O CONCEITO DE CRÍTICA NA APRENDIZAGEM SIGNIFICATIVA

FUNDAMENTOS E PRÁTICAS SULEADORAS

Keywords: Learning Theory; Meaningful Learning; Critical Meaningful Learning; Principles that facilitate learning.

Abstract

Generally speaking, learning theories consist of systematization practices of factors that interfere and/or favour human learning. The contemporary world is marked by deep and continuous changes and these theories directly influence the teaching practice. From the discussions of Meaningful Learning theory in Ausubel (2003), especially Moreira (2010, 2017, 2019), which recently incorporates the notion of “criticism”; we will seek to understand how Moreira, when arguing about the need for Meaningful Learning as a subversive activity, articulates the concept of “criticism” to its theoretical assumptions. Does critical posture resignify Meaningful Learning? What shifts are proposed to suit the subject's conditions of existence today? The results show that Critical Meaningful Learning helps individuals to understand their role in society without being dominated by its rapid transformations, a process in which the teacher is a central element in promoting criticality.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Eliane Giselle Silva, Universidade Estadual do Paraná - UNESPAR

Mestranda em Formação Docente Interdiscplinar - PPIFOR da Universidade Estadual do Paraná (UNESPAR) - campus Paranavaí. Possui graduação em Química pela Universidade Estadual de Maringá (2001). Atualmente é professor no COLÉGIO ESTADUAL SÃO VICENTE DE PAULA. 

Paulo César Gomes, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - UNESP

Doutor em Educação para a Ciência, pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (UNESP). Professor do Departamento de Ciências Humanas e Ciências da Nutrição e da Alimentação (CHNA), no Instituto de Biociências na UNESP, em Botucatu. Lattes: http://lattes.cnpq.br/3637285622123132

Nájela Tavares Ujiie, Universidade Estadual do Paraná - UNESPAR

Doutora em Ensino de Ciência e Tecnologia pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR).  Professora da Universidade Estadual do Paraná (UNESPAR).

References

Ausubel, D.P. (2003) Aquisição e Retenção de Conhecimentos: Uma Perspectiva Cognitiva. 1.ed. Editora: Plátano Edições Técnicas. Lisboa.
Ausubel, D.P. & Novak, J.D. & Hanesian, H. (1978) Educational psychology: a cognitive view. 2.ª Ed., Nova York: Holt, Rinehart and Winston, 733 p.
Ausubel, D.P. (1963) The psychology of meaningful verbal learning. New York: Grune & Stratton. 255 p.
Duarte, N. (2000) Sobre o construtivismo: contribuições à uma análise crítica. Campinas: Autores Associados.
Freire, P. (2019) Pedagogia do oprimido. 78.ª Ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2019.
Freire, P. (2021) Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 67.ª Ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra.
Freire, P. (2021b) Comunicação ou Extensão? Rio de Janeiro: Paz e Terra.
Freire, P. (2003) Educação como Prática da Liberdade. 27.ª Ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra.
Finkel, D. (2008) Dar classe com la boca cerrada. Barcelona: Universitat de València.
Levinas, M. L. (2007) Ciencia con creatividad. AIQUE: Buenos Aires.
Luckesi, C.C. (2011) Filosofia da Educação. 3. ed. São Paulo: Cortez.
Masini, E. F. S. & Moreira, M.A. (2008) Aprendizagem significativa: condições para ocorrência e lacunas que levam a comprometimentos. São Paulo: Vetor Editora.
Moreira, M.A. (2011) Aprendizagem Significativa: a teoria e textos complementares. 1. ed. São Paulo: Editora Livraria da Física.
Moreira, M.A. (2010) Aprendizagem significativa crítica. 2.ed. Porto Alegre: Instituto de Física da UFRGS.
Moreira, M.A. (2017) Ensino e aprendizagem significativa. São Paulo: Editora Livraria de Física.
Moreira, M.A. (2019) Teorias de Aprendizagem. 2. ed. São Paulo: E.P.U.

Moreira, M.A. (2014) Ensenanza de la física: aprendizaje significativo, aprendizaje mecânico y criticidade. Revista de Enseñanza de la Física. V.26, N.1, Dic. 45-52. Em web: http://www.revistas.unc.edu.ar/index.php/revistaEF/article/viewFile/9515/10290 Acesso em 29 ago/2021 Acesso em: 30 ago/2021.
Moreira, M.A. (2005) Aprendizaje significativo crítico. Indivisa. Boletin de Estudios e Investigación, núm. 6, 83-102. Em web: https://www.redalyc.org/pdf/771/77100606.pdf Acesso em 28 Ago/2021.
Moreira, M.A. (2012) La Teoría del Aprendizaje Significativo Crítico: un referente para organizar la enseñanza contemporânea. UNIÓN - Revista Iberoamericana de Educación Matemática, septiembre, N.31. p.9-20. Em web: http://funes.uniandes.edu.co/15845/1/Moreira2012La.pdf Acesso em 28 Ago/2021.
Postman, N.; Weingartner, C. (1969) Teaching as a subversive activity. NewYork: Dell Publishing Co.
Saviani, D. (2021) Escola e democracia. 44.ª Ed. São Paulo: Cortez.
Published
2023-04-02
How to Cite
Silva, E. G., Gomes, P. C., & Ujiie, N. T. (2023). O CONCEITO DE CRÍTICA NA APRENDIZAGEM SIGNIFICATIVA. Imagens Da Educação , 13(1), 98-119. https://doi.org/10.4025/imagenseduc.v13i1.61752
Section
Ensino, Aprendizagem e Formação de Professores