SELF-REGULATED LEARNING AND QUALITY OF LIFE AMONG STUDENTS OF TEACHER EDUCATION AND OTHER UNIVERSITY COURSES

A SYSTEMATIC REVIEW

Keywords: Learning self-regulation; Well-being; Higher education; Literature review.

Abstract

Self-regulated learning (SRL) is a multifactorial construct important for academic success. Teachers play a fundamental role in promoting SRL among students, but they face challenges related to their education and quality of life (QoL). QoL refers to an individual's perception of life aspects and encompasses factors like physical and psychological health, independence, social relationships, and environment. Few studies link SRL and QoL variables in teacher training. Therefore, this article aimed to systematically review research investigating SRL and QoL variables in undergraduate or higher education students, published between 2018 and 2022. After searching nine databases and applying selection criteria, 10 articles were selected.  Results were presented following PRISMA guidelines. Parte superior do formulárioThe review revealed several methodological approaches in the articles, highlighting the importance of self-efficacy, social support, well-being, motivation, and self-regulatory strategies in the positive academic experience of university students. There was only one study found with Brazilian students, in the scope of this review. We conclude that there is a need for more research about the theme, especially with students in teacher education programs.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Denise Viana Silva, Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP

Doutoranda em Educação pela Faculdade de Educação da Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP), na Linha de pesquisa Psicologia e Educação. Mestre em Linguística pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB). Psicóloga com Especialização em Psicopedagogia Clínica e Institucional e em Neuropsicologia. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas em Psicopedagogia (GEPESP/FE-UNICAMP).

 

Evely Boruchovitch, Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP

Doutora em Educação pela University of Southern California, na área de Psicologia Educacional. Professora titular do Departamento de Psicologia Educacional da Faculdade de Educação da Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Psicóloga pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). Coordena o Grupo de Estudos e Pesquisas em Psicopedagogia (GEPESP/FE-UNICAMP).

References

Abdrahim, N. A. (2020). Weaving School and Life Involvements: Exploring Self-Regulatory Process of Adult Students in Online Distance Education Courses. Journal of Educators Online, 17(2), 1-14.
Arcoverde, A. R. dos R., & Boruchovitch, E. (2022). Autorregulação da Aprendizagem nos cursos de Formação de professores: por que ensinar estratégias de aprendizagem aos futuros docentes? – Teresina, PI: IFPI.
Arcoverde, A. R. dos R., Boruchovitch, E., Acee, T. W., & Góes, N. M. (2020). Self-Regulated Learning of Brazilian Students in a Teacher Education Program in Piaui: The impact of a self-regulation intervention. Frontiers. Vol. 5, p. 571150.
Bandura, A. (1986). Models of human nature and causality. In: A. Bandura. Social foundations of thought and action (pp. 1-38). New Jersey: Prentice-Hall.
Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. New York: Freeman.
Boruchovitch, E. (2008). A motivação para aprender de estudantes em curso de formação de professores. Educação, 31(1), 30-38.
Boruchovitch, E. (2014). Autorregulação da aprendizagem: contribuições da Psicologia Educacional para a formação de professores. Psicologia Escolar e Educacional, 18, 401-410.
Bzuneck, J. A. (2009). A motivação do aluno: aspectos introdutórios. In E. Boruchovitch & J. A. Bzuneck (Orgs.), A Motivação do Aluno: Contribuições da Psicologia contemporânea (pp. 9-36). Petrópolis, RJ: Editora Vozes.
Cardoso, L. R., & Bzuneck, J. A. (2004). Motivação no ensino superior: metas de realização e estratégias de aprendizagem. Psicologia Escolar e Educacional, 8(2), 145-155.
Catunda, M. A. P., & Ruiz, V. M. (2008). Qualidade de vida de universitários. Pensamento Plural: Revista Científica da UNIFAE, 2(1).
Cerchiare, E. A. N. (2004). Saúde Mental e Qualidade de Vida em Estudantes Universitários (Tese de doutorado). Universidade Estadual de Campinas, São Paulo.
Davis, S. K., & Hadwin, A. F. (2021). Exploring Differences in Psychological Well-Being and Self-Regulated Learning in University Student Success. Frontline Learning Research, 9(1), 30-43.
Dembo, M. H. (2001). Learning to teach is not enough – future teachers also need to learn to learn. Teacher Education Quarterly, 28(4), 23-35.
Fleck, M. P. A. (2008). A avaliação de qualidade de vida: guia para profissionais da saúde. In A avaliação de qualidade de vida: guia para profissionais da saúde (Monografia). CidSaúde – Cidades saudáveis. 228 p.
Huéscar Hernández, E., Moreno-Murcia, J. A., Cid, L., Monteiro, D., & Rodrigues, F. (2021). Examining the dark side of motivation on life satisfaction in college students: does grit matter? Behavioral Psychology/Psicologia Conductual, 29(1), 111-125.
Kaiser, V., Reppold, C. T., Hutz, C. S., & Almeida, L. S. (2020). Contribuições da psicologia positiva na aprendizagem autorregulada: um estudo com estudantes universitários brasileiros. Frente. Psicol., 10, 2980. doi: 10.3389/fpsyg.2019.02980.
Kassis, W., Graf, U., Keller, R., Ding, K., & Rohlfs, C. (2019). The role of received social support and self-efficacy for the satisfaction of basic psychological needs in teacher education. European Journal of Teacher Education, 42(3), 391-409.
Kim, Y., Yu, S. L., Wolters, C. A., & Anderman, E. M. (2021). Academic, social, and well-being goals in the classroom: The dynamic interplay between multiple goals and self-regulatory processes. Contemporary Educational Psychology, 67, 102018. doi: 10.1016/j.cedpsych.2021.102018.
Kurt, G., Demir, B., & Atay, D. (2021). An exploratory study on Turkish EFL pre-service teachers’ subjective wellbeing. Zbornik Instituta za Pedagoska Istrazivanja, 53(1).
Lopes, F. M., Lessa, R. T., Carvalho, R. A., Reichert, R. A., Andrade, A. L. M., & De Micheli, D. (2022). Transtornos mentais comuns em estudantes universitários: uma revisão sistemática da literatura. Revista Psicologia em Pesquisa, 16(1), 1-23.
McCombs, B. L. (2017). Historical review of learning strategies research: strategies for the whole learner - A tribute to Claire Ellen Weinstein and early researchers of this topic. Frontiers in Education. doi: 10.3389/feduc.2017.00006.
Ngui, G. K., & Lay, Y. F. (2019). The predicting roles of self-efficacy and emotional intelligence and the mediating role of resilience on subjective well-being: A PLS-SEM approach. Pertanika Journal of Social Sciences & Humanities, 27.
Ngui, G. K., & Lay, Y. F. (2020). The Effect of Emotional Intelligence, Self-Efficacy, Subjective Well-Being and Resilience on Student Teachers' Perceived Practicum Stress: A Malaysian Case Study. European Journal of Educational Research, 9(1), 277-291.
Organização Mundial da Saúde (1995). The World Health Organization Quality of Life Assessment (WHOQOL): position paper from the World Health Organization. Social science and medicine. v.41, n.10, p.403-409.
Pádua, V. L. M., Moraes, L. S., & Souza, G. K. A. (2021). Desafios para o ensino superior diante de um caso de periferia social institucional. In H. Vargas, C. Zuccarelli, & F. Waltenberg (Orgs.), Educação superior e os desafios da permanência estudantil em tempos de crise política e econômica (pp. 49-69). Curitiba: CRV.
Page, M. J., Moher, D., Bossuyt, P. M., Boutron, I., Hoffmann, T. C., Mulrow, C. D., ... & McKenzie, J. E. (2021). PRISMA 2020 explanation and elaboration: updated guidance and exemplars for reporting systematic reviews. bmj, 372.
Reppold, C. T., Serafini, A. J., & Menda, S. C. (2014). Psicologia Positiva e Avaliação da Qualidade de vida. In: Hutz, C. S. (Org.), Avaliação em psicologia positiva (pp. xx-xx). Porto Alegre: Artmed.
Schunk, D. H., & Greene, J. A. (2018). Historical, contemporary, and future perspectives on self-regulated learning and performance. In: Schunk, D. H. & Greene, J. A. (Eds.), Handbook of self-regulation of learning and performance (pp. 1-15). London: Routledge/Taylor & Francis Group.
Seli, H., & Dembo, M. H. (2020). Motivation and learning strategies for college success: a focus on self-regulated learning. London: Routledge.
Seligman, M. E. P., & Csikszentmihalyi, M. (2000). Positive Psychology: an introduction. American Psychological Association. Vol. 55(1), 5-14. doi: 10.1037//0003-066X.55.1.5.
Semesp. (2022). Risco de Apagão de Professores no Brasil. São Paulo: Semesp.
Suhlmann, M., Sassenberg, K., Nagengast, B., & Trautwein, U. (2018). Belonging mediates effects of student-university fit on well-being, motivation, and dropout intention. Social Psychology. Vol 49(1), doi: 10.1027/1864-9335/a000325.
Zimmerman, B. J. (2013). From cognitive modeling to self-regulation: a social cognitive carrier path. Educational Psychologist, 48, 135–147.
Zimmerman, B. J., & Schunk, D. H. (Eds.). (2011). Handbook of self-regulation of learning and performance. London: Routledge/Taylor & Francis Group.
Published
2024-12-14
How to Cite
Silva, D. V., & Boruchovitch, E. (2024). SELF-REGULATED LEARNING AND QUALITY OF LIFE AMONG STUDENTS OF TEACHER EDUCATION AND OTHER UNIVERSITY COURSES. Imagens Da Educação , 14(4), 200-222. https://doi.org/10.4025/imagenseduc.v14i4.70153
Section
Artigos de Revisão