THE USE OF AUDIOVISUAL RECORDS AND THE ORGANIZATION OF PEDAGOGICAL WORK IN CHILDHOOD SCHOOL/CRECHE
TEACHER CONTRIBUTIONS
Abstract
The theme of this research is the organization of pedagogical work and the use of audiovisual records in the nursery school. It has the objective of understanding the relationships between the organization of pedagogical work in the kindergarten/daycare center and the potential of audiovisual recordings. The subjects participating in the study were six teachers from the nursery stage of the Municipal Public Education Network of Santa Maria/RS. We decided on nursery and kindergarten teachers (from zero to three years old), as the focus of the research was to reflect on pedagogical work in nursery schools. The methodology is based on qualitative research with a sociocultural narrative approach, based on studies by Bolzan (2001, 2002, 2006, 2019), based on the research of Vygotski (1994, 2007) and Bakhtin (1995, 2010), among others. Narrative interviews and virtual conversation circles were used to collect data, based on guiding topics (Bolzan, 2019). The interpretative process presented was characterized by the category of learning to be an early childhood teacher, which unfolded in two dimensions: teaching and pedagogical work. As a cross-cutting element of this process, we have the emerging contexts. The product of the research was the construction of a script with guidelines/elements for observations, with the collaborating participants, to reflect on the pedagogical work in the daycare center. To this end, we highlight the importance of audiovisual recordings as triggers for teacher reflection processes in the pandemic and post-pandemic periods. To this end, the relevance of audiovisual recordings as triggers for teacher reflection processes in the pandemic and post-pandemic periods is highlighted.
Downloads
References
Bassedas, E., Huguet, T. & Solé, I. (1999). Aprender e ensinar na Educação Infantil. Porto Alegre: Artmed.
Bolzan, D. P. (2001). A construção do conhecimento pedagógico compartilhado: um estudo a partir de narrativas de professoras do Ensino Fundamental. (Tese de Doutorado). Porto Alegre, Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul.
Bolzan, D. P. (2019). Pesquisa Narrativa Sociocultural. Curitiba: Apris.
Bondioli, A., & Gariboldi, A. (2017). A vida cotidiana na creche. In Becchi, E., Bondioli, A., Ferrai, M., & Gariboldi, A. Ideias orientadoras para a creche. Campinas: Autores Associados.
Brasil. (2009). Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Brasília: MEC/SEB.
Dahlberg, G., Moss, P., & Pence, A. (2019). Qualidade na Educação da Primeira Infância - perspectivas pós-modernas. Porto Alegre: Penso.
Dolci. M. M. (2017). Afinando os olhos para captar momentos. In Mello, S. A, Barbosa, M. C. S., & Faria, A. L. G. (Orgs.). Documentação pedagógica: teoria e prática. São Carlos: Pedro & João.
Edwards, C. (1999). As cem linguagens da criança - A abordagem de Reggio Emilia na Educação da Primeira Infância. Porto Alegre: Artmed.
Figueiredo, I. C. (2020). Marcas dos Saberes e Fazeres de Crianças e Professoras. In Ostetto, L. E. Registros na Educação Infantil. São Paulo: Papirus.
Freire, P. (1992). Pedagogia da Esperança: um reencontro com a Pedagogia do Oprimido. Notas: Ana Maria Araújo Freire. Rio de Janeiro: Paz e Terra.
Gandini, L. & Goldhaber, J. (2002). Duas reflexões sobre documentação. In Gandini, L., & Edwards, C. (Orgs.). Bambini: a abordagem italiana à educação. Porto Alegre: Artmed.
Hoyuelos, A., & Riera, M. A. (2019). Complexidade e relações na Educação Infantil. São Paulo: Phorte.
Lima, G. E. (2020). Cotidiano e Trabalho Pedagógico na Educação Infantil. São Paulo: Pimenta Cultural.
Proença, M. A. (2018). A abordagem de Reggio Emília e o trabalho com projetos, portfólios e redes formativas. São Paulo: Panda.
Riera, M. A. (2019). Do olhar ao observar. In Hoyuelos, A., & Riera, M. A. Complexidade e Relações na Educação Infantil. São Paulo: Phorte.
Rinaldi, C. (2019). Diálogos com Reggio Emilia: escutar, investigar e aprender. Rio de Janeiro/ São Paulo: Paz e Terra.
Santa Maria. (2020). Prefeitura Municipal. Conselho Municipal de Educação. Resolução nº 41/2020, de 03 de julho de 2020. Santa Maria: Secretaria de Munícipio da Educação. Disponível em https://www.santamaria.rs.gov.br/smed/738-atividades-letivas-municipais-por-meio-do-ensino-remoto. Acesso em: 10 set. 2022.
Santa Maria. (2019). Secretaria Municipal de Educação de Santa Maria. Documento Orientador Curricular. Disponível em: http://www.santamaria.rs.gov.br/docs/noticia/2019/08/D21-1747.pdf. Acesso em: 08 out. 2022.
Santos, B. S. (2020). A Cruel Pedagogia do Vírus. São Paulo: Boitempo.
Ostetto, L. E. (Org). (2017). Registros na Educação Infantil: pesquisa e prática pedagógica. Campinas, São Paulo: Papirus.
Vigotski, L. S. (2007). A formação social da mente. 7. ed. São Paulo: Martins Fontes.
Weffort, M. F. (1996). Observação, registro e reflexão: instrumentos metodológicos. 2 ed. São Paulo: Espaço Pedagógico.
Copyright (c) 2025 Imagens da Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
DECLARATION OF ORIGINALITY AND CESSATION OF COPYRIGHT
I Declare that current article is original and has not been submitted for publication, in part or in whole, to any other national or international journal. I also declare that once published in the Imagens da Educação, a publication of the IES (UEM, UEL, UFSM, Univali, Unioeste and UEPG), it will not be submitted by me or by any co-author to any other journal. In my name and in the name of co-authors, I shall cede the copyright of the above mentioned article to the Universidade Estadual de Maringá and I declare that I know that the non-observance of this norm may make me liable for the penalties contemplated in the Law for the Protection of Authors' Rights (Act 9609 of the 19th February 1998).