METODOLOGIAS ATIVAS NO ENSINO DE EMPREENDEDORISMO
UMA PROPOSTA PEDAGÓGICA
Abstract
A market with intense competition is fertile ground for entrepreneurs to identify new opportunities, and the creative process, inherent to the entrepreneur's nature, is a relevant element for this purpose. However, the gap between conventional pedagogical practices applied to the teaching of entrepreneurship and the skills to be developed in future entrepreneurs can generate an unpreparedness of these characters in the market performance. In this avenue, active methodologies form a viable path for teaching entrepreneurship in a dynamic, participatory way, generating autonomy and creativity. Thus, this article proposes a pedagogical practice, based on an active methodology, capable of helping the teaching of entrepreneurship.
Downloads
References
Almeida, L. R. S. de, Cordeiro, E. P. B., & Guilherme da Silva, J. A. (2018). Proposições acerca do ensino de empreendedorismo nas instituições de ensino superior brasileiras: uma revisão bibliográfica. Revista de Ciências da Administração, 20(52), p. 109-122. doi: 10.5007/2175-8077.2018V20n52p109
Antoncic, J. A., Antoncic, B., Gantar, M., Hisrich, R. D., Marks, L. J., Bachkirov, A. A., ... & Kakkonen, M. L. (2018). Risk-taking propensity and entrepreneurship: The role of power distance. Journal of Enterprising Culture, 26(01), 1-26.
Arruti, A., & Panos-Castro, J. (2020). International entrepreneurship education for pre-service teachers: a longitudinal study. Education+ Training.
Bhatia, A. K., & Levina, N. (2020). Diverse rationalities of entrepreneurship education: An epistemic stance perspective. Academy of Management Learning & Education, 19(3), 323-344. doi: 10.5465/amle.2019.0201
Boni, A. A. (2018). The Business of Commercialization and Innovation. Journal of Commercial Biotechnology, 24(1). doi: 10.5912/jcb849.
Braun, V.; Clarke, V. Using thematic analysis in psychology. Qualitative Research in Psychology, 3(2), p. 77–101, 2006.
Carvalho Rocha, E. L. de, Bacchi, G. A., Guerra, D. S., Júnior, E. M. R., & Pinheiro, D. R. de C. (2011) Ensino de empreendedorismo nos cursos presenciais de graduação em administração em Fortaleza: um estudo dos conteúdos e instrumentos pedagógicos. Administração: Ensino e Pesquisa, 12(3), p. 393-414. doi: 10.13058/raep.2011.v12n3.160
Carvalho Rocha, E. L. de, & Ferreira Freitas, A. A. (2014). Avaliação do ensino de empreendedorismo entre estudantes. Revista de Administração Contemporânea, 18(4), p. 465-486. doi:10.1590/1982-7849rac20141512
Catanã, Ș., Grãdinaru, C., & Toma, S. G. (2020). Sam Walton, a visionary entrepreneur. Network Intelligence Studies, 16, 113-117.
DIESEL, A., BALDEZ, A. L. S.; MARTINS, S. N. (2017). Os princípios das metodologias ativas de ensino: uma abordagem teórica. Revista Thema, 14(1), p. 268-288.
Ferreira, A. M., Silveira, A., & Castro de Carvalho, L. (2011). Ensino de empreendedorismo nos cursos de graduação em turismo no estado de Santa Catarina, Brasil. Turismo – Visão e Ação, 13(1), p. 35-51. doi: 10.14210/rtva.v13n1.p35-51
Ghani, M. G. A., & Mohammad, N. (2021). The Integration of Logic Model in Business Plan Simulation Approach for Effective Entrepreneurial Learning. Jurnal Pengurusan, 62. doi:10.17576/pengurusan-2021-62-12
Henrique, D. C., & Cunha, S. K. (2008). Práticas didático-pedagógicas no ensino de empreendedorismo em cursos de graduação e pós-graduação nacionais e internacionais. Revista de Administração da Mackenzie, 9(5), p. 112-136. doi:10.1590/S1678-69712008000500006
Higgins, D., Refai, D., & Keita, D. (2019). Focus point: The need for alternative insight into the entrepreneurial education paradigm. Journal of Small Business & Entrepreneurship, 31(3), 225-242. doi: 10.1080/08276331.2018.1466851
Johnson, K. D. (2019). A mente do empreendedor: os 100 hábitos e comportamentos dos mais bem-sucedidos empresários do mundo. São Paulo: Astral Cultural.
Kakouris, A. (2021). Teaching creativity in entrepreneurship: Embolden or discourage?. Industry and Higher Education, 35(4), 465-470. doi: 10.1177/0950422221996640
Keyhani, N., & Kim, M. S. (2021). A systematic literature review of teacher entrepreneurship. Entrepreneurship Education and Pedagogy, 4(3), p. 376-395. doi:10.1177/2515127420917355
Krakauer, P. V. de C., Porto, M. C. G., Moura e Oliveira, C. S., & Ribeiro de Almeida, M. I. (2015). Ensino de empreendedorismo: utilização do Business Model Generation. Revista de Administração e Inovação, 12(1), p. 07-23.
Krakauer, P. V. de C., Santos, S. A. dos, & Almeida, M. I. R. (2017). Teoria da aprendizagem experiencial no ensino de empreendedorismo: um estudo exploratório. Revista de Empreendedorismo e Gestão de Pequenas Empresas, 6(1), p. 101-127.
Losien, L. (2021). Lessons learned from teaching entrepreneurship through movies. Global Journal of Entrepreneurship, 5(1), 133.
Luzio dos Santos, L. M., & Galleli, B. (2013). O ensino de empreendedorismo social nos cursos de administração das universidades brasileiras. Administração Pública e Gestão Social, 5(2), p. 153-173. doi: 10.21118/apgs.v5i2.4462
Matias, M. A., Colares, A. C. V., Rocha, P. M., & Carvalho Junior, L. E. de. (2013). O ensino de empreendedorismo nos cursos de graduação em ciências contábeis. Revista Catarinense Da Ciência Contábil, 12(35), p. 63–78. doi:10.16930/2237-7662/rccc.v12n35p63-78.
Mariano, A. M., Alves, A. R., Rocha, M., & Mariano, A. P. (2018). Results of the Active Methodology in Entrepreneurial Behavior: a Study conducted with Control Group. In International Symposium on Project Approaches in Engineering Education (pp. 586-595).
Mendes Ferreira, J., Ramos, S. C., & Gimenez, F. A. P. (2006). Estudo comparativo das práticas didático-pedagogógicas do ensino de empreendedorismo em universidades brasileiras e norte-americanas. Revista Alcance, 13(2), p. 207-226.
Miranda, C., Goñi, J., Berhane, B., & Carberry, A. (2020). Seven challenges in conceptualizing and assessing entrepreneurial skills or mindsets in engineering entrepreneurship education. Education Sciences, 10(11). doi: 10.3390/educsci10110309
Moro, S. R., & Cauchick-Miguel, P. A. (2022). An Analysis of a Bike-Sharing System from a Business Model Perspective. Brazilian Journal of Operations & Production Management, 19(2). doi: 10.14488/BJOPM.2021.050
Osterwalder, A., & Pigneur, Y. (2010). Business model generation: a handbook for visionaries, game changers, and challengers. John Wiley & Sons
Qureshi, S., & Mian, S. (2021). Transfer of entrepreneurship education best practices from business schools to engineering and technology institutions: evidence from Pakistan. The Journal of Technology Transfer, 46(2), 366-392. doi: 10.1007_s10961-020-09793-7
Ramos, S. C., Mendes Ferreira, J., & Gimenez, F. A. P. (2005). O estudo de caso como ferramenta para o ensino de empreendedorismo. Revista Ciências Administrativas, 11(2), p. 211-218. doi:10.5020/2318-0722.11.2.%p
Ratten, V., & Dickson, G. (2021). Disruptions in sport management from COVID-19: Lessons from entrepreneurship and innovation. In Innovation and entrepreneurship in sport management. Edward Elgar Publishing.
Salusse, M. A. Y., & Andreassi, T. (2016). O ensino de empreendedorismo com fundamento na teoria Effectuation. Revista de Administração Contemporânea, 20(3), p. 305-327. doi: 10.1590/1982-7849rac2016150025
Santos Lima, A. A., Furtado da Hora, A. L., Kellermann, D., Souza Maia, J., & Sá de Carvalho, T. (2019). Massive open online courses na oferta de ensino de empreendedorismo e sustentabilidade. Revista de Administração, Sociedade e Inovação, 5(2), p. 241-265. doi: 10.20401/rasi.5.2.348
Setiyono, R. (2021). Strategy in building skills entrepreneurial senior high school students in Surabaya. The Indonesian Journal of Social Studies, 4(1). doi: 10.26740/ijss.v4n1.p%p
Souza, A. M., & Saraiva, L. Al. S. (2010). Práticas e desafios do ensino de empreendedorismo na graduação em uma instituição de ensino superior. Gestão & Regionalidade, 26(78), 64-77.
Tranfield, D.; Denyer, D.; Smart, P. Towards a methodology for developing evidence-informed management knowledge by means of systematic review. British Journal of Management, 14(3), p. 207–222, 2003.
Van Ness, R. K., Seifert, C. F., Marler, J. H., Wales, W. J., & Hughes, M. E. (2020). Proactive entrepreneurs: who are they and how are they different? The Journal of Entrepreneurship, 29(1), 148-175. doi: 10.1177/0971355719893504
Vieira, S. F. A., Melatti, G. A., & Ribeiro, P. R. (2011). O ensino de empreendedorismo nos cursos de graduação em administração: um estudo comparativo entre as universidades estaduais de Londrina e Maringá. Revista de Administração da UFSM, 4(1), p. 288-301.
Vieira, S. F. A., Pelisson, C., Melatti, G. A., Oguido, W. S., & Negreiros, L. F. (2013). Ensino de empreendedorismo em cursos de administração: um levantamento da realidade brasileira. Revista de Administração FACES Journal, 12(2), p. 93-114.
Vygotsky, L. S. (1988). A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes.
Copyright (c) 2023 Imagens da Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
DECLARATION OF ORIGINALITY AND CESSATION OF COPYRIGHT
I Declare that current article is original and has not been submitted for publication, in part or in whole, to any other national or international journal. I also declare that once published in the Imagens da Educação, a publication of the IES (UEM, UEL, UFSM, Univali, Unioeste and UEPG), it will not be submitted by me or by any co-author to any other journal. In my name and in the name of co-authors, I shall cede the copyright of the above mentioned article to the Universidade Estadual de Maringá and I declare that I know that the non-observance of this norm may make me liable for the penalties contemplated in the Law for the Protection of Authors' Rights (Act 9609 of the 19th February 1998).







1.png)
