CURRICULAR EXPERIMENTATION

THE DARING TO SINGULARIZE

Abstract

For Guattari, one of the main characteristics of production in capitalist society is the attempt to block singularization processes and establish individualization based on two devices: social subjection and machinic servitude. However, it is possible to develop unique modes of subjectivation, which affirm other sensitivities, other relationships, other creative movements. In life-affirming movements, this text presents the possibility of creating mutant existential virtualities to engender curricular experiments that assert themselves between lives and machinic desires. Despite the two domains of subjectivity, how is the process of experimentation and curriculum creation confirmed? How can we create possibilities in the curricular field that establish the daring to singularize via molecular revolutions? The article uses cartography, following the immanent lines of conversation networks, based on educational practices and non-dogmatic thoughts for teacher training, using artistic signs from cinema, literature, photography, etc. It is necessary to experiment - among ethical, aesthetic and political revolutionary machines - the daring to singularize in assemblages that create and proliferate possible to effect other curricula with ways of thinking and inventing cultures, lives, worlds and politics.

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Author Biographies

Janete Magalhães Carvalho, Universidade Federal do Espírito Santo - UFES

Doutora em Fundamentos da Educação pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Professora do Departamento de Educação, Política e Sociedade e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Espírito Santo (UFES).

Sandra Kretli da Silva, Universidade Federal do Espírito Santo - UFES

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Espírito Santo (UFES). Professora do Departamento de Teorias e Práticas de Ensino, do Mestrado Profissional em Educação e do Professora do Programa de Pós- Graduação em Educação (UFES).

Tania Mara Zanotti Guerra Frizzera Delboni, Universidade Federal do Espírito Santo - UFES

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Espírito Santo (UFES). Professora do Departamento de Teorias e Práticas Educacionais, do Mestrado Profissional em Educação e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Espírito Santo (UFES).

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Published
2023-09-23
How to Cite
Carvalho, J. M., Silva, S. K. da, & Delboni, T. M. Z. G. F. (2023). CURRICULAR EXPERIMENTATION. Imagens Da Educação , 13(3), 92-110. https://doi.org/10.4025/imagenseduc.v13i3.65615