INTELLECTUAL DISABILITY FROM THE PERSPECTIVE OF TEACHERS IN THE MULTIFUNCTIONAL RESOURCE ROOM

Keywords: Conceptualization; Historical-Cultural Psychology; Multifunctional Resource Room; Inclusion

Abstract

The number of students identified with intellectual disabilities (deficiência intelectual - DI) and assigned to the Multifunctional Resources Room (Sala de Recursos Multifuncionais - SRM) to receive specialized educational assistance is significant. This scenario highlights many questions about DI. Among them, we emphasize the conceptualization and characterization of disability. Thus, this research aimed to analyze the different perspectives on this condition from the teaching perspective. For this purpose, we carried out field research through a sociodemographic questionnaire, a semi-structured interview, and a focus group with eight teachers who provide specialized educational services in SRM for the State Education Network of two municipalities in the State of Rondônia. To reflect on the issues listed, we resorted to Historical-Cultural Psychology (Psicologia Histórico-Cultural - PHC). Data were analyzed through the content analysis technique. The results reveal that to explain the concept of DI, teachers resort, almost exclusively to the medical and/or social model. This is consistent with fragmented pedagogical actions that contribute little to the learning and development of students with DI. In this sense, the PHC has the theoretical assumptions that help in understanding the aspects inherent to the learning and development of people with disabilities.

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Author Biographies

Luanna Freitas Johnson, Universidade Federal de Rondônia - UNIR

Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Maringá (UEM). Docente do Departamento Acadêmico de Ciências da Educação (DACE) e do Programa de Pós-Graduação em Psicologia da Universidade Federal de Rondônia (UNIR). Coordenadora da linha de pesquisa Desenvolvimento Humano e Processos Educacionais no Grupo de Estudos Interdisciplinares das Fronteiras Amazônicas (GEIFA). Membro do Grupo de Estudos e Pesquisa em Escola, Família e Sociedade (GEPEFS).

Solange Franci Raimundo Yaegashi, Universidade Estadual de Maringá - UEM

Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Docente do Departamento de Teoria e Prática da Educação, do Programa de Pós-Graduação em Educação e do Mestrado Profissional em Educação Inclusiva da Universidade Estadual de Maringá (UEM). Líder do Grupo de Estudos e Pesquisa em Escola, Família e Sociedade (GEPEFS).

Simone de Souza, Universidade Estadual de Maringá - UEM

Doutora em Educação para a Ciência e a Matemática pela Universidade Estadual de Maringá (UEM). Docente do Departamento de Teoria e Prática da Educação, área de Didática e Metodologia do Ensino (UEM). Membro do Grupo de Estudos e Pesquisa em Escola, Família e Sociedade (GEPEFS).

Taynan Alecio da Silva, Universidade Estadual de Maringá - UEM

Mestrando em Educação pela Universidade Estadual de Maringá (UEM). Membro do Grupo de Estudos e Pesquisa em Escola, Família e Sociedade (GEPEFS).

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Published
2023-04-02
How to Cite
Johnson, L. F., Yaegashi, S. F. R., Souza, S. de, & Silva, T. A. da. (2023). INTELLECTUAL DISABILITY FROM THE PERSPECTIVE OF TEACHERS IN THE MULTIFUNCTIONAL RESOURCE ROOM. Imagens Da Educação , 13(1), 77-97. https://doi.org/10.4025/imagenseduc.v13i1.64028
Section
Ensino, Aprendizagem e Formação de Professores