STRATEGIES TO INITIATE TEACHING IN THE PANDEMIC: FROM IMPOSSIBILITIES TO POSSIBILITIES
Abstract
This thematic call aims to bring together articles that reflect on issues related to teacher initiation during the covid-19 pandemic, in a movement of resistance and survival for the school, the teacher, and the future teacher, focusing on both the impossibilities and the possibilities realized in practice. In it, we present articles about the various programs and strategies used to adapt to the new impositions presented by the pandemic. The programs analyzed were PIBID, PRP, Teacher Residence, PID, and Teacher Initiation itself. We can conclude, from the articles presented, that the difficulties were many, but several possibilities emerged amidst reflections on initial and continuing teacher education, innovative and motivating pedagogical practices that benefited not only the students/teachers in initial education but also the teachers of basic schools and their respective students, in a partnership between university and school, in the relationship between teaching and learning, in a true theoretical-practical formation. Thus, we believe that this thematic call may contribute to reflections on the various forms of teacher education and pedagogical practices, not only in the context of the pandemic but also in the production of innovative strategies that can be developed in all educational contexts.
Downloads
References
Brasil (2018). Programa de Residência Pedagógica. Capes: Brasília. Recuperado de: http://www.capes.gov.br/educacao-basica/programa-residencia-pedagogica. Acesso em: 24/05/2018.
Faria, J. B., & Diniz-Pereira, J. E. (2019). Residência Pedagógica: afinal, o que é isso? Revista de Educação Pública, 28, 333-356.
Farias, I. M. S. de, & Rocha, C. C. T. (2013). PIBID: uma política de formação docente inovadora? Revista Cocar, 6(11), 41–50. Recuperado de: https://periodicos.uepa.br/index.php/cocar/article/view/212.
Moreira, J. A., Henriques, S., & Barros, D. M. V. (2020). Transitando de um ensino remoto emergencial para uma educação digital em rede, em tempos de pandemia. Dialogia, 351-364. Recuperado de: https://periodicos.uninove.br/dialogia/article/view/17123.
Nóvoa, A. (1995). Os professores e as histórias de suas vidas. In A. Nóvoa (Org.). Vidas de professores (pp. 11-30). Porto/Portugal: Porto Editora.
Nóvoa, A. (2017a). Firmar a posição como professor, afirmar a profissão docente. Cadernos de Pesquisa, 47(166), 1106-1133.
Nóvoa, A. (2017b). Precisamos colocar o foco na formação profissional dos professores. Entrevista concedida ao Instituto Claro. Recuperado de: https://www.youtube.com/watch?v=KqopJQO3K0E. Publicada em 24 de mai. de 2017.
Nóvoa, A. (2017c). Formação de professores e residência docente. Entrevista concedida em 14 de agosto de 2017 nas dependências do PPGE-UFRJ.
Nóvoa, A., & Alvim, Y. C. (2021). Covid-19 e o fim da educação 1870 – 1920 – 1970 – 2020. Revista História da Educação (Online), 25, 1-19.
Rabelo, A. O., & Monteiro, A. M. (2019). Apresentação da seção temática: Indução profissional: desafios e experiências entre formação e profissão docente. Currículo Sem Fronteiras, 19, 5-22.
Rabelo, A. O. (2024). Curso “inducente”: efetivando e analisando um projeto de indução profissional docente no Rio de Janeiro/Brasil. Revista Eletrônica de Educação (São Carlos). 18, e6429018. https://doi.org/10.14244/198271996429.
Souza, D. G., Miranda, J. C., & Souza, F. S. (2019). O papel do Subprojeto PIBID Ciências Naturais na formação de professores: com a palavra, os licenciandos. Ensino de Ciências e Tecnologia em Revista, 9, 4-18.
Souza, D. G., & Miranda, J. C. (2020). Desafios da implementação do ensino remoto. Boletim de Conjuntura (BOCA), 4(11), 81-89. Recuperado de: https://revista.ioles.com.br/boca/index.php/revista/article/view/38.
Souza, D. G., Miranda, J. C., & Souza, F. S. (2020). Impactos positivos e negativos do Subprojeto PIBID Ciências Naturais na formação docente. Revista de Educação, Ciência e Cultura, 25, 205-2019.
Souza, F. S. (2016). Política Nacional de Formação de Professores: Análise da Implementação do PIBID de Matemática pela Universidade Federal Fluminense no período de 2009 – 2013. (Tese de doutorado, Universidade Federal Fluminense, Faculdade de Educação, Niterói).
Souza, G., & Soares, M. (2019). Contrarreformas e Recuo Civilizatório: Um Breve Balanço Do Governo Temer. SER Social, 21(44), 11–28. https://doi.org/10.26512/ser_social.v21i44.23478.
Copyright (c) 2024 Imagens da Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
DECLARATION OF ORIGINALITY AND CESSATION OF COPYRIGHT
I Declare that current article is original and has not been submitted for publication, in part or in whole, to any other national or international journal. I also declare that once published in the Imagens da Educação, a publication of the IES (UEM, UEL, UFSM, Univali, Unioeste and UEPG), it will not be submitted by me or by any co-author to any other journal. In my name and in the name of co-authors, I shall cede the copyright of the above mentioned article to the Universidade Estadual de Maringá and I declare that I know that the non-observance of this norm may make me liable for the penalties contemplated in the Law for the Protection of Authors' Rights (Act 9609 of the 19th February 1998).