O CONCEITO DE CRÍTICA NA APRENDIZAGEM SIGNIFICATIVA
FUNDAMENTOS E PRÁTICAS SULEADORAS
Abstract
Generally speaking, learning theories consist of systematization practices of factors that interfere and/or favour human learning. The contemporary world is marked by deep and continuous changes and these theories directly influence the teaching practice. From the discussions of Meaningful Learning theory in Ausubel (2003), especially Moreira (2010, 2017, 2019), which recently incorporates the notion of “criticism”; we will seek to understand how Moreira, when arguing about the need for Meaningful Learning as a subversive activity, articulates the concept of “criticism” to its theoretical assumptions. Does critical posture resignify Meaningful Learning? What shifts are proposed to suit the subject's conditions of existence today? The results show that Critical Meaningful Learning helps individuals to understand their role in society without being dominated by its rapid transformations, a process in which the teacher is a central element in promoting criticality.
Downloads
References
Ausubel, D.P. & Novak, J.D. & Hanesian, H. (1978) Educational psychology: a cognitive view. 2.ª Ed., Nova York: Holt, Rinehart and Winston, 733 p.
Ausubel, D.P. (1963) The psychology of meaningful verbal learning. New York: Grune & Stratton. 255 p.
Duarte, N. (2000) Sobre o construtivismo: contribuições à uma análise crítica. Campinas: Autores Associados.
Freire, P. (2019) Pedagogia do oprimido. 78.ª Ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2019.
Freire, P. (2021) Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 67.ª Ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra.
Freire, P. (2021b) Comunicação ou Extensão? Rio de Janeiro: Paz e Terra.
Freire, P. (2003) Educação como Prática da Liberdade. 27.ª Ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra.
Finkel, D. (2008) Dar classe com la boca cerrada. Barcelona: Universitat de València.
Levinas, M. L. (2007) Ciencia con creatividad. AIQUE: Buenos Aires.
Luckesi, C.C. (2011) Filosofia da Educação. 3. ed. São Paulo: Cortez.
Masini, E. F. S. & Moreira, M.A. (2008) Aprendizagem significativa: condições para ocorrência e lacunas que levam a comprometimentos. São Paulo: Vetor Editora.
Moreira, M.A. (2011) Aprendizagem Significativa: a teoria e textos complementares. 1. ed. São Paulo: Editora Livraria da Física.
Moreira, M.A. (2010) Aprendizagem significativa crítica. 2.ed. Porto Alegre: Instituto de Física da UFRGS.
Moreira, M.A. (2017) Ensino e aprendizagem significativa. São Paulo: Editora Livraria de Física.
Moreira, M.A. (2019) Teorias de Aprendizagem. 2. ed. São Paulo: E.P.U.
Moreira, M.A. (2014) Ensenanza de la física: aprendizaje significativo, aprendizaje mecânico y criticidade. Revista de Enseñanza de la Física. V.26, N.1, Dic. 45-52. Em web: http://www.revistas.unc.edu.ar/index.php/revistaEF/article/viewFile/9515/10290 Acesso em 29 ago/2021 Acesso em: 30 ago/2021.
Moreira, M.A. (2005) Aprendizaje significativo crítico. Indivisa. Boletin de Estudios e Investigación, núm. 6, 83-102. Em web: https://www.redalyc.org/pdf/771/77100606.pdf Acesso em 28 Ago/2021.
Moreira, M.A. (2012) La Teoría del Aprendizaje Significativo Crítico: un referente para organizar la enseñanza contemporânea. UNIÓN - Revista Iberoamericana de Educación Matemática, septiembre, N.31. p.9-20. Em web: http://funes.uniandes.edu.co/15845/1/Moreira2012La.pdf Acesso em 28 Ago/2021.
Postman, N.; Weingartner, C. (1969) Teaching as a subversive activity. NewYork: Dell Publishing Co.
Saviani, D. (2021) Escola e democracia. 44.ª Ed. São Paulo: Cortez.
Copyright (c) 2023 Imagens da Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
DECLARATION OF ORIGINALITY AND CESSATION OF COPYRIGHT
I Declare that current article is original and has not been submitted for publication, in part or in whole, to any other national or international journal. I also declare that once published in the Imagens da Educação, a publication of the IES (UEM, UEL, UFSM, Univali, Unioeste and UEPG), it will not be submitted by me or by any co-author to any other journal. In my name and in the name of co-authors, I shall cede the copyright of the above mentioned article to the Universidade Estadual de Maringá and I declare that I know that the non-observance of this norm may make me liable for the penalties contemplated in the Law for the Protection of Authors' Rights (Act 9609 of the 19th February 1998).







1.png)
