“I AM BEING FEARED, I AM THE BOOGEYWOMAN TEACHER”
GENDER, SEXUALITY AND MINOR EDUCATIONS IN EARLY CHILDHOOD EDUCATION
Abstract
This article aims to analyze teachers' narratives that express some minor actions driven by events in the daily life of an Early Childhood Education school located in a city in the interior of the state of Rio Grande do Sul. As a methodological and analytical strategy, we use narrative investigation. To produce data, we carried out narrative interviews, narrative meetings, field diaries and other sources of narrative data. The study problematized some actions that emerged from everyday school life, which we consider minor education that promoted the debate on gender and sexuality issues in the EMEI researched. We recognize the school as being involved in the three central characteristics of a minor education: deterritorialization, political ramification and collective value. In this way, although the actions are singular and originate from an individual act, they somehow cause transformations in the collective. Finally, we found that the resistance strategies that were being produced by the teachers at EMEI emerged from the movement of observing and listening to children, therefore, it is the children who dig the gaps so that the minor can be activated in the school space.
Downloads
Metrics
References
CARVALHO, M. E. P. Gênero é um conceito complexo e de difícil sensocomunização: Considerações a partir de uma experiência de formação docente. Instrumento: Revista de Estudo e Pesquisa em Educação, Juiz de Fora, v. 12, n. 2, jul./dez. 2010, p. 75-88. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/revistainstrumento/article/view/18685/9806. Acesso em: 15 nov. 2023.
CONNELLY, M. F.; CLANDININ, D. J. Relatos de experiencia e investigación narrativa. In: LARROSA, J. (org.). Déjame que te cuente: ensayos sobre narrativa y educación. Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Laertes, 1995. p. 11-59.
DELEUZE, G.; GUATTARI, F. Kafka: Para uma literatura menor. Lisboa: Assírio & Alvim, 2003. 137p.
FELIPE, J.; GUIZZO, B. S. “Minha mãe me vestiu de Batman, mas eu sou a Mulher Gato” Discussões sobre scripts de gênero, sexualidade e infâncias. In: SEFFNER, F.; FELIPE, J. (org.). Educação, gênero e sexualidade: (im)pertinências. Petrópolis, RJ: Vozes, 2022. p. 56-74.
FOUCAULT, M. A ordem do discurso. 24 ed. São Paulo: Edições Loyola, 2014.
FOUCAULT, M. A verdade e as formas jurídicas. Rio de Janeiro, NAU Editora, 2002. 160p.
GALLO, S. Educação Menor: produção de heterotopias no espaço escolar. In: GRUPO TRANSVERSAL (org.). Educação Menor: conceitos e experimentações. Curitiba: Appris, 2015. p. 75-88.
GALLO, S. Em torno de uma educação menor: variáveis e variações. Reunião Nacional da ANPEd, 36, Goiânia-GO, p. 1-12, 2013. Disponível em: http://36reuniao.anped.org.br/pdfs_trabalhos_encomendados/gt13_trabencomendado_silviogallo.pdf. Acesso em: 28 abr. 2022.
GALLO, S. Em Torno de uma Educação Menor. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 27, n. 2, p. 169-178, 2002. ISSN 2175-6236 (online). Disponível em: https://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/article/view/25926/15194. Acesso em: 25 fev. 2021.
MEYER, D. E.; DAL’IGNA, M. C.; KLEIN, C. A politização contemporânea do feminino e da maternidade: Como se atualiza uma tese¿ In: SEFFNER, F.; FELIPE, J. (org.). Educação, gênero e sexualidade: (im)pertinências. Petrópolis, RJ: Vozes, 2022. p. 23-55
PARAÍSO, M. A. Pesquisas pós-críticas em educação no Brasil: esboço de um mapa. Cadernos de Pesquisa, v. 34, n. 122, maio/ago., p. 283-303, 2004. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cp/a/JrF5H8r96wRTvTDLSzhYpcM/abstract/?lang=pt. Acesso em: 18 out. 2022.
POL-DROIT, R. Michel Foucault: entrevistas. São Paulo: Graal, 2006. 107 p.
RODRIGUES, A.; LADEIRA, D. A.; TEIXEIRA, M. L.; ROCON, P. C. Máquinas de dizer, deixar ver, crescer e fazer saber: as dissidências em gênero e sexualidade como narrativas que importam desde criança. Textura, v. 25, n. 61, jan./mar., p.128-147, 2023. Disponível em: http://www.periodicos.ulbra.br/index.php/txra/issue/view/377. Acesso em: 03 set. 2023
XAVIER FILHA, C. Pesquisas sobre gêneros e sexualidades na educação: tentativas de ver, rever e ‘transver’ o mundo. Margens: Revista Interdisciplinar. v. 16, n. 26, jun., p. 95-114, 2022. Disponível em: https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistamargens/article/download/11085/8941. Acesso em: 13 jan. 2024.
XAVIER FILHA, C. Educação para a(s) sexualidade(s): carregar água na peneira? Diversidade e Educação, v. 5, n. 2, p. 16–39, 2018. Disponível em: https://periodicos.furg.br/divedu/article/view/7865. Acesso em: 04 maio 2024.
Copyright (c) 2025 Imagens da Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
DECLARATION OF ORIGINALITY AND CESSATION OF COPYRIGHT
I Declare that current article is original and has not been submitted for publication, in part or in whole, to any other national or international journal. I also declare that once published in the Imagens da Educação, a publication of the IES (UEM, UEL, UFSM, Univali, Unioeste and UEPG), it will not be submitted by me or by any co-author to any other journal. In my name and in the name of co-authors, I shall cede the copyright of the above mentioned article to the Universidade Estadual de Maringá and I declare that I know that the non-observance of this norm may make me liable for the penalties contemplated in the Law for the Protection of Authors' Rights (Act 9609 of the 19th February 1998).