ART IN HIGH SCHOOL ARTICULATIONS BETWEEN RESEARCH, TEACHING AND CREATION AT PIBID
Abstract
It presents an experience related to the Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (Pibid) carried out during the Covid-19 pandemic by the Art nucleus of an interdisciplinary subproject linked to the institutional project of a Brazilian state university. Considering the ubiquity of textbooks in school spaces and the prominent appreciation of this material in the pandemic context, the group carried out research whose objectives were: to identify which artists and artistic groups are exposed in textbooks for high school and, with this, measure which nationalities, gender identities, ethnicities and types of artistic creation are made visible and invisible in publications. There was a predominance of mentions of male artists, of European and Brazilian descent and of white ethnicity, to the detriment of the representation of subjects belonging to historically marginalized groups, such as women, black people and indigenous people. Using the data, the participants created visual compositions using Contemporary Art works as references that problematize the history of official Art and the pratices of a/r/tography. It is concluded that the research provided an experience of initial teacher training based on the articulation between ways of being an artist, teacher and researcher.
Downloads
Metrics
References
Borre, Luciana (2020). Desalinhos: sobre abordagens a/r/tográficas. In.: BORRE, Luciana. Bordando afetos na formação docente. Conceição da Feira: Andarilha Edições. 122-134 p.
Brasil (1996/2023). Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF.
Brasil (2016). Medida provisória nº 746. Brasília, DF.
Brasil (2020). Ministério da Educação. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Edital Pibid nº 2/2020. Brasília, DF: Ministério da Educação.
Brasil (2023). Pibid - Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência. Brasília: MEC.
Bruns, Juliana Pedroso, & Furb, Rita Buzzi (2021). Formação de professores no Pibid: Mapeamento das teses publicadas no Brasil no período de 2010 a 2019. Teoria e Prática da Educação, v. 24, n. 1, p. 133-154, 15 jun.
Bueno, Zuleika P., Stein, Vinícius, & Gonçalves, José H. R (2022). Leitura de imagens no ensino de Arte, História e Sociologia. In: Santos, Adriana R. de J., Araújo, Angélica L. de, & Tiroli, Luiz G. (Org.). Ensino, Currículo e Formação Docente: vínculos, conexões e questões da atualidade. 1ed. Londrina: Editora Madrepérola, v., p. 973-992.
Bueno, Zuleika P., Stein, Vinícius, Gonçalves, José H. R., & Macri, Danilo C (2022). Aproximações entre arte-educação e o ensino de sociologia: exercícios de Image Watching. Anais - VII Encontro Nacional de Ensino de Sociologia na Educação Básica. Campina Grande: Realize Editora.
Carvalho, Ananda, Moreschi, Bruno, & Pereira, Gabriel. A História da _rte: desconstruções da narrativa oficial da Arte. Revista do centro de pesquisa e formação. nº 8, Julho 2019.
Castilhos, Grasiela P. da S. de, & Knoblauch, Adriane. Análise da produção acadêmica sobre Pibid após uma década de programa (2007 a 2017): Pedagogia em questão. Imagens da Educação, v. 9, n. 3, p. 55-65, 19 dez. 2019.
Dias, Belidson (2013). A/r/tografia como metodologia e pedagogia em artes: uma introdução. In.: Dias, Belidson, & Irwin, Rita L (org.). Pesquisa educacional baseada em arte: a/r/tografia. Santa Maria: Ed. da UFSM, 21-26 p.
Fragão, Luiza (2020). Ratinho Jr. reduz número de aulas de sociologia, filosofia e artes em escolas públicas. Revista Fórum.
Frente 3 de fevereiro (2023). in: Enciclopédia Itaú Cultural de Arte e Cultura Brasileira. São Paulo: Itaú Cultural, 2023.
Gatti, Bernardete A., André, Marli E. D. A., Gimenes, Nelson A. S., & Ferragut, Laurizete (2014). Um estudo avaliativo do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (Pibid). São Paulo: FCC/SEP.
Guerrilla Girls (2023). About. Site.
Irwin, Rita L (2023). A/r/tografia. In.: Dias, Belidson, & Irwin, Rita L. (org.). Pesquisa educacional baseada em arte: a/r/tografia. Santa Maria: Ed. da UFSM, 27-35 p.
Masp (2017). Museu de Arte de São Paulo Assis Chateaubriand. Guerrilla Girls Gráfica 1985 - 2017. Curadoria: Adriano Pedrosa e Camila Bechelany. São Paulo: MASP, 128p., il.
Masp (2019). Museu de Arte de São Paulo Assis Chateaubriand. Histórias das mulheres, Histórias Feministas. Organização editorial: Mariana Leme, Adriano Pedrosa e Isabella Rjeille; curadoria Histórias das mulheres de Julia Bryan-Wilson, Mariana Leme e Lilia Moritz Schwarcz; curadoria de Histórias feministas de Isabella Rjeille. São Paulo: MASP, 320p., il.
Meira, Beá, Soter, Silvia, & Presto, Rafael (2016). Percursos da arte: volume único: ensino médio. 1. ed. São Paulo: Scipione.
Moreschi, Bruno (2023). A História da _rte. Site.
Moxie: Quando garotas vão à luta (2021). Título original: Moxie. Direção: Amy Poehler. Roteiristas: Jennifer Mathieu, Tamara Chestna, Dylan Meyer. 1h51min. Filme.
Muniz, Mariana Lima, Rocha, Murilo Andrade, & Chirstófaro, Gabriela Córdova (2020). #Novo Ensino Médio. Projetos integradores: Linguagens e suas tecnologias. 1 ed. São Paulo: Scipione.
Nascimento, Paulo A. M. M, Ramos, Daniela L., Melo, Adriana A. S. de, & Castioni, Remi (2020). Acesso domiciliar à internet e Ensino Remoto durante a pandemia. Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada, Nota técnica nº 88, p. 7-16.
Peres, José Roberto Pereira (2017). Questões atuais do Ensino de Arte no Brasil: O lugar da Arte na Base Nacional Comum Curricular. Colégio Pedro II, Revista do Departamento de Desenho e Artes Visuais, Rio de Janeiro, v. 1, n. 1, p. 24- 36.
Ramos, Paulo. (2016). Tira ou tirinha? Um gênero com nome relativamente instável. Estudos Linguísticos, 42(3), 1281–1291 p.
Saldaña, Paulo (2020). Governo Bolsonaro exclui humanas de edital de bolsas de iniciação científica. Folha de São Paulo. São Paulo: Folha de S.Paulo.
Tabosa, Adriana Santos (2021). A gradativa descaracterização e desvalorização do PIBID. Coluna ANPOF. Associação Nacional de Pós-Graduação em Filosofia (Anpof).
Copyright (c) 2025 Imagens da Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
DECLARATION OF ORIGINALITY AND CESSATION OF COPYRIGHT
I Declare that current article is original and has not been submitted for publication, in part or in whole, to any other national or international journal. I also declare that once published in the Imagens da Educação, a publication of the IES (UEM, UEL, UFSM, Univali, Unioeste and UEPG), it will not be submitted by me or by any co-author to any other journal. In my name and in the name of co-authors, I shall cede the copyright of the above mentioned article to the Universidade Estadual de Maringá and I declare that I know that the non-observance of this norm may make me liable for the penalties contemplated in the Law for the Protection of Authors' Rights (Act 9609 of the 19th February 1998).