, n. 7271, p. 1-10, nov. 2020.

GADOTTI, M. Boniteza de um sonho: Ensinar-e-aprender com sentido. Novo Hamburgo – Rio grande do Sul: Feevale, 2003.

GRAVINA, M.A. et al. Matemática, mídias digitais e didática: tripé para formação de professores de matemática. Evangraf, 2012.

IBICT. Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia. 2021. Disponível em: < https://bdtd.ibict.br/vufind/ >. Acesso em 20 Abr. 2021.

LÉVY, P. As tecnologias da Inteligência: o futuro do pensamento na era da informática. São Paulo: Editora 34, 2010.

MORAN, J. M. A Educação que Desejamos: novos desafios e como chegar lá. São Paulo: Papirus, 2011.

MORAN, J. M.; MASSETO, M. T.; BEHRENS, M. A. Novas tecnologias e Mediação Pedagógica. 14ª Ed. São Paulo: Papirus, 2008.


NASSER, L. Visão de Licenciados sobre as justificativas em Geometria apresentadas na Escola Básica – R454 Revista Educação Matemática em Foco V6 - Nº 1. Campina Grande:
EDUEPB - Jan/Jun. – 2017. Disponível em: http://revista.uepb.edu.br/index.php/REVEDMAT/article/view/3744/2140. Acesso em 26 Ago. 2021.

NOGUEIRA, V.L.. Uso da Geometria no Cotidiano, 2009. Disponível em: http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/pde/arquivos/1850-8.pdf. Acesso em 26 Ago. 2021

OLIVEIRA,C.R. Tecnologias no Ensino de Matemática: Uma Investigação no Projeto “Aula Interativa”. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática, Área de Concentração: Educação Matemática) – Universidade Anhanguera de São Paulo. - São Paulo, 2014. Disponível em: https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=1694057 Acesso em: 21 Abr. 2020.
PADILHA, P.R. et al. 50 olhares sobre os 50 nos da pedagogia do oprimido [livro eletrônico]. 1ª. ed. – São Paulo: Instituto Paulo Freire, 2019.

PIMENTEL, L.F.G. Uma sequência didática para o ensino de transformações geométricas com o GeoGebra. Dissertação (Mestrado) – Universidade São Carlos. – São Carlos, 2016. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/handle/10183/210747 Acesso em: 23 Abr. 2021.

ROMANO, G.O.. Evolução dos Livros Didáticos de Matemática: Geometria e as Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação (TDICs). Dissertação (Mestrado) – Ensino de Ciências, Universidade Cruzeiro do Sul. - São Paulo 2020. Disponível em: https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=9843192. Acesso em 21 Abr. 2021

POLYA, G. A. Arte de Resolver Problemas. Rio de Janeiro: Inter ciência. 1994.

PREDIGER, J. et al. Relação Entre Aluno e Matemática: Reflexões Sobre o Desinteresse dos Estudantes Pela Aprendizagem Desta Disciplina. Revista Destaques Acadêmicos – CETEC/UNIVATES: 2009.

SANTOS, B.S.. A cruel pedagogia do vírus. Coimbra: Almedina, 2020.

SILVA, F.O. da. Utilização de dispositivos móveis e recursos de Realidade Aumentada nas aulas de Matemática para elucidação dos Sólidos de Platão. Dissertação (Mestrado Profissional) – Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Instituto de Biociência, Letras e Ciências Exatas. – São José do Rio Preto, 2017. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/handle/11449/151423 Acesso em: 23 Abr. 2021.

SOUSA, R. P. O ensino da Matemática na educação básica com o auxílio do software GeoGebra. Dissertação (Mestrado em Matemática em Rede Nacional) - Universidade Federal de Goiás, - Catalão, 2018. Disponível em: http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tede/8657 Acesso em 21/04/2021.

TAHAN, M. O homem que calculava. 46. ed. Rio de Janeiro: Record, 1998.

TARDIF, M.; LESSARD, C. As transformações atuais do ensino: três cenários possíveis na evolução da profissão do professor? O ofício de professor: história, perspectivas e desafios internacionais. Tradução de Lucy Magalhães. 3 ed. Petrópolis: Vozes, 2009

U. D'AMBROSIO, Da realidade à ação: reflexões sobre educação e matemática.
Ed. Da Universidade Estadual de Campinas, 1986.

VITAL, C. Performance matemática digital e GeoGebra: possibilidade-artística tecnológica em educação matemática. Dissertação (mestrado) – Universidade Estadual Paulista, Instituto de Geociências e Ciências Exatas. - Rio Claro, 2018. Disponível em: https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=6350110 Acesso em: 18 Abr. 2021.
Published
2023-04-02
How to Cite
Chaves, S. C., & Pinto, M. M. (2023). BALANCE OF PRODUCTIONS ON DIGITAL INFORMATION AND COMMUNICATION TECHNOLOGIES IN THE TEACHING OF GEOMETRIC CONCEPTS IN BASIC EDUCATION. Imagens Da Educação , 13(1), 168-185. https://doi.org/10.4025/imagenseduc.v13i1.60939
Section
Artigos de Revisão