Whats is a fair school?

Notes from François Dubet

Keywords: Fair school, Inequalities, Opportunities, Equality

Abstract

How does equal opportunity become a mechanism to perpetuate school inequalities? Is the idea of ​​equal opportunity not more illusory than real? What is the experience and place of those on the fringes in the educational system? In trying to explain the mechanisms that generate school inequality, while inciting the debate about how the school contributes to reproduce – and not to determine – the social structure with its specific processes and its particular organization, Dubet wants to show that the the school space is not neutral, much less fair, or even a promoter of equal opportunities, but it inserts a fundamental component for us to understand the modus operandi of the school institution today as a sign of competitiveness and, consequently, of violence. The objective of this paper, from the analysis of François Dubet, is to think about the place of the school in the debate about not only the promotion of equality, but also – and mainly – in the fight against inequalities. Last but not least, the central question we want to raise here is how to guarantee quality education for all, in increasingly heterogeneous environments, and even more within an increasingly weakened system, namely, our current system educational.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fábio Caires Correia, Centro Universitário Católica do Tocantins

Doutor em Filosofia pela Pontíficia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS).

Joaquim Alberto Andrade Silva, Universidade Católica de Brasília - UCB

Doutorando em educação pelo Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Católica de Brasília - UCB.

References

Bourdieu, Pierre. (2007) A escola conservadora: as desigualdades frente a escola e à cultura. In: Nogueira, Maria Alice, Catani, Afrânio (orgs.) Escritos de educação: Pierre Bourdieu. Petrópolis: Vozes.

Deleuze, Gilles; Guattari, Félix. (1997). Mil Platôs: capitalismo e esquizofrenia. v. 5. Rio de Janeiro: Ed. 34.

Dubet, François. (2004) O que é uma escola justa? Cadernos de Pesquisa, v. 34, n. 123, p. 539-555, set./dez.

Dubet, François. (2000) L’égalité et le mérite dans l’école démocratique de masse. L’Anne Sociologique, n.50, v. 22, p. 383-408.

Dubet, François; Duru-Bellat; Vérétout, Antoine. (2012) As desigualdades escolares antes e depois da escola: organização escolar e influência dos diplomas. Sociologias, Porto Alegre, ano 14, n. 29, jan./abr, p. 22-70.

Dubet, François; Martucelli, D. A. (1996). L’École: Sociologie de l’Expérience Scolaire. Paris, Seuil.

Dubet, François; Martucelli, D. A (1999). ¿En qué sociedad vivimos? Buenos Aires: Losada.

Macedo, Renata Mourão. (2021) Direito ou privilégio? Desigualdades digitais, pandemia e os desafios de uma escola pública. Estudos Históricos, Rio de Janeiro, v. 34, n. 73, p.262-280, maio-ago.

Rawls, John. (2000). Uma teoria da justiça. Trad. Almiro Pisetta e Lenita M.R. Esteves. São Paulo: Martins Fontes.

Santos, Boaventura de Sousa. (2003). Reconhecer para libertar: os caminhos do cosmopolitanismo multicultural. Introdução: para ampliar o cânone do reconhecimento, da diferença e da igualdade. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira.

Sen, Amartya. Desigualdade reexaminada. (2001). Trad. Ricardo D. Mendes. Rio de Janeiro: Record.

Sen, Amartya. Inequality reexamined. (1982). Oxford University Press Inc., New York.
Published
2023-04-02
How to Cite
Caires Correia, F., & Silva, J. A. A. (2023). Whats is a fair school? . Imagens Da Educação , 13(1), 153-167. https://doi.org/10.4025/imagenseduc.v13i1.62521
Section
Políticas Públicas e Gestão Educacional