INTERDISCIPLINARITY IN THE TEACHING PRACTICES OF BASIC EDUCATION TEACHERS

Keywords: Interdisciplinarity; Teaching Practices; Basic education.

Abstract

This article presents the results of an academic research that aimed to identify interdisciplinary experiences in the teaching practices of teachers from two municipal public schools in Zona da Mata Norte in the State of Pernambuco. Another objective was to register innovative perspectives regarding the methodologies adopted by Basic Education teachers in the municipality in question and apply, based on teachers' proposals, activities that encourage the experience of interdisciplinarity. This is a qualitative investigation, with emphasis on action research. For data collection, semi-structured questionnaires and participant observation were used. The data were analyzed using thematic-categorical content analysis. The results of this research suggest that in the schools where the research took place interdisciplinarity is experienced by integrating disciplines and carrying out educational projects, including a scientific perspective. We conclude that it is necessary that the municipality where the research was carried out continue to invest in the training of teachers toward investigation, rediscovery, and collective construction of knowledge, with interdisciplinarity as praxis.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria de Fátima Gomes da Silva, Universidade de Pernambuco

Doutora em Ciências da Educação pela Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade do Porto(2004). Realizou estágio pós-doutoral na Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade do Porto(2008-2011). Exerceu a função de coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade de Pernambuco no período de agosto de 2014 a março de 2019. Professora adjunta IIIF da Universidade de Pernambuco. Docente permanente do Mestrado em Gestão do Desenvolvimento Local Sustentável da Faculdade de Ciências da Administração - FCAP-UPE. Vice-Coordenadora do Fórum dos Coordenadores de Pós-Graduação em Educação da Região Nordeste/ FORPRED/ Nordeste. É coordenadora do subprojeto Pibid de Pedagogia- Universidade de Pernambuco-Campus Mata Norte. Líder do Grupo de Pesquisas Interdisciplinares em Formação de Professores, Política e Gestão Educacional e do Grupo de Pesquisas: O lugar da interdisciplinaridade no discurso de Paulo Freire. É coordenadora da Brinquedoteca da Universidade de Pernambuco- Campus Mata Norte. Tem experiência na área de Educação atuando, principalmente, nas seguintes áreas: formação de professores; práticas docentes; estudos transdisciplinares e interdisciplinares; estudos sobre brinquedos e brincadeiras; educação infantil; pedagogia freireana e formação de pessoas para o desenvolvimento local sustentável.

Iolanda Mendonça de Santana, Universidade de Pernambuco

Mestra em Educação pela Universidade de Pernambuco. Graduada em Pedagogia pela mesma instituição de ensino superior. Pesquisadora no Grupo de Pesquisas Interdisciplinares em Formação de Professores, Política e Gestão Educacional - FORPOGE da Universidade de Pernambuco, Campus Mata Norte. Professora da Rede Municipal de Ensino de Macaparana-PE. Área de investigação: Formação de professores, Práticas pedagógicas e Questões curriculares.

Published
2020-08-12
How to Cite
Silva, M. de F. G. da, & Santana, I. M. de. (2020). INTERDISCIPLINARITY IN THE TEACHING PRACTICES OF BASIC EDUCATION TEACHERS. Imagens Da Educação , 10(2), 65-79. https://doi.org/10.4025/imagenseduc.v10i2.51145
Section
Ensino, Aprendizagem e Formação de Professores