DRAWING AND ITS MANIFESTATIONS DURING THE COVID-19 PANDEMIC

REMOTE ACTIVITIES IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION

Keywords: Early Childhood Education; Visual arts; Drawing, Covid-19.

Abstract

During the period of covid-19, what kinds of drawings were children encouraged to make? What are the ways in which drawings manifest themselves in exercises aimed at children, in activities proposed at a distance, during the covid-19 pandemic? Based on these questions, this article comprises a bibliographic review and documental, of empirical and qualitative character, using as triggers articulations between Early Childhood Education, Visual Arts, drawings and creative processes, under theoretical perspectives of Visual Culture Studies. It aims to establish reflections between teaching propositions with Visual Arts in Early Childhood Education, in order to value the creative processes in art. Specifically, it aims to identify relevant teaching strategies to explore drawing with children of Early Childhood Education, even remotely. It is evidenced, in this way, the importance of valuing the teaching of art in Early Childhood Education and the training of teachers who work in these spaces, having as knowledge both the fundamentals, methodologies and theories about the teaching of art, as well as artistic references that can be shared with children, especially in the practice of drawing.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Regina Ridão Ribeiro de Paula, Universidade Estadual de Maringá - UEM

Mestranda em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (PPE) da Universidade Estadual de Maringá (UEM). 

João Paulo Baliscei, Universidade Estadual de Maringá - UEM

Doutor em Educação pelo Programa de Pós-Graduação (PPE) da Universidade Estadual de Maringá (UEM). Professor no curso de Artes Visuais na Universidade Estadual de Maringá (UEM).

References

Referências
AUTOR1. AUTORA2. Arte na Educação Infantil: bebês brincando aprendendo com recursos didáticos-brinquedos. In. DICKMANN, Ivânio (Org.) Educar é um ato de amor. Veranópolis, 2020, p. 187-204.
AUTOR1. LACERDA, Eva. TERUYA, Teresa Kazuko. “Eu não sei desenhar”: Questionando dons e outras habilidades supostamente excepcionais presentes no ensino de Arte. Imagens da Educação, Maringá, v.8, n.1, 2018.
BORRE, Luciana. As Imagens que Invadem as Salas de Aula: reflexões sobre cultura visual. Aparecida, SP: Idéias Et Letras, 2010.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica: Brasília, 2018. Disponível em: .
CARVALHO, Rodrigo Saballa de. Crianças, coleções e Arte Contemporânea na pré-escola. In: CUNHA, Susana Rangel Vieira da; CARVALHO, Rodrigo Saballa de (org.). Arte Contemporânea e docência com crianças: inventários educativos. Porto Alegre: Zouk, 2021, p. 43-64.
CUNHA, Susana Rangel Vieira da (org.). Cor, som e movimento: a expressão plástica, musical e dramática no cotidiano da criança. Porto Alegre: Mediação, 1999.
CUNHA, Susana Rangel Vieira. Uma arte do nosso tempo para as crianças de hoje. In. CUNHA, Susana Rangel Vieira; CARVALHO, Rodrigo Saballa de (org.). Arte Contemporânea e Educação Infantil: crianças observando, descobrindo e criando, 1. ed. Porto Alegre: Mediação. 2017, p. 9-26.
IAVELBERG, Rosa. Desenho na Educação Infantil. Editora Melhoramentos, São Paulo, 2013.
MARINGÁ. Currículo da Educação Municipal de Maringá: Educação Infantil e anos iniciais do Ensino Fundamental. Secretaria de Educação de Maringá, Maringá, 2019.
MOREIRA, Ana Angélica Albano. Espaço do Desenho: A educação do Educador. São Paulo. Edições Loyola, 2008.
ROCHA, Thalia Mendes. AUTOR1. Amassar, riscar e mover (-se): proposições para aproximar a arte contemporânea das crianças na Educação Infantil. Olhar de professor, Ponta Grossa, 2021, v. 24, p. 1-21, 2 jul. 2021.
Published
2024-12-14
How to Cite
Paula, R. R. R. de, & Baliscei, J. P. (2024). DRAWING AND ITS MANIFESTATIONS DURING THE COVID-19 PANDEMIC. Imagens Da Educação , 14(4), 179-199. https://doi.org/10.4025/imagenseduc.v14i4.69663
Section
Ensino, Aprendizagem e Formação de Professores