ANTHROPOLOGICAL FUNDAMENTALS OF THE JESUIT PEDAGOGY IN THE EMERGENCY OF THE MODERN PERIOD
Abstract
This article seeks to highlight the anthropological foundations of Jesuit Pedagogy, identifying how they reveal an economic, social, cultural, and ontological reconfiguration that took place at the dawn of modernity. The study is characterized by a bibliographic approach and is organized into three sections, in which the following are carried out: a) a diagnosis of the period of the formation of the Society of Jesus in order to identify the spirit (Zeitgeist) of the time; b) an exposition of biographical aspects of Ignatius of Loyola (1491-1556) and the process of the constitution of the Jesuit Order; and c) an analysis of foundational and normative documents of the religious order, especially the Constitutions (1558) and the Ratio Studiorum (1599). It is inferred that Jesuit education is based on a metaphysical ideal of man, in which education would have as its purpose the fulfillment of an ideal goal of avoiding the defilement of human essence, leading the individual to live in accordance with the theologically advocated order. While maintaining the immutability of Catholic Church dogmas, the pedagogical proposition of the Society of Jesus reveals an attention to humanist ideals and the process of individualization that occurred in the period. However, there is care in proposing new mechanisms of discipline and governance of souls in order to prevent heretical movements or the emergence of neopaganism. The implementation of surveillance strategies, such as the creation of a moral environment, the stimulation, and the everyday practice of the mitigation and reduction of physical punishments, would serve as indications of the emergence of the modern subject. Understanding these perspectives becomes essential as it allows us to avoid an anachronistic understanding of the pedagogical model that is the subject of this study and to identify its contributions to the formation of the modern school ethos.
Downloads
Metrics
References
Benjamin W. (1987). Obras escolhidas. Vol. 1. Magia e técnica, arte e política. Ensaios sobre literatura e história da cultura. São Paulo: Brasiliense, 1987.
Bertrán-Quera, M. (1986). La Ratio Studiorum de Los Jesuitas. Madrid: Universidad Pontificia Comillas.
Boto, C. (2007). Civilizar a infância na Renascença: estratégia de distinção de classe. Cadernos de Pedagogia. v. 1. p. 13-41, jan/jul. Recuperado em 17 de Junho de 2023.
Burke, P. (2010). O Renascimento Italiano. Cultura e Sociedade na Itália. São Paulo: Nova Alexandria.
Calvino. J. (2019). Escritos Seletos. Petrópolis: Editora Vozes.
Cambi, F. (1999). História da Pedagogia. São Paulo: Editora Unesp.
Casimiro. A. P. B. S. (2004). Elementos fundamentais da pedagogia jesuítica. Revista Educação em Questão. 20 (6). maio/ago. p. 107-129. Recuperado de:
Charlot, B. (2020). Educação ou Barbárie? Uma escolha para a sociedade contemporânea. São Paulo: Cortez Editora.
Cohn, N. (1981). Na senda do milênio. Milenaristas, revolucionários e anarquistas na Idade Média. Lisboa: Editorial Presença Lda.
Danelon, M.; Oliveira, M. A. G.; & Richter, S. (2012). Infância e a educação em De Pueris de Erasmo de Rotterdam. Olhar de Professor. 15 (1). p. 157-165. Recuperado em 17 de Junho de 2023.
Duby, G. (2009). A solidão nos séculos XI-XIII. In: Duby, G.; Ariès, P. História da vida privada 2: Da Europa Feudal à Renascença. São Paulo: Companhia das Letras. p. 528-552.
Dufour, D. R. (2008). O divino mercado: A revolução cultural-liberal. Rio de Janeiro: Companhia de Freud.
Delumeau, J. (1989). O Nascimento e a Afirmação da Reforma. São Paulo: Pioneira.
Delumeau, J. (1994). A Civilização do Renascimento. Vol. 1. Lisboa: Editorial Estampa Lda.
Durkheim, É. (1995). A Evolução Pedagógica. Porto Alegre: Artmed.
Durkheim, É. (2014). Educação e Sociologia. Petrópolis: Vozes.
Elias, N. (1994). A sociedade dos indivíduos. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed.
Elias, N. (2011). O processo civilizador. Volume 1: Uma história dos costumes. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed.
Elias, N. (1993). O processo civilizador. Volume 2: Formação do Estado e Civilização. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed.
Erasmo de Rotterdam (2008). De Pueris. Rio de Janeiro: Editora Escala.
Franca S. J., L. (2019). O Método Pedagógico dos Jesuítas. O Ratio Studiorum. 2 ed. Campinas, SP: Cedet.
Foucault, M. (1987). Vigiar e Punir. 27 ed. Rio de Janeiro: Petrópolis.
Franco Jr., H. (2001). Idade Média: O Nascimento do Ocidente. São Paulo: Brasiliense.
Ghiraldelli Jr. P. (2015). História da Educação Brasileira. São Paulo: Cortez Editora.
Henry, J. (1998). A Revolução Científica e as origens da Ciência Moderna. Rio de Janeiro: Jorge Zahar.
IHS. Cuarta parte principal: Del instruir en letras y en otros medios de ayudar a los prójimos les que se retienen en la Compañia. Cali/Colômbia: Universidade Javeriana, 1999.
IHS. (2019). Ratio Studiorum. Organização e Plano de Estudos da Companhia. 2 ed. Campinas, SP: Cedet.
Jardilino, J. R. L. (2009). Lutero e a Educação. Belo Horizonte: Autêntica.
Jardilino, J. R. L. (2011). Concepções da Filosofia Educativa de João Calvino. Revista Nures, n. 17. jan/abr. Recuperado em 17 de Junho de 2023.
Kolvenbach S. J. P.-H. (2015). Características da Educação da Companhia de Jesus. In.: Klein S.J., L. F.. Educação Jesuítica e Pedagogia Inaciana. São Paulo: Edições Loyola.
Le Goff, J. (2005). A Civilização do Ocidente Medieval. Bauru: Edusc.
Le Goff, J. (2021). O Deus da Idade Média: conversas com Jean-Luc Ponthier. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira.
Loyola, I. (2008). Cartas Escolhidas. Escritos de Santo Inácio. São Paulo: Edições Loyola.
Loyola, I. (2014). Autobiografia. São Paulo: Editora Loyola.
Loyola, I. (2015). Exercícios Espirituais de Santo Inácio. São Paulo: Editora Loyola.
Loyola, I. (1963). Obras Completas de San Ignácio de Loyola. Madrid: La Editorial Catolica S. A.
Lutero. M. (2019). Escritos Seletos. Petrópolis: Editora Vozes.
Miranda, M. (2011). A Ratio Studiorum e o desenvolvimento de uma cultura escolar na Europa Moderna. Humanitas. 63. p. 473-490. Recuperado em 17 de Junho de 2023.
Nascimento, S. F. (2007). Erasmo de Rotterdam e a educação humanista cristã. Revista de Filosofia Aurora. v. 19. n. 24. p. 47-60. Recuperado em 17 de Junho de 2023.
O’Malley, J. W. (2017). Uma história dos Jesuítas: De Inácio de Loyola a nossos dias. São Paulo: Editora Loyola.
Rabelais, F. (2009). Gargântua e Pantagruel. Belo Horizonte: Editora Itatiaia.
Rousseau, J. J. (2017). Emílio ou Da Educação. São Paulo: Edipro.
Saviani. D. (2013). História das Ideias Pedagógicas no Brasil. 4ª Edição. Campinas, SP: Editores Associados.
Simondon, G. (1995). L’individu et sa genès physico-biologique. Grenoble: Éditions Jérôme Millon
Tfouni, L. V. James Joyce e a Pedagogia Jesuítica - Autoria e Epifania. Revista Intercâmbio. 43. p. 20-39. Recuperado em 17 de Junho de 2023.
Pinto, M. F. M.; Jardilino J. R. L. (2022). A Educação no alvorecer da modernidade: O Projeto Pedagógico de Erasmo de Rotterdam. Revista Imagens da Educação. 12 (20). p. 182-1999. abr./jun. Recuperado em 17 de Junho de 2023.
Rosa, T. M. R. da F. (2017). A Matriz Pedagógica Jesuíta e a Sistemática Escolar Moderna. Revista História Da Educação, 21(53), 21–37. Recuperado de https://seer.ufrgs.br/index.php/asphe/article/view/71138
Weber, M. (2020). A Ética Protestante e o Espírito do Capitalismo. Petrópolis, RJ: Ed. Vozes.
Copyright (c) 2024 Imagens da Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
DECLARATION OF ORIGINALITY AND CESSATION OF COPYRIGHT
I Declare that current article is original and has not been submitted for publication, in part or in whole, to any other national or international journal. I also declare that once published in the Imagens da Educação, a publication of the IES (UEM, UEL, UFSM, Univali, Unioeste and UEPG), it will not be submitted by me or by any co-author to any other journal. In my name and in the name of co-authors, I shall cede the copyright of the above mentioned article to the Universidade Estadual de Maringá and I declare that I know that the non-observance of this norm may make me liable for the penalties contemplated in the Law for the Protection of Authors' Rights (Act 9609 of the 19th February 1998).