Inclusion policies: the art of governing from the freedom
Abstract
This article aims to discuss the inclusion policies and their relationship to what Michel Foucault understands as security mechanisms, characteristic of a society governed by a neoliberal logic. To support the discussion, we use the character of the book "The Nonexistent Knight", by the Italian writer, Italo Calvino. Understanding that safety devices are made up by the management of open sets, creating a scenario that considers the possible events or factors, which can only be controlled through probability estimates, the inclusion policies require an effort investment in life, considering the freedom as a fundamental assumption. In this perspective, in the contemporary societies, rather than exclusion, what is on the scene is the need for inclusion, both in the sense of behaviors mapping and scrutinizing and in risk prevention, i.e. actions aimed at individuals and groups considered potentially dangerous.Downloads
References
Bernardes, A.G; Pelliccioli, E.C., & Marques, C.F. (2013). Vínculo e práticas de cuidado: correlações entre políticas públicas e formas de cuidado. Ciência e Saúde Coletiva, 18 (8), 2339-2346. Recuperado em 06 de novembro, 2014, de: http://www.scielosp.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-81232013001600018
Castel, R. (1987). A gestão dos riscos. Da antipsiquiatria à pós-psicanálise. Rio de Janeiro, Francisco Alves.
Castel, R. (1995/1995/1998). As metamorfoses da questão social: uma crônica do salário. Petrópolis, Editora Vozes.
Calvino, I. (1990/2005). O cavaleiro inexistente. São Paulo, Companhia das Letras.
Galeano, E. (1991/2005). O livro dos abraços. Porto Alegre, L&PM.
Foucault, M. (2004/2008). Segurança, território e população. São Paulo, Martins Fontes.
Foucault, M. (1973/2005). A verdade e as formas jurídicas. 3ª ed., Rio de Janeiro, Editora Nau.
Foucault, M. (1997/2005a). Em defesa da sociedade. São Paulo, Martins Fontes.
Foucault, M. (1994/2004). Ditos e escritos V. Ética, Sexualidade, Política. Rio de Janeiro, Forense Universitária.
Foucault, M. (1994/2003). Ditos e escritos IV: estratégia, poder-saber. Rio de Janeiro, Forense Universitária.
Foucault, M. (2001). Os Anormais. São Paulo, Martins Fontes.
Foucault, M. (1989). Microfísica do poder. 8. ed. Rio de Janeiro, Edições Graal.
Foucault, M. (1976/1985). História da sexualidade. A vontade de saber. 7ª ed., Rio de Janeiro, Edições Graal.
Fonseca, Z. (2014). Exclusão-inclusão: circularidade perversa no Brasil contemporâneo. Trabalho, educação e saúde, 12 (2), 231-252. Recuperado em 09 de novembro, 2014, de: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-77462014000200002
Hardt, M., & Negri, A. Império. (2000/2006). 8. ed. Rio de Janeiro, Record.
Heckert, A.L.C., & Andrade, R.B. de. (2010). Caminhos bifurcantes na educação inclusiva: inclusões e rebeldias silenciosas na educação pública. Fractal, Rio de Janeiro, 22 (3), 497-521. Recuperado em 12 de novembro, 2014, de: http://www.uff.br/periodicoshumanas/index.php/Fractal/article/view/351/478
Lasta, L.L., & Hillesheim, B. (2014). Políticas de inclusão escolar: produção da anormalidade. Psicologia & Sociedade, 26 (nº spc), 140-149. Recuperado em 05 de novembro, 2014, de: http://www.ufrgs.br/seerpsicsoc/ojs2/index.php/seerpsicsoc/article/view/3732/2362
Lazzarato, M. (2008). Biopolítica/bioeconomia. In: Passos, I.C.F. Poder, normalização e violência. Incursões foucaultianas para a atualidade. Belo Horizonte, Autêntica, p. 41-52.
Lopes, M.C. (2011). Prefácio: políticas de inclusão e governamentalidade. In: Thoma, A. da S., & Hillesheim, B. Políticas de inclusão: gerenciando riscos e governando as diferenças. Santa Cruz do Sul, Edunisc, p. 7-15.
Lopes, M.C. (2009). Políticas de inclusão e governamentalidade. Educação e Realidade, 34 (2), 153-169. Recuperado em 18 de julho, 2011, de: http://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/article/view/8297/5536
Oliveira, C.M.C., & Heckert, A.L.C. (2013). Os centros de referência de assistência social e as artes de governar. Fractal : Revista de Psicologia, 25(1), 145-160. Recuperado em 13 de novembro, 2014, de: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1984-02922013000100010&lng=pt&tlng=pt
Rabinow, P. (1999). Antropologia da razão. Rio de Janeiro: Relume Dumará.
Scisleski, A.C.C., & Bernardes, A.G. (2014). Sobre Foucault e Agamben: uma reflexão sobre subjetividade, ética e políticas públicas. Estudos de Psicologia (Natal), 19 (2), 128-137. Recuperado em 31 de outubro, 2014, de: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1413-294X2014000200005&script=sci_arttext
Soares, R.. & Hillesheim, B. (2011). Escola e governamento das diferenças: a inclusão do aluno com deficiência visual. In: Thoma, A. da S., & Hillesheim, B. Políticas de inclusão: gerenciando riscos e governando as diferenças. Santa Cruz do Sul, EDUNISC, p. 109-129.
Veiga-Neto, A. (2012). É preciso ir aos porões. Revista Brasileira de Educação, 17 (50), 267-282. Recuperado em 02 de novembro, 2014, de: http://www.scielo.br/pdf/rbedu/v17n50/v17n50a02.pdf
As opiniões emitidas, são de exclusiva responsabilidade do(s) autor(es). Ao submeterem o manuscrito ao Conselho Editorial de Psicologia em Estudo, o(s) autor(es) assume(m) a responsabilidade de não ter previamente publicado ou submetido o mesmo manuscrito por outro periódico. Em caso de autoria múltipla, o manuscrito deve vir acompanhado de autorização assinada por todos os autores. Artigos aceitos para publicação passam a ser propriedade da revista, podendo ser remixados e reaproveitados conforme prevê a licença Creative Commons CC-BY.
The opinions expressed are the sole responsibility of the author (s). When submitting the manuscript to the Editorial Board of Study Psychology, the author (s) assumes responsibility for not having previously published or submitted the same manuscript by another journal. In case of multiple authorship, the manuscript must be accompanied by an authorization signed by all authors. Articles accepted for publication become the property of the journal, and can be remixed and reused as provided for in theby a license Creative Commons CC-BY.







