ART IN HIGH SCHOOL ARTICULATIONS BETWEEN RESEARCH, TEACHING AND CREATION AT PIBID

Keywords: Art; Textbook; High school; Teacher training.

Abstract

It presents an experience related to the Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (Pibid) carried out during the Covid-19 pandemic by the Art nucleus of an interdisciplinary subproject linked to the institutional project of a Brazilian state university. Considering the ubiquity of textbooks in school spaces and the prominent appreciation of this material in the pandemic context, the group carried out research whose objectives were: to identify which artists and artistic groups are exposed in textbooks for high school and, with this, measure which nationalities, gender identities, ethnicities and types of artistic creation are made visible and invisible in publications. There was a predominance of mentions of male artists, of European and Brazilian descent and of white ethnicity, to the detriment of the representation of subjects belonging to historically marginalized groups, such as women, black people and indigenous people. Using the data, the participants created visual compositions using Contemporary Art works as references that problematize the history of official Art and the pratices of a/r/tography. It is concluded that the research provided an experience of initial teacher training based on the articulation between ways of being an artist, teacher and researcher.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Vinícius Stein, Universidade Estadual de Maringá - UEM

Doutor em Educação pela Universidade Estadual de Maringá (UEM). Docente do Departamento de Teoria e Prática da Educação da UEM.

Marjorie Donizeti Assano, Universidade Estadual de Maringá - UEM

Graduada em Artes Visuais pela Universidade Estadual de Maringá (UEM).

Daniel Macedo Lanes, Universidade Estadual de Maringá - UEM

Graduando em Artes Visuais pela Universidade Estadual de Maringá (UEM).

Camila Ferreira de Oliveira, Universidade Estadual de Maringá - UEM

Graduanda em Artes Visuais pela Universidade Estadual de Maringá (UEM).

References

BBC (2021). Brasil é último em ranking que analisa reação de países à covid-19.
Borre, Luciana (2020). Desalinhos: sobre abordagens a/r/tográficas. In.: BORRE, Luciana. Bordando afetos na formação docente. Conceição da Feira: Andarilha Edições. 122-134 p.
Brasil (1996/2023). Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF.
Brasil (2016). Medida provisória nº 746. Brasília, DF.
Brasil (2020). Ministério da Educação. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Edital Pibid nº 2/2020. Brasília, DF: Ministério da Educação.
Brasil (2023). Pibid - Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência. Brasília: MEC.
Bruns, Juliana Pedroso, & Furb, Rita Buzzi (2021). Formação de professores no Pibid: Mapeamento das teses publicadas no Brasil no período de 2010 a 2019. Teoria e Prática da Educação, v. 24, n. 1, p. 133-154, 15 jun.
Bueno, Zuleika P., Stein, Vinícius, & Gonçalves, José H. R (2022). Leitura de imagens no ensino de Arte, História e Sociologia. In: Santos, Adriana R. de J., Araújo, Angélica L. de, & Tiroli, Luiz G. (Org.). Ensino, Currículo e Formação Docente: vínculos, conexões e questões da atualidade. 1ed. Londrina: Editora Madrepérola, v., p. 973-992.
Bueno, Zuleika P., Stein, Vinícius, Gonçalves, José H. R., & Macri, Danilo C (2022). Aproximações entre arte-educação e o ensino de sociologia: exercícios de Image Watching. Anais - VII Encontro Nacional de Ensino de Sociologia na Educação Básica. Campina Grande: Realize Editora.
Carvalho, Ananda, Moreschi, Bruno, & Pereira, Gabriel. A História da _rte: desconstruções da narrativa oficial da Arte. Revista do centro de pesquisa e formação. nº 8, Julho 2019.
Castilhos, Grasiela P. da S. de, & Knoblauch, Adriane. Análise da produção acadêmica sobre Pibid após uma década de programa (2007 a 2017): Pedagogia em questão. Imagens da Educação, v. 9, n. 3, p. 55-65, 19 dez. 2019.
Dias, Belidson (2013). A/r/tografia como metodologia e pedagogia em artes: uma introdução. In.: Dias, Belidson, & Irwin, Rita L (org.). Pesquisa educacional baseada em arte: a/r/tografia. Santa Maria: Ed. da UFSM, 21-26 p.
Fragão, Luiza (2020). Ratinho Jr. reduz número de aulas de sociologia, filosofia e artes em escolas públicas. Revista Fórum.
Frente 3 de fevereiro (2023). in: Enciclopédia Itaú Cultural de Arte e Cultura Brasileira. São Paulo: Itaú Cultural, 2023.
Gatti, Bernardete A., André, Marli E. D. A., Gimenes, Nelson A. S., & Ferragut, Laurizete (2014). Um estudo avaliativo do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (Pibid). São Paulo: FCC/SEP.
Guerrilla Girls (2023). About. Site.
Irwin, Rita L (2023). A/r/tografia. In.: Dias, Belidson, & Irwin, Rita L. (org.). Pesquisa educacional baseada em arte: a/r/tografia. Santa Maria: Ed. da UFSM, 27-35 p.
Masp (2017). Museu de Arte de São Paulo Assis Chateaubriand. Guerrilla Girls Gráfica 1985 - 2017. Curadoria: Adriano Pedrosa e Camila Bechelany. São Paulo: MASP, 128p., il.
Masp (2019). Museu de Arte de São Paulo Assis Chateaubriand. Histórias das mulheres, Histórias Feministas. Organização editorial: Mariana Leme, Adriano Pedrosa e Isabella Rjeille; curadoria Histórias das mulheres de Julia Bryan-Wilson, Mariana Leme e Lilia Moritz Schwarcz; curadoria de Histórias feministas de Isabella Rjeille. São Paulo: MASP, 320p., il.
Meira, Beá, Soter, Silvia, & Presto, Rafael (2016). Percursos da arte: volume único: ensino médio. 1. ed. São Paulo: Scipione.
Moreschi, Bruno (2023). A História da _rte. Site.
Moxie: Quando garotas vão à luta (2021). Título original: Moxie. Direção: Amy Poehler. Roteiristas: Jennifer Mathieu, Tamara Chestna, Dylan Meyer. 1h51min. Filme.
Muniz, Mariana Lima, Rocha, Murilo Andrade, & Chirstófaro, Gabriela Córdova (2020). #Novo Ensino Médio. Projetos integradores: Linguagens e suas tecnologias. 1 ed. São Paulo: Scipione.
Nascimento, Paulo A. M. M, Ramos, Daniela L., Melo, Adriana A. S. de, & Castioni, Remi (2020). Acesso domiciliar à internet e Ensino Remoto durante a pandemia. Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada, Nota técnica nº 88, p. 7-16.
Peres, José Roberto Pereira (2017). Questões atuais do Ensino de Arte no Brasil: O lugar da Arte na Base Nacional Comum Curricular. Colégio Pedro II, Revista do Departamento de Desenho e Artes Visuais, Rio de Janeiro, v. 1, n. 1, p. 24- 36.
Ramos, Paulo. (2016). Tira ou tirinha? Um gênero com nome relativamente instável. Estudos Linguísticos, 42(3), 1281–1291 p.
Saldaña, Paulo (2020). Governo Bolsonaro exclui humanas de edital de bolsas de iniciação científica. Folha de São Paulo. São Paulo: Folha de S.Paulo.
Tabosa, Adriana Santos (2021). A gradativa descaracterização e desvalorização do PIBID. Coluna ANPOF. Associação Nacional de Pós-Graduação em Filosofia (Anpof).
Published
2025-04-26
How to Cite
Stein, V., Donizeti Assano, M., Lanes, D. M., & Oliveira, C. F. de. (2025). ART IN HIGH SCHOOL ARTICULATIONS BETWEEN RESEARCH, TEACHING AND CREATION AT PIBID. Imagens Da Educação , 15(1), 1-21. https://doi.org/10.4025/imagenseduc.v15i1.69908
Section
Ensino, Aprendizagem e Formação de Professores